حماس چاره ای جز آشتی با دوستان سابق ندارد

حماس چاره ای جز آشتی با دوستان سابق ندارد
سه شنبه 8 مرداد 1392 - 11:00

در شرايط فعلي و در سايه تحولات سريع منطقه و مهم تر از همه بعد از كنار رفتن اخوان المسلمين مصر از قدرت به نظر مي رسد كه حماس بيش از هر زمان ديگر نياز دارد روابطش را با هم پيمانان پيشين خود احيا نمايد و با محوري كه در آن پرورش يافته، آشتي نمايد.

به گزارش پایگاه خبری العالم، منابع بلندپايه درجنبش حماس روز گذشته اظهار كردند چندي پيش جلسات گفتگويي ميان مسوولان ايران و حماس و سران حزب الله صورت گرفته كه هدف از آن بازيابي رابطه اي است كه بعد از اعلام موضع این جنبش در قبال بحران سوريه تا قطع كامل پيش رفته بود. اين در حالي است كه برخي معتقدند با از دست دادن يك شريك استراتژيك مانند اخوان المسلمين مصر؛ حماس مجبور شده به دامن هم پيمانان پیشین خود بازگردد.
در همين راستا احمد يوسف عضو ارشد جنبش حماس كه قبلا کفیل وزارت خارجه در دولت حماس بود، تاكيد كرد: رابطه با ايران بسيار استراتژيك است و هردو طرف به همديگر علاقمند هستند و آنچه بينشان رخ داد در اثر موضع گيري هاي متفاوت در قبال بحران سوريه بوده است.

گفتنی است سران حماس در اظهارنظری غیر معقول خواستار خروج حزب الله لبنان از سوریه شده بودند که این مساله نشان از نگاه اشتباه آنها به مساله سوریه داشت.

وي در گفتگو با روزنامه السفير لبنان بر ديدار و گفتگو ميان دو طرف تاكيد كرد و گفت: اين ديدارها به منظور ايجاد راه حلي براي برون رفت از واقعيت تاسف باري است كه بر اين روابط تاثير گذار بوده است.
احمد يوسف اظهار داشت مسوولان ايراني هم مشتاقند كه رابطه با حماس به شكل سابق خود بازگردد و هريك از طرفين موضع طرف مقابل را درباره اوضاع سوريه درك كند.
از سوي ديگر غازي حمد وكيل وزارت خارجه دولت حماس در غزه از گفت و گوهاي جديد ميان دو طرف اظهار بي اطلاعي كرده است.
نکته قابل توجه در مورد حماس، دخالت گسترده این جنبش در جنگ سوریه است تا جایی که تاکنون صدها تن از اعضای این گروه فلسطینی که برای نبرد با رژیم صهیونیستی آموزش دیده بودند، در نبرد با ارتش سوریه به هلاکت رسیده و تعداد بسیاری نیز بازداشت و زخمی شده اند.
نكته قابل توجه اين است كه حماس به طور ضمني از توطئه هايي سخن به ميان مي آورد كه اين امر به معناي تلاش اين جنبش براي سياسي كردن موضوع است و ناگفته پيداست كه قدرت هايي كه خلال ماه هاي گذشته و در ضمن تحولات خاورميانه حماس را در آغوش خود جاي داده بودند، نتوانستند بيش از اين وي را قانع به ماندن كنند.
احمد يوسف نيز در همين چارچوب تاكيد كرد جنبش حماس نمي خواهد "موضع گيري در قبال سوريه" رابطه ما را تا ابد قطع كند زيرا بين ما فصول مشتركي همچون قضيه فلسطين و برخي منافع مشترك وجود دارد به خصوص آنكه قضيه فلسطين و حزب الله و ايران هميشه آماج حملات هستند.

به نظر می رسد این عضو کادر رهبری حماس مانند خالد مشعل فکر می کرد شورشیان و تروریست های القاعده می توانند بر دولت سوریه پیروز شوند و به همین علت از اول خود را در کنار طرف پیروز - آمریکا، اسرائیل، ترکیه و اعراب - قرار دادند اما اکنون که ارتش سوریه ابتکار عمل را به دست گرفته، مشخص است که آنها تغییر رویکرد دهند.
يوسف خاطرنشان كرد اوضاعي كه منطقه در سايه بهار عربي شاهد آن است تفاهمات مشخصي را بين دو طرف ايجاد كرده بويژه كه توطئه اي به منظور ايجاد آشوب در بسياري از كشورهاي عربي در جريان است و جنگ داخلي همه جبهه ها را ضعيف خواهد كرد و تاوان اين مساله را ما پرداخت خواهيم كرد.
وي معتقد است رابطه جديد تاثير مثبتي بر اوضاع فلسطين و مقاومت داشته و در حل بسياري از مشكلات نيز نقش مهمي خواهد داشت ضمن آن كه حماس خواهان حفظ پيوستگي صف كشورهاي عربي با فلسطين است. البته وی نگفت که صدها میلیون دلاری که قطر، عربستان و ترکیه قول آن را به خالد مشعل داده بودند دچار چه سرنوشتی شده است.
از سوي ديگر مخيمر ابوسعده تحليل گر سياسي و استاد علوم سياسي در دانشگاه الازهر خاطرنشان كرد علي رغم تيرگي شديد در روابط ميان حماس و ايران اين روابط به طور كامل قطع نشد و حماس تلاش كرد بعضي كانال هاي را به ايران را باز نگه دارد.
ابوسعده معتقد است سقوط محمد مرسي و باخت اخوان المسلمين در صحنه سياسي مصر حماس را در بازنگري روابطش  در منطقه و تحكيم روابط با ايران مطمئن كرد
زيرا بعد از از دست دادن سوريه و حزب الله و مصر هم پيمان ديگري در منطقه نداشت و اين جزئي از سياست حماس براي حفظ رابطه با ساير كشورها براي به دست آوردن حمايت سياسي ايشان است.
اما در اين ميان اسامه القواسمي سخنگوي جنبش فتح در كرانه باختري مي گويد حماس در نتيجه نداشتن يك استراتژي واقعي در روابطش با كشورهاي عربي مشكلات زيادي دارد و دوباره دچار سردرگمي شده است.

پربیننده ترین خبرها