اقتصاد ترکیه در بحران:

امارات طرح 12 میلیاردی در ترکیه را لغو می کند

امارات طرح 12 میلیاردی در ترکیه را لغو می کند
سه شنبه 5 شهريور 1392 - 12:02

منابع مطلع در بخش انرژی ترکیه دیروز فاش کردند درپی تیره شدن روابط آنکارا-ابوظبی، شرکت ملی انرژی امارات احتمالا طرح ساخت نیروگاه های برق در ترکیه به ارزش 12 میلیارد دلار را لغو خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبرگزاری رویترز در حالی این خبر را منتشر می کند که اوضاع اقتصادی ترکیه چندان مناسب نیست، ارزش پول ملی این کشور به شدت کاسته شده و تورم شدیدی نیز در ترکیه گریبان گیر مردم این کشور شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی تولید برق ترکیه و شرکت ملی انرژی امارات در ماه ژانویه برای اجرای طرح ساخت تعدادی نیروگاه برق حرارتی که قرار بود سوخت آن از ذخایر زغال سنگ موجود در منطقه افشین-البستان در ترکیه فراهم شود باهم تفاهمنامه امضا کردند.
منابع آگاه بخش انرژی ترکیه خاطرنشان کردند در سایه کاهش کیفیت زغالسنگ در منطقه این طرح از اهمیت ویژه ای برخوردار شده اما زیان های مالی بازار نوپای ترکیه که باعث سقوط ارزش پول این کشور شد آثار منفی بر چشم انداز توسعه اقتصاد این کشور داشت و همین امر باعث نگرانی شرکت ملی انرژی امارات نسبت به احتمال خروج سرمایه های بیشتری از ترکیه گردیده است.
یکی از این افراد آگاه اظهار داشت آن طور که ما فهمیده ایم اماراتی ها در نهایت از این طرح عقب نشینی خواهند کرد زیرا این طرح بسیار بزرگی است که موفقیت آن تا حد زیادی به اوضاع بازار بستگی دارد.
اما شرکت ملی امارات اعلام کرد تصمیم دارد سرمایه گذاری در منطقه افشین-البستان را تا سال 2014 به تاخیر بیندازد و دلیل این تصمیم را وجود اولویت های دیگری در صرف هزینه های کشورش عنوان کرد . سخنگوی این شرکت از پاسخ به سوالی درباره رابطه تاخیر این طرح با اوضاع سیاسی منطقه طفره رفت.
برخی منابع نیز تیرگی روابط ترکیه با بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس را یکی از علل احتمالی لغو طرح ارزیابی کرده اند.
در این میان کاهش ارزش هشت درصدی ارزش لیر ترکیه در برابر ارزهای دیگر موجب شده تا بانک مرکزی ترکیه در اقدامی بی سابقه بیش از هشت میلیارد دلاری را به بازار تزریق کند تا شاید ارزش پول این کشور حفظ شود.

از سوی دیگر، دولت ترکیه برای ماه های پایانی سال میلیادی جاری با کسری بودجه هنگفتی مواجه است که برخی از منابع آن را تا رقم 25 میلیارد دلار برآورد می کنند؛ این کسری بودجه از هم اکنون تاثیر خود را بر اقتصاد شکننده ترکیه گذاشته است و مردم این کشور تورم بالای 20درصد را در ماه های گذشته تجربه کرده اند و انتظار می رود که این روند همچنان ادامه داشته باشد.

گفته می شود قطع کامل روابط تجاری میان ترکیه و سوریه و بسته شدن مرزهای این کشور بر روی کامیون های ترک، ضرری معادل 20 میلیارد دلار سالیانه را به شهروندان ترکیه ای وارد کرده است و قطع روابط سیاسی با مصر و همچنین تیره شدن روابط آنکارا با ریاض و ابوظبی، این روند را تشدید کرده است.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها