مفتی عراقی: حوادث الانبار، جنگ فرقه ای است

مفتی عراقی: حوادث الانبار، جنگ فرقه ای است
سه شنبه 10 دی 1392 - 15:17

شیخ "مهدی صمیدعی" مفتی اهل سنت عراق، حوادث استان الانبار در غرب این کشور را جنگی طایفه ای محصول فتنه انگیزی برخی از سیاستمداران عراقی دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شیخ مهدی صمیدعی، جنگ های فرقه ای درعراق را جنگ سیاسی و کشمکش میان سیاستمداران برشمرد و گفت: کم توجهی به خواسته های تحصن کنندگان در استان الانبار موجب شد تا برخی از فتنه انگیزان و کسانی که خواستار آرامش و امنیت مردم عراق نیستند، در شعله ورشدن آتش جنگ بدمند.

صمیدعی در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: مردم عراق موضوع  فرقه گرایی، مسئله شیعه شیعه و سنی سنی، سر دادن را نمی شناسند. رویدادهای کنونی در عراق تحریکات مشکوک و عجیب و غریبی هستند که به طور کلی مردود می باشند.

وی تنش های جاری در استان الانبار را جنگ طایفه ای دانست و خواستار همبستگی و اتحاد میان مردم عراق جهت خاموش کردن آتش فتنه، جلوگیری از خونریزی و بهبود روابط آنها با نیروهای مسلح عراق شد.

مفتی اهل سنت عراق گفت: من شخصا با نوری مالکی، نخست وزیر عراق رایزنی کرده و در اینخصوص با شورای استانداری و قبایل استان الانبار به منظور جمع کردن چادرهای تحصن کنندگان برای تسهیل ورود ارتش عراق به این استان برای پاکسازی آن از گروه های تکفیری به توافق رسیده بودم. اما آنچه همگان را شگفت زده کرد هجوم رسانه ای تحریک آمیز به ارتش عراق در استان الانبار توسط طرفداران فتنه و جنگ بود. آنها ادعا می کردند که ارتش عراق به تحصن کنندگان یورش برده و در نتیجه این فتنه رخ داده است.

این روحانی برجسته عراقی ابراز امیدواری کرد که این اخبار کذب و بی اساس باشد و بار دیگر تاکید کرد که این قضیه سیاسی بوده و ارتباطی به دین و مذهب ندارد.

مفتی اهل سنت عراق با اشاره به اینکه این بحران بسیاری از مردم عراق را در برمی گیرد، خاطر نشان کرد که رسانه های مغرض و جهت دار به جای انعکاس واقعیت ها و علت اختلافات، نقش مهمی در تشدید بحران کنونی ایفا می کنند.

شیخ مهدی صمیدعی از نوری مالکی نخست وزیر عراق درخواست کرد با حضور در تلویزیون، هدف از عملیات نظامی در استان الانبار را توضیح دهد.

این روزها عراق صحنه میانجیگری های سیاسی و عشایری برای پایان دادن به بحران کنونی در استان الانبار با حضور برخی از مقامات دولتی و رهبران عشایر است.برخی از صاحبنظران بر این باورند که دستهای پنهانی تلاش می کنند با سیاسی جلوه دادن این بحران، میانجی گری ها را به شکست بکشانند به ویژه آنکه نیروهای امنیتی نبرد سنگینی را علیه عناصر تکفیری که در حال فرار از معرکه هستند آغاز کرده اند.

روز دوشنبه میان نیروهای امنیتی و گروه های مسلح در استان الانبارعراق درگیری هایی رخ داد. این درگیری ها پس ازآن آغاز شد که نیروهای عراقی با همکاری شورای استانداری الانبار،خیمه های تحصن کنندگان را برچیدند.

عملیات نظامی نیروهای عراقی ضد تروریست ها و گروه های تکفیری در صحرای الانبار با حمایت گروه های سیاسی و حمایت های گسترده مردمی درحال اجرا است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها