تايم:

اردوغان اندرز خود به مبارك را فراموش كرده

اردوغان اندرز خود به مبارك را فراموش كرده
يکشنبه 2 تير 1392 - 14:37

مجله آمريكايي تايم تاكيد كرد رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه سال 2011 به حسني مبارك رئيس جمهوري مخلوع مصر اندرزهايي داد اما خودش در سال 2013 به آنها عمل نكرد.

به گزارش روز يكشنبه پايگاه خبري شبكه العالم، تایم نوشت: با تضعیف ارکان دولت ترکیه پس از موج گسترده اعتراض ها، رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور انتقادات خود را متوجه اروپا كرد.
این مجله آمریکایی افزود: اردوغان  در سال 2011 در سخنراني مشهوري خطاب به رئيس جمهور مصر گفته بود كه وي بشر است و جاودانه نخواهد بود و بايد خاطرات زيبايي از خود بر جاي گذاشته و خواسته هاي مردم را محقق كند؛ اما وي سال 2013 با فراموش كردن همه اندرزهاي خود، با صدور قوانينی آزادی مردم را سلب کرد و در مناسبت هاي مختلف از  مطبوعات و حتی تلويزيون انتقاد كرد و اين حس را به وجود آورد كه وي آهسته آهسته در حال تبديل شدن به ديكتاتور جديدي است .
تايم خاطرنشان كرد: همه اين عوامل موجب شد تا دولت اردوغان با بزرگترين چالش روبرو شود و ميراث ده ساله وي را در معرض نابودي قرار دهد كه حتي در باور او هم نمي گنجيد.
این مجله آمریکایی تأکید کرد: برخورد نامناسب اردوغان با اعتراضها خشم مردم ترکیه را برانگيخت، و باید توجه داشت که ساکت کردن همیشگی مردم با سرکوب توهمي بيش نيست .
اين مجله افزود: اردوغان پس از احساس خطر همه توان خود را به كار برد تا با وارد شدن در يك درگيري و جنگ لفظي با آلمان درباره پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا، افكارعمومي  را از بحران داخلي منحرف كند.
"سولي اوزيل " استاد روابط بين الملل دانشگاه استانبول گفت: اردوغان نمي داند كه تبعات اين اعترضها پس ازمدتي به ويژه در شهرهاي بزرگ كه احساس ناكامي مي كنند، بروز خواهد کرد.
از سوي ديگر روزنامه انگليسي فايننشال تايمز نوشت: اقدام اردوغان براي زنده كردن مساله پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا ، تلاش براي مهار خشم ملي در برابر گرايش هاي مستبدانه وي است .
گفتني است تنش ميان تركيه و اتحاديه اروپا و به ویژه آلمان موجب شد، برلین درست مانند آنكارا سفير تركيه فرا بخواند تا اعتراض خود را به اظهارات آتشين اردوغان درباره "آنگلا مركل" صدر اعظم آلمان، اعلام كند.
به نظر مي رسد حمايت آلمان و به ويژه مركل از اعتراضها و به خصوص ابراز ناخرسندي وي از برخورد خشونت آميز نيروهاي امنيتي با تحصن كنندگان ميدان تقسيم يكي ازدلايل اصلي حمله اردوغان به اين كشور است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها