پیشتازی بارزانی و جریان تغییر در کردستان عراق

پیشتازی بارزانی و جریان تغییر در کردستان عراق
پنج‌شنبه 11 ارديبهشت 1393 - 19:16

منابع آگاه در منطقه کردستان عراق اعلام کردند براساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی، حزب بارزانی در استان های اربیل و دهوک پیشتاز است و جریان تغییر به ریاست نوشیروان مصطفی در استان سلیمانیه (پایگاه سنتی حزب طالبانی) در جایگاه اول قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، منابع آگاه امروز پنج شنبه اعلام کردند نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در سه استان شمال عراق حاکی از پیشتازی حزب دمکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی در استان های اربیل و دهوک و پیشتازی جریان تغییر به ریاست نوشیروان مصطفی در استان سلیمانیه است.
سایت عراقی "سومریه نیوز" در این باره نوشت: در انتخابات پارلمانی و انتخابات شورهای محلی در استان دهوک تاکنون، فهرست حزب دمکرات کردستان، 78 درصد آرا را به دست آورده است و حزب اتحاد اسلامی کردستان (شاخه اخوان المسلمین در کردستان عراق) به ریاست صلاح الدین بهاء الدین 13 درصد و اتحادیه میهنی به ریاست جلال طالبانی سه درصد و جریان تغییر، یک درصد آرا را خود اختصاص داده اند.
این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند: در استان اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق، حزب دمکرات به ریاست مسعود بارزانی توانست نیمی از آرا را به خود اختصاص دهد. پس از آن اتحادیه میهنی، 16 درصد، جریان تغییر، 14 درصد، جماعت اسلامی به ریاست علی باپیر، هشت درصد و اتحاد اسلامی هشت درصد آرا را به دست بیاورند.
این منابع همچنین اعلام کردند: در استان سلیمانیه که به عنوان پایگاه اصلی اتحادیه میهنی (حزب جلال طالبانی رئیس جمهور عراق) مشهور است، جریان منشعب شده از آن به نام تغییر به ریاست نوشیروان مصطفی، 39 درصد آرا را به دست آورد و اتحادیه میهنی با به دست آوردن 29 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. پس از آنها نیز، حزب دمکرات، 10 درصد، اتحاد اسلامی، 9 درصد و جماعت اسلامی هشت درصد آرا را به خود اختصاص دادند.
منطقه کردستان عراق که شامل سه استان دهوک، اربیل و سلیمانیه است، حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد که حدود دو میلیون و 760 هزار نفر از شهروندان آن حق شرکت در انتخابات برای انتخاب نامزدهای دستیابی به 45 کرسی در پارلمان آن کشور را داشتند. همزمان با انتخابات پارلمانی، انتخابات شوراهای محلی نیز در این منطقه برگزار شد.
انتخابات پارلمانی اخیر، سومین انتخابات پارلمانی پس از سقوط رژیم صدام در سال 2003 در عراق و اولین انتخابات در نوع خود پس از خروج اشغالگران امریکایی از آن کشور در پایان سال 2011 به شمار می آید. همچنین در این انتخابات برای اولین بار از کارت رأی الکترونیکی استفاده شد.

 

پربیننده ترین خبرها