تلاش نتانیاهو برای بهره برداری از مذاکرات سازش

تلاش نتانیاهو برای بهره برداری از مذاکرات سازش
يکشنبه 6 مرداد 1392 - 16:47

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان ابزاری برای تحقق دستاوردهای سیاسی و راهبردی؛ و نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین بهره می برد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی العالم، نتانیاهو با حمایت آمریکا پیش شرط خود را مبنی بر عدم عقب نشینی به مرزهای سال 67، برای از سرگیری مذاکرات دیکته کرده است.

گزاشگر کانال ده تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: نتانیاهو در نشست با مسؤولان اسرائیلی تصمیم خود را برای از سرگیری مذاکرات مطرح کرد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی در همین حال بخشی از اظهارات نتانیاهو را پخش کرد. نتانیاهو گفت: یکی از شرط های من برای فعال شدن فرایند سازش، ممانعت از تشکیل دولتی با ملیتی دو گانه در منطقه واقع در میان اردن و دریا است و ممانعت از تشکیل یک کشور تروریستی با حمایت ایران می باشد.

گزارشگر اسرائیلی گفت: نتانیاهو در خصوص مرزهای سال 67 تن به مذاکره نمی دهد، اما در خصوص آزادی زندانیان توافقاتی میان اسرائیل و طرف های فلسطینی صورت گرفته است. همچنین در خصوص توقف شهرک سازی توافقاتی صورت گرفته و در حال حاضر هیچ مناقصه دولتی در خصوص شهرک سازی برگزار نشده است.

"حنینیل دورانی" رئیس شورای شهرک کیدومیم در شومرون در این باره گفت: متأسفانه لیکود به تصرف بخشهایی از زمینهای اینجا ادامه می دهد. حقوق ما نباید نادیده گرفته شود.

گزارشگر اسرائیلی افزود: نتانیاهو سعی دارد اسرائیلیها و حتی برخی از اعضای راستگرای ائتلاف حکومتی اش را آرام کند. تلویزیون اسرائیل در ادامه، اظهارات نتانیاهو را در این خصوص پخش کرد.

نتانیاهو گفت: اگر توافق صورت پذیرد، رأی مردم در خصوص آن حائز اهمیت است. رفع نیازهای امنیتی اسرائیل در فرایند سازش یک عامل محوری است.

همچنین "یسرائیل کاتس" وزیر حمل و نقل رژیم اسرائیل در این باره گفت: اسرائیل هیچ تعهدی در زمینه آزادی زندانیان ندارد. ممکن است این مسأله مطرح شود و من به آن رأی مخالف بدهم.

"اوری آرینیلی" یکی دیگر از وزرای اسرائیل در این باره گفت: آزادی "قاتلان" جایز نیست. اما اگر این اتفاق رخ دهد، رأی خود را در این خصوص اعلام می کنم.

گزارشگر اسرائیلی در ادامه تصریح کرد: وزرای راستگرای کابینه اسرائیل به احتمال کوتاه آمدن نتانیاهو در مقابل برخی مطالبات فلسطینیها اعتراض کردند، اما تا کنون هیچ کس سخن از استعفا به میان نیاورده است.

"شیلی یحیموفیچ" رئیس حزب کارگر و نماینده در کنست (پارلمان) اسرائیل در این باره گفت: در صورت نقض برخی مسائل در راستای پیشبرد روند سازش، ما شبکه امنیتی قدرتمندی برای حمایت نتانیاهو در قبال راستگراهای افراطی تشکیل می دهیم.

گزارشگر تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: مسأله ای که ممکن است انفجاری را در کابینه اسرائیل ایجاد کند، مسأله آزادی اسرای فلسطینی از زندانهای اسرائیل است. پیش بینی می شود در راستای زمینه سازی برای پیش برد فرایند سازش، 82 زندانی فلسطینی طی چهار مرحله آزاد شوند.

تلویزیون رژیم اسرائیل در همین حال اظهارات "صبحیه یونس" مادر کریم یونس یکی از اسرای فلسطینی دربند رژیم صهیونیستی را پخش کرد.

وی گفت: با ابو مازن صحبت کرده ام و او به من قول داده که از آزادی هیچ یک از اسرای فلسطینی در بند اسرائیلیها چشم پوشی نمی کند. او گفت ممکن است از شهرک سازی و بسیاری از مسائل چشم پوشی کند، اما در مسأله آزادی اسرا کوتاه نمی آید.

گزارشگر اسرائیلی در پایان مدعی شد: اما در مقابل، خانواده های "قربانیان اقدامات فعالان فلسطینی"، مخالفت خود را با آزادی اسرای فلسطینی اعلام کردند. 

پربیننده ترین خبرها