واکنش نمایندگان مجلس به حمله به دفتر العالم در قاهره

واکنش نمایندگان مجلس به حمله به دفتر العالم در قاهره
يکشنبه 30 تير 1392 - 16:42

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حمله نیروهای امنیتی مصر به دفتر شبکه العالم در قاهره را محکوم کردند و آن را اقدامی در جهت جلوگیری از اطلاع رسانی صحیح و دقیق دانستند.

"محمد اسماعيل كوثری" عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شورای اسلامی حمله پلیس مصر به دفتر شبکه العالم در قاهره را یکی از انواع فریب های دموکراسی غرب دانست که از یک سو مدعی ضرورت اطلاع رسانی هستند اما از سوی دیگر کسانی را تحریک می کنند که به دفاتر شبکه هایی مثل العالم تعرض کنند تا نگذارند اطلاع رسانی دقیقی صورت گیرد.

وی حمله پلیس تعطیل کردن دفتر شبکه العالم در قاهره را برنامه ای از پیش تعیین شده و سازمان یافته و حساب شده توصیف کرد تا حتی اگر شده برای چند ساعت یا چند روز جلوی خبررسانی شبکه العالم را بگیرند و از این راه نفع ببرند اما باید بدانند که این کار نه تنها نفعی برای آن ها نخواهد داشت بلکه باید بدانند که مردم حقیقت و واقعیت ها را متوجه می شوند و قطعا این مساله به ضرر استکبار و صهیونیسم تمام خواهد شد.

منصور حقيقت پور، نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم در واكنش به حمله نيروهاي امنيتي به دفتر شبكه العالم در قاهره گفت: امروز بحث انفجار اطلاعات در دنيا مطرح است و امكانات وسيعي به كار گرفته شده كه مردم در جاي جاي دنيا از رويدادهاي دنيا مطلع شوند. رسالت اصلي العالم هم انعكاس واقعي اخبار جهان اسلام و به خصوص كشورهاي عرب زبان است و تا كنون هم كاركرد خوبي داشته و در رساندن پیام نهضت مردم مصر زحمات فراواني كشيد. امروزهم من احساس مي كنم كه اين شبكه مسائل مربوط به مصر را بي طرفانه به تمام دنيا منعكس مي كند و اين اقدام به نظر من اشتباه بزرگي از سوي دستگاههاي امنيتي مصر بود كه اميدوارم بتوانند اين كار را جبران كننند و مجددا شاهد باشيم كه العالم بتواند وقايع صحنه مصر را به جهان مخابره كند.

همچنین سيد حسين نقوي حسيني ديگر نماينده مجلس شوراي اسلامي نیز در اين رابطه اظهار داشت: يكي از اهداف بيداري اسلامي و انقلاب مصر در جهت آزادي مبادله اطلاعات و فعلاليت رسانه ها بود كه مردم مصر از گذشته و حكومت حسني مبارك ناراضي بودند، چون ظرفيتهاي اطلاع رساني داراي محدوديت بود.

وي افزود: بعد از اين كه دولت انقلابي روي كار آمد، كمي فضاي رسانه هاي بازتر شد و تحولات مصر به خوبي منعكس شد، به ويژه شبكه العالم كه در اين زمينه نقش خوبي داشت و ملت هاي مسلمان و افكار عمومي جهان را متوجه مصر كندو اما در پی حضور نظامي ها در حكومت و ايجاد محدوديت هاي قبل از انقلاب، طبيعي بود كه عرصه بر رسانه ها تنگ خواهد شد و اجازه نخواهند داد كه مراكز اطلاع رساني آزادي كه واقعيات را منعكس مي كند، فعاليت كنند و طبيعي بود كه العالم نوك پيكان اين حملات قرار بگيرد و این كار غير دموكراتيك و خلاف اصول مبادله اطلاعات آزاد است. ما اميدواريم دولت جديد سقف تحملش را بالا ببرد، چون امروز اطلاع رساني از حقوق ملت هاست و حكومت ها بايد اين نقش را تحمل كنند.

محمد حسن آقاصفري نماينده مردم اراك و دبير كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نیز در این باره اظهار داشت: اين كار پسنديده اي نيست كه به دفتر يك شبكه اطلاع رساني رسمي كه اخبار و وقايع يك منطقه را به آگاهي ملتهاي دنيا و مردم منطقه مي رساند، حمله شود، برخورد امنيتي و تهاجمي با اين گونه مراكز در جهان در هيچ قانوني نيامده، لذا به کلی محكوم است. از دولت مصر مي خواهيم جلوي اينگونه اقدامات را بگيرد تا اينگونه موارد باب نشود، خبرنگار آزاد  است و وظيفه ذاتي اش آن است كه وقايع منطقه را به سمع و نظر مردم منطقه برساند، لذا اين اقدام كه با مجوز دولت مصر و توسط نيروهاي امنيتي به شكل حمله به دفتر العالم در قاهره و ضبط اموال دفتر صورت گرفته خلاف اصول رسانه اي بين الملل و اطلاع رساني شفاف است كه حق ملتهاي دنيا مي باشد وموضوع بايد به جد پيگيري شود، توقع داريم دولت مصر ضمن بازگشايي دفتر العالم جلوي اين گونه اقدامات را بگيرد، به طور حتم اگر اين گونه مسائل در دنيا باب شود شفاف سازي و اطلاع رساني واقعي كه حق ملتهاي دنيا است، دیگر جايي نخواهد داشت.

همچنین دکتر سید احمدرضا دستغيب عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي گفت: برخي از رفتارهاي خلاف قانون و غيراخلاقي در منطقه به شكل نقض حقوق مسلم رسانه هاي گروهي و توافقات بين المللي نمود يافته است، دولت موقت مصر و نهادهاي ناظر بايد در اين زمينه پاسخگو باشند و اعلام انزجار كنند. 
به گفته دستغیب، العالم نقش مهمي در زمينه اطلاع رساني در سالهاي اخير در منطقه داشته، لذا رسانه اي كه به اين ميزان براي اطلاع رساني و شفاف سازي تلاش مي كند، به طور حتم مورد هجوم قرار خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها