ويروس جدید عربستانی ها را به وحشت انداخت

ويروس جدید عربستانی ها را به وحشت انداخت
سه شنبه 24 ارديبهشت 1392 - 08:56

العالم - افزایش تلفات ویروسی شبیه به «سارس» در عربستان سعودی، مردم و پزشکان این کشور را به وحشت انداخته است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، با افزایش تلفات ویروسی شبیه به "سارس" در عربستان، بسیاری از مردم به وحشت افتاده اند؛ به صورتی که بسیاری از مردم پس از احساس اندکی تب به بخش فوریت های بیمارستان ها هجوم آورده اند.

پزشکان سعودی نیز با افزایش تلفات این ویروس به 15 تن، حساسیت فوق العاده ای از خود نشان داده و هرکسی را با علائمی شبیه به سرما خوردگی و تب در بخش قرنطینه بیمارستان بستری می کنند.

یک جوان سعودی در بیمارستان الاحصی می گوید: نشانه های سرماخوردگی همراه با تب خفیف داشتم و وقتی به بیمارستان مراجعه کردم، پزشکان من را قرنطینه کردند.

وی افزود: علائم سرما خوردگی من چند ساعت بعد از بین رفت، اما هنوز هم همراه با دیگر افرادی که علائمی شبیه به من داشتند، در بخش قرنطینه بیمارستان بستری هستم.

مقامات سعودی می گویند هر کسی که علائم بالینی مشابه با این بیماری داشته باشد، در بخش قرنطینه بستری می شود.

سارس نوعی بیماری خطرناک ویروسی است که از سال ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرد؛ شیوع آن از ویتنام آغاز شد و به سرعت به دیگر کشورهای آسیای شرقی مثل چین، سپس به آمریکای شمالی مثل کانادا و آمریکا سرایت کرد؛ با وجود تلاش های جهانی پزشكان، فعلا دارويي جهت درمان سارس پيدا نشده است.

علائم اصلي ابتلا به ویروس سارس، تب، سرفه، گلودرد، اختلالات تنفسي، سردرد، درد مفاصل و ماهيچه‌ها، بي اشتهائي، اختلال هوشياري و ... دیگر علائم بالینی است.

از ماه آگوست تاکنون 15 تن از 24 نفری که علائم ابتلا به ویروس شبیه سارس را داشته اند، جان داده اند؛ البته این ویروس تنها درعربستان شیوع پیدا نکرد،و مقامات بهداشت فرانسه از ابتلای 2 نمونه به این ویروس خبر داده اند، اولین نفر پس از بازگشت از امارات به دلیل ابتلا به ویروس بستری شد و هم اتاقی وی نیز چندی بعد علائم ابتلا به ویروس را نشان داد.

عبدالله الرابیا وزیر بهداشت عربستان سعودی می گوید: 13 مورد تلفات در بیمارستان ملک فهد شهر الاحصی گزارش شده است؛ در میان تلفات یک دختر 9 ساله نیز مشاهده شد که تنها چند ساعت پس از ورود جان خود را از دست داد؛ این کودک با تب شدید و عدم هوشیاری در بیمارستان بستری شد.

یکشنبه این هفته وزیر بهداشت سعودی از ابتلای 3 تن دیگر به این ویروس خبر داد.    

این ویروس 9 سال پس از شیوع سارس برای اولین بار در سپتامبر سال 2012 گزارش شد؛ سازمان جهانی بهداشت گزارش داد، از آن زمان تاکنون 34 مورد ابتلا در جهان گزارش شده است که 18 تن جان خود را از دست داده اند.

مرگبار ترین موارد در عربستان سعودی بوده است و موارد دیگری نیز در اردن، آلمان، انگلیس و فرانسه مشاهده شده است؛ در حال حاضر 2 نمونه از ابتلا به این ویروس در بیمارستانی در شهر لیل در شمال فرانسه بستری هستند؛ نمونه اول در بیمارستانی در دوبی در ماه گذشته بستری بوده و در اتاق وی مردی 65 ساله نیز بستری بود که بعدها معلوم شد فرد مورد نظر به این ویروس مبتلا شده است.

SARS مخفف "Severe Acute Respiratory Syndrome" یا سندرم تنفسی حاد است؛ 10 سال پیش نیز با شیوع سارس وحشتی در شرق آسیا و سپس در دیگر نقاط جهان پدید آمد. این بیماری که از میزبان حیوان به انسان منتقل شد در دوره شیوع 800 تن را کشت.

پس از انتشار خبر افزایش تلفات ویروسی شبیه به سارس در عربستان، گویا فرانسوی ها نیز به وحشت افتاده اند؛ "گئوری هارتل" سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در گفتگو با خبرگزاری فرانسه از مردم این کشور خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و بی جهت به بیمارستان مراجعه نکنند تا کسانی که واقعا به این ویروس مبتلا شده اند، در بیمارستان درمان شوند.

روز گذشته "کیجی فوکودا" معاون مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در بخش امنیت و محیط زیست در کنفرانسی مطبوعاتی در ریاض گفت: "ویروس جدید" چالشی بزرگ و مهم برای کشورهای درگیر با این ویروس و جهان ایجاد خواهد کرد.

فوکودا تاکید کرد که این ویروس جدید سارس نیست و دانشمندان در حال تحقیق هستند تا همه ویژگی های این ویروس و چگونگی انتقال آن به انسان را شناسایی کنند.

پربیننده ترین خبرها