آغاز اجرای توافقنامه آشتی ملی فلسطین + سند

آغاز اجرای توافقنامه آشتی ملی فلسطین + سند
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1393 - 21:59

العالم - سازمان آزادی بخش فلسطین (فتح) و جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، آغاز اجرای توافقنامه آشتی ملی از جمله تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین را تا پنج هفته آینده اعلام کردند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری العالم، "اسماعیل هنیه" نخست وزیر دولت فلسطین در غزه و "عزام الاحمد" عضو ارشد سازمان آزادی بخش فلسطین، پس از پایان مذاکرات فیمابین، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی از آغاز اجرای توافقنامه آشتی ملی فلسطین خبر دادند.

در بیانیه دوطرف درباره آشتی ملی فلسطین که از سوی هنیه قرائت شد، آمده است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، رایزنی ها را درباره تشکیل دولت وحدت ملی آغاز و تشکیل آن را در مدت قانونی تعیین شده(پنج هفته) با پایبندی به مفاد توافقنامه قاهره و اعلامیه دوحه، اعلام خواهد کرد.

جنبش‌های فتح و حماس در ماه مه سال 2011 در قاهره (پایتخت مصر) و  فوریه 2012 در دوحه (پایتخت قطر) دو توافقنامه برای پایان دادن به اختلاف‌ها و تشکیل دولت وحدت ملی امضاء کردند اما این توافقنامه‌ها به دلیل اختلافات هنوز عملی نشده است.

براساس این بیانیه، محمود عباس زمان برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و مجلس قانونگذاری را با مشورت سایر گروه های ملی  تعیین خواهد کرد و باید این انتخابات دست کم شش ماه پس از تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین، برگزار شود.

هنیه در این کنفرانس خبری با بیان این که گروه های فلسطینی به طور رسمی پایان مرحله دودستگی را اعلام کرده اند، گفت: حماس همچنان رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد.

بر اساس بیانیه مشترک فتح و حماس، انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان، مجلس قانونگذاری و مجلس ملی به طور همزمان برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی به محمود عباس درباره تلاش برای آشتی ملی هشدار داد و گفت: باید بین صلح با این رژیم یا "دشمن" آن، یکی را انتخاب کند. 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها