روایت الزیانی از روابط شورای همکاری با ایران

روایت الزیانی از روابط شورای همکاری با ایران
سه شنبه 19 آذر 1392 - 10:51

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس بر خلاف سران و مقامات کشورهای عربی خود را از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 چندان نگران نشان نمی دهد و بر این باور است که این کشورها بر اساس قدرت ذاتی خود با این تفاهمنامه برخورد خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در مصاحبه با روزنامه الحیات در پاسخ به این سوال که سی و چهارمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس امروز در کویت آغاز می شود نظر شما درباره این نشست با توجه به شرایط منطقه ای و بین المللی اخیر چیست، گفت: در حقیقت دیدارهای سران کشورهای شورای همکاری همیشه برای افزایش همکاری و همگرایی بین کشورهای شورای همکاری است. زیرا این دیدارهای خوبی است و هدف آنها همیشه شهروند خلیجی و برآورده کردن خواسته های آنها است علاوه بر این شرایط منطقه ای و بین المللی کنونی و تحولات سریع در منطقه انگیزه ای برای کشورهای عضو این شورا برای تحکیم روابط خود و تقویت همگرایی و بررسی دقیق اوضاع منطقه ای به منظور یکسان سازی دیدگاهها و مواضع کشورهای عضو شورا در قبال آنها است.
دراین مصاحبه این سوال پرسیده شد که پرونده ایران و روابط با کشورهای خلیج فارس در دستور کار این نشست قرار خواهد داشت، خواسته کشورهای عضو شورا از ریاست جدید در رابطه با ایران چیست؟

وی پاسخ داد: کشورهای شورای همکاری همیشه همسایه مسلمان، ایران را به برقراری روابط همکاری سازنده و ثمربخش با کشورهای شورا مبتنی بر اصل حسن همجواری و دخالت نکردن در امور داخلی و حل اختلافات به شیوه های مسالمت آمیز و ضرورت حل و فصل مشکلات موجود از جمله اشغالگری ایران در جزایر اماراتی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی دعوت می کنند.

ادعای این مقام قطری در مورد دخالت ایران در امور داخلی عرب های حاشیه خلیج فارس در حالی صورت می گیرد که آنها تاکنون نتوانسته اند حتی یک مدرک قابل قبول برای اثبات این توهم دخالت ارائه کنند.

الزیانی در ادامه بدون اشاره به کارشکنی های ریاض برای برهم زدن ثبات منطقه و تخریب روابط دیگر کشورهای عضو با ایران مدعی شد: کشورهای شورای همکاری از انتخاب رئیس جمهور حسن روحانی استقبال کردند و ما به بهترین روابط با ایران چشم می دوزیم. ما به برقراری روابط همسایگی سالم و پایدار که برای ملتهای ما و به طور کلی ملتهای منطقه خیر و منفعت داشته باشد، تمایل داریم و مساله مهم این است که عملا شاهد مواضع مثبت از ایران و اقدامات سیاسی جدید در قبال کشورهای شورای همکاری باشیم.  

وی در پاسخ به این سوال که کشورهای شورای همکاری تا چه اندازه درباره پرونده هسته ای ایران نگرانند، اظهار داشت: برنامه هسته ای ایران مساله بین المللی است که سوالات مشروعی در سطح منطقه ای و بین المللی درباره اهداف نهایی این برنامه برانگیخته است و منابع نگرانی متعدد است که برخی از آنها به میزان بالای غنی سازی اورانیوم که از اهداف غیرنظامی فراتر می رود مربوط می شود و برخی دیگر به تعداد زیاد سانتریفوژهای پیشرفته ارتباط دارد و بخشی از نگرانی به علت تولید پلوتونیوم است. همچنین اینکه همه مراکز هسته ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست نوعی ابهام نگران کننده ایجاد می کند. علاوه بر این درباره آثار منفی که ممکن است برای محیط زیست در خلیج فارس و همه کشورهای مشرف بر خلیج فارس -خدای نکرده- داشته باشد، نگرانی وجود دارد و همانطور که قبلا هم گفتم برنامه هسته ای ایران اساسا پرونده بین المللی است و با آن در این سطح برخورد می شود.

در ادامه این سوال مطرح شد که در کشورهای شورای همکاری بهبود روابط سریع بین ایران و غرب را چگونه دیدید و آیا درباره معامله علیه خلیج فارس نگرانی وجود دارد؟

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس پاسخ داد بهبود روابط ایران با کشورهای غربی از جمله آمریکا تا زمانی که به دور کردن شبح تنش و نگرانی در منطقه کمک و امنیت و ثبات آن را حفظ می کند، کشورهای شورای همکاری را نگران نمی کند و برای ما مهم است که ایران بخش مثبتی در تعامل منطقه ای و بین المللی باشد و معتقدیم که ایران منافع قابل درکی دارد، همچنین شورای همکاری بازیگر منطقه ای و بین المللی با نقش های مثبت و موثر در مسائل مختلف است بنابراین کشورهای شورای همکاری چنین نگرانی ندارند.  

الزیانی در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای شورای همکاری از طرح توافق غرب با ایران غایب بودند، اظهار داشت: همانطور که قبلا گفتم پرونده هسته ای ایران مساله بین المللی است و شورای امنیت قطعنامه های الزام آوری درباره آن صادر کرده است و کشورهای شورای همکاری هر چند که به شکل مستقیم در مذاکرات مربوط به این پرونده مشارکت ندارند، رایزنی درباره این پرونده با دوستانمان ادامه دارد.

خبرنگار الحیات در ادامه از الزیانی پرسید: که آمریکا به تازگی متعهد شده است که معامله با ایران به زیان روابط با خلیج نخواهد بود، نظر شما درباره مقاصد آمریکا در قبال این تعهدات چیست؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: ما اولا بعد از خداوند به خودمان و توانایی های مان اعتماد داریم. همچنین روابط چند جانبه ما با طرفهای بین المللی از جمله آمریکا بسیار موثر است. روابط بین کشورهای شورای همکاری و آمریکا روابط تاریخی قدیمی است و منافع مشترکی بین آنها وجود دارد که شامل زمینه های مختلف می شود و تمایل و توجه مشترکی برای گسترش این روابط وجود دارد.

عبداللطیف الزیانی در ادامه این مصاحبه به مسایل مختلفی مانند تشکیل اتحادیه خلیج فارس به جای شورای همکاری و همچنین مسایلی مانند سوریه و عراق نیز اشاره کرد.

 

 

پربیننده ترین خبرها