اتحادیه کشورهای خلیج فارس، از خیال تا واقعیت

اتحادیه کشورهای خلیج فارس، از خیال تا واقعیت
سه شنبه 19 آذر 1392 - 08:26

کنفرانس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امروز در کویت و تنها چند هفته بعد از کنفرانس مشترک عربستان، قطر و کویت درحالی برگزار می شود که اعضای این شورا پیش از این در تشکیل اتحادیه گمرکی یا یکسان کردن واحد پول خود، به دلیل اختلاف بر سر مقر بانک مرکزی توفیقی حاصل نکرده اند و همین مساله باعث افزایش تردیدها در مورد واقعی بودن بررسی طرح اتحادیه میان این کشورها شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کنفرانس امروز در شرایطی برگزار می شود که چند دستگی داخلی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در مورد مسائل منطقه ای به ویژه قضیه مصر و سوریه و بحران در روابط با هم پیمان تاریخی شان یعنی امریکا و نیز تزلزل مواضع در برابر موضع تثبیت شده ایران به وضوح به چشم می خورد.
کنفرانس چند هفته قبل ریاض برای فراهم کردن حداقل فضای لازم به منظور برگزاری کنفرانس امروز برگزار شد و بنا به درخواست عربستان، اقدامات قطر در مصر و یمن محکوم گردید.
امروز نیز طرح پیشنهادی عربستان برای تشکیل اتحادیه کشورهای خلیج فارس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طرحی که در مقایسه با افت و خیزهای اخیر این کشورها به ویژه در برخورد با مساله ایران و سوریه، گام بلندی به شمار می آید. اما از طرفی با تهدید پادشاهی عمان مبنی بر عقب نشینی از شورای همکاری در صورت مطرح شدن طرح اتحادیه، این طرح با شکنندگی بیش از پیش مواجه شده است.
بحرین و قطر از پیشنهادی که عربستان از سال 2011 آن را مطرح کرد، استقبال کرده اند و امارات و کویت نیز موافقت اصولی خود را اعلام نمودند اما ترجیح می دهند عجله ای نشان ندهند.
انتوان بسبوس مدیر نظارت بر کشورهای عربی معتقد است اگر چه قطر و بحرین از طرح تشکیل اتحادیه استقبال کرده اند اما نگرانند که این طرح، آنها را به طور کلی تحت نفوذ سعودی ها قرار دهد؛ و این در حالی است که آنها سالهای سال تلاش کردند این اتفاق نیفتد.
بسبوس اذعان می کند که شورای همکاری کشورهای خلیج فارس با چندین بحران داخلی و ژئوپلتیک دست به گریبان است؛ از چند دستگی میان کشورها گرفته تا خشم عربستان از سیاست امریکایی ها بعد از 68 سال دوستی و هم پیمانی و نیز اختلاف مواضع در برابر ایران بعد از توافقنامه هسته ای ژنو؛ چنان که عربستان و قطر در مورد مساله مصر و سوریه اختلاف نظر دارند و امارات با عربستان هم رای است.
ترکی فیصل رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در واکنش به موضع غافلگیر کننده عمان گفت: "عمان در اظهار نظر خود کاملا آزاد است اما موضع این کشور مانع تشکیل اتحادیه نخواهد شد. کشورهای شورای همکاری اعم از دولت ها و مردم ضرورت تشکیل اتحادیه را حس کرده اند و این امر حتمی است و این بستگی به عمان دارد که بخواهد بعدا به اتحادیه بپیوندد یا خیر".

پربیننده ترین خبرها