چالش هاي وليعهد قطر پس از تحویل قدرت

چالش هاي وليعهد قطر پس از تحویل قدرت
دوشنبه 27 خرداد 1392 - 17:57

العالم - تمیم بن حمد آل ثانی وليعهد سي وسه ساله قطر كه پس از پدرش بايد اداره كشور را به دست بگيرد، چالش هاي فراواني را مقابل خود مي بيند.

به گزارش روز دوشنبه پايگاه خبري شبكه العالم، دولت قطر كه ازجمله غني ترين كشورهاي جهان است به زودي در ساختار قدرت شاهد تغييراتي خواهد بود به گونه اي كه حمد بن خليفه آل ثاني امير اين كشور و شيخ حمد بن جاسم آل ثاني نخست وزير و وزير امور خارجه تلاش مي كنند برنامه منظمي را براي جانشين حمد در اداره اين امارت كوچك واقع در خليج فارس به اجرا بگذارند.

اين انتقال قدرت موجب خواهد شد تا دو نفرازافرادي كه نزديك به دو دهه مناصبي را اشغال كرده بودند، خداحافظي كرده و زمينه را براي حضور تميم بن حمد آل ثاني وليعهد قطر و تعدادي از وزراي جوانتر براي بر عهده گرفتن اين مسئوليت فراهم كنند.

چندين ماه است كه اين شايعات بر سر زبانها افتاده و طي هفته هاي گذشته با شماري از ديپلماتها و تجار تماس محرمانه اي گرفته شد تا به آنها اطلاع دهند كه كشور درساختار قدرت در آستانه تغيير و تحول است.

اما هيچ كس از زمان و چگونگي اين تغييرات اطلاع ندارد و كساني كه زمان تقريبي براي آن اعلام كردند فقط پيش گويي كرده اند . با انتشار اين شايعات در دوحه پايتخت قطر، مسئولان حاكم بر قطر احتمال مي دهند ملت قطر دربرابر اين تغييرات سكوتي هدفمند را اختيار كنند كه قابل توجه است.

درهمین حال ناظران عقیده دارند ، وليعهد سي و سه ساله قطر به هنگام جانشيني پدرش با چالش هاي بيشتري براي اداره كشور روبرو خواهد شد. تميم در خصوص مسائل بين المللي تازه كار است و مسايل پيچيده اي در برابر وي وجود دارد كه بدون حمايت پدرش يا حمايت هاي خالد العطيه مشاور وزير امور خارجه بايد با آنها روبرو شود.

تميم همچنين از حضور موثر حمدبن جاسم نخست وزير و وزيرامور خارجه قطر بي بهره خواهد بود زيرا انتظار مي رود پيش از استعفاي امير كشور وي نيز از پست خود كناره گيري كند.

اما كناره گيري حمد بن جاسم ال ثانی شكافي عمیق در ساختار سیاسی قطر ايجاد خواهد كرد زيرا از او به عنوان يكي از بهترين  ديپلماتهاي منطقه یاد می شود که فردي باهوش ،پرتلاش و داراي روحيه رياست است و همه ابزارهاي لازم براي تاثير گذاري ومتقاعد كردن ديگران دراختيار دارد.

منطقه خاورميانه كه روزي با قطر همكاري داشت،هم اكنون به اهداف اين كشور با ديده شك و بيم و حتي تنفر مي نگرد، و بحرين و امارات، به قطر و هم پيمانان دوحه و سياست خارجي آن بيش از ديگر كشورها ترديد دارند.

نشانه هاي ناخرسندي امارات به ويژه پس از گسترش رابطه قطر و اخوان المسلمين آشكار شده به گونه اي كه هم اكنون تلاش مي كند تا از تاثيرگذاري تصميمات و اقدامات قطر بكاهد.

اما گرايش هاي ضد قطري در ليبي، تونس و مصر عليرغم تزريق ميلياردها دلار به اين كشورها و كمك به انقلاب اين سه كشور در براندازي ديكتاتورها در حال شكل گيري است زيرا ادامه همكاري قطر با اسلام گرايان تندرو خشم بسياري را برانگيخته است .

در ميدان التحرير نيز مردم مصر پرچم قطر را آتش زدند و باسم يوسف خبرنگار مصري نيز درسخنان خود چندين بار به مداخله قطر در مسائل سياسي و مالي مصر اشاره كرد.

درهمین حال شبكه الجزيره نيز تحت تاثیر مسائل رویدادهای مصر ، حدود پنج ميليون تن از بينندگان خود را که معتقد به بی طرف نبودن این شبکه و وابستگی آن به دولت قطر هستند ، ازدست داد.

از سوی دیگر سوريه بزرگترين چالش قطر به شمار مي رود زيرا دوحه انتظار داشت دولت بشار اسد در برابر فشارهاي بين المللي و تجهيز نيروهاي مخالف به سلاح فروخواهد بپاشد؛ اما هم اكنون جنگ به نفع  اسد در جريان است.

درچنین شرایطی اگر نيروهاي اسد پيروز شوند، تبعات بسيار ويرانگري نصيب قطر خواهد شد به ويژه اينكه این کشور دو سال كامل از مخالفان حمايت و سه ميليارد دلار براي تهيه سلاح و كمك هاي بشر دوستانه هزينه كرده و در صورت شكست مخالفان سوري تحت حمایت قطردوحه نيز شكست خواهد خورد.

درهمين حال روابط قطر با غرب آميخته اي از تاثيرگذاري و تاثير پذيرفتن و تنش است؛ زيرا قطر به حمايت نظامي و همكاري اطلاعاتي غرب به ويژه درمسائل مربوط به بحران سوريه نيازمند است، اما عدم اطميناني كه از تفسير غربيها از نيت قطر ارائه مي شود و رابطه با تندروهاي اسلام گراي ليبي و سوريه و رابطه با حماس همه از جمله مواردي است كه واشنگتن و هم پيمانان آن را نگران كرده است.

تعداد اندكي نيز ترديد دارند خاندان حاكم قطرهمچنان به گروههاي غربي نزديك خواهد ماند اين در حالي است كه این کشور هم پيمان صلح جوي دايمي كه غرب به دنبال آن است نخواهد ماند ، و غرب نيز در برابر روابط قطر و اسلام گراها احساس آرامش نخواهد داشت. همچنین با وجود گرايش محافظه كارانه تميم و تمايل وي به اخوان المسلمين، و صرف نظر از ديدگاههاي شخصي امير قطر انتظار نمي رود پس از جانشيني وي تغييرات زيادي در اداره كشور روي دهد.

يكي از مشكلات پيش روي وليعهد برگزاري جام جهاني سال 2022 در قطر است كه مستلزم ايجاد اصلاحات اجتماعي و قانوني در كشور است به ويژه در خصوص حقوق كارگران ،احداث ورزشگاهها ، ايجاد شهرهاي جديد كه شمار زيادي از ميهمانان را پذيرا باشد. قطر براي تحقق يافتن چنين ديدگاهي ميلياردها دلار هزينه كرده و تميم نيز نمي تواند حتي در صورت تمايل به چنين طرح هاي بزرگي پشت كند.

اما مساله اي كه فراموش كردن آن دشوار است ، فشارهايي است كه از طرف مردم براي ايجاد اصلاحات قانوني و برگزاري اولين انتخابات مجلس مشورتي از نوع خود در قطر اعمال مي شود ؛ انتخاباتي كه انتظار مي رود سي ام ژوئن 2013 برگزار شود.

با وجود تمركز بر قضيه تغيير در رهبري قطر، بسياري اين مساله را ناديده گرفته اند كه اين موعد مهم ، به سرعت درحال نزديك شدن است. قطر به عنوان كشور خواهان تغيير در كشورهاي عربي ، خود به علت اجرا نكردن تغييرات و اصلاحات، با انتقادهاي بسياري روبرو است.

با گذشت زمان معلوم خواهد شد كه آيا امير قطر يا وليعهد اين كشور ، تصميم مي گيرند كه در جهت تغيير چند جانبه حركت كنند؛ اما به هر حال ، اين مساله مي تواند به امير جوان كمك كند تا درصدد محقق كردن خواسته هاي کشورش در منطقه باشد و درصورتي كه اين روند به نحو فعالي پيش رود ، قطر در محافل جوانان عربي كه خواهان اصلاحات هستند ، وجهه خود را بهبود می بخشد.

صرف نظر از زماني كه قدرت در قطر واگذار مي شود ، تميم با ميراثي كه پدرش برايش باقي می گذارد در ارتباط خواهد بود و با وجود اينكه ويژگي هاي دارد، نخواهد توانست كه رويكردي متفاوت با پدرش را در پيش گيرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها