رقیب اسد: سوریه تاوان حمایت از مقاومت را می‌دهد

چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 - 22:44

دمشق، العالم – نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه، هجوم هم‌پیمانان آمریکا و مجریان طرح آمریکایی-صهیونیستی برای نابودی سوریه را به دلیل پایبندی این کشور به مقاومت دانست و قضیه فلسطین را مهم‌ترین مساله جهان اسلام نامید.

ماهر حجار نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه در گفت و گوی اختصاصی با مدیر دفتر شبكه العالم در سوریه، تاكید كرد: اعتراض مردم در سوریه واكنش طبیعی آنها نسبت به یك سری از نیازهای معین بود كه برآورده نشدن آنها ملت سوریه را رنج می داد، اما طرح امریكایی - صهیونیستی از بحران سوریه سوء استفاده كرد و توانست جنبش مردمی این كشور را منحرف كرده و به سمت پرتگاه ویرانی سوق دهد.

وی خاطرنشان كرد آنچه در سوریه رخ می دهد، بهایی است كه این كشور به دلیل حمایت خود از مقاومت و قضیه فلسطین و دشمنی با رژیم صهیونیستی و نیز عدم اعتنا به طرح های امریكایی - صهیونیستی در منطقه پرداخت می كند.

بحران سوریه ریشه های تاریخی و فرامنطقه ای دارد
حجار افزود: عوامل بحران سوریه ریشه در تاریخی دارد كه فقط به كشور سوریه منحصر نمی شود و به منطقه و جهان مربوط است. بدین ترتیب كه در نتیجه پیروی از سیاست های اقتصادی و اجتماعی لیبرالی، گروههای بزرگی از مردم فقیر شدند و به حاشیه رفتند. فساد كشور را فرا گرفت و علاوه بر مشكلات شدید اقتصادی، مشكلاتی نیز در رابطه با آزدی بیان و برخورداری از دموكراسی به وجود آمد.

وی اعتراض و خیزش مردم را نتیجه طبیعی نیازهای آنان دانست كه به شكل فزاینده ای در حال افزایش بود اما نظام سیاسی وقت با آن همراهی نكرد و بدین ترتیب نارضایتی های اقتصادی و اجتماعی افزایش یافت.

حجار اظهار داشت: وقتی كه اوضاع سوریه به اینجا كشید، مردم ما لقمه چربی برای طرح مرتجعانه امریكایی - صهیونیستی در منطقه شدند و این قدرت ها توانستند گروههای عمده ای از مردم سوریه را به سوی پرتگاه سوق دهند و درحالی كه انتظار می رفت خیزش مردم نوید دهنده آینده بهتری باشد، اما به دلیل نبود فرماندهی سیاسی با كفایت این جنبش به سمت مطلوب پیش نرفت و بدین جهت به جای آن كه نیروهای ملی این جنبش مردم را هدایت كنند، عرب های مرتجع و مجریان منطقه ای طرح امریكا و صهیونیسم با بهره گرفتن از پول و رسانه هایشان زمام این حركت را به دست گرفتند و سوریه را به این روز نشاندند.

آمریکا و صهیونیزم حرکت مردمی را منحرف کردند

حجار تاكید كرد: طرح مرتجعانه و مشترك امریكا و صهیونیسم در منطقه با این سازوكار وارد عرصه بحران سوریه شد و سپس سیاست ادامه درگیری ها با تكیه بر افزایش كینه توزی را ترسیم كرد.

وی در خصوص راهکارهای غلبه بر بحران سوریه گفت: سازوكار لازم برای مبارزه با پدیده تروریسم و ریشه كن كردن آن در داخل سوریه این است كه همه سوری ها -صرف نظر از گرایش ها و مواضع سیاسی خود- با هم متحد شوند تا از كابوسی كه در آن به سر می برند رهایی یافته و به سمت رویای شیرین بازسازی سوریه ای كه بتوان با امنیت در آن زیست، پیش روند و اگر سوری ها حول محور این هدف متحد نشوند، نخواهند توانست بر تروریسم فائق آیند.

وی خاطرنشان كرد که نامزد شدنش در انتخابات با همین هدف صورت گرفته و او آمده تا سوری ها را به اتحاد در برابر تروریسم فرا بخواند، چرا كه این پدیده شوم همه سوری ها اعم از موافق یا مخالف نظام را هدف قرار داده است.

پیش نویس طرح مجازات حامیان تروریسم تنظیم شود

حجار از كشورهاي جهان از جمله روسيه، چين و به ویژه جمهوری اسلامی ايران -كه از ملت سوريه در همه زمينه ها اقتصادي و غيراقتصادي حمايت مي كند- خواست كه با ارائه پيش نويسي به شوراي امنيت براي مجازات حاميان تروريسم در سوريه تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل  از مرحله دفاع به مرحله حمله روي آورند.

وي تصريح كرد كه تا كنون ده ها قطعنامه در اين زمينه ها تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل (برای دیگر کشورها) صادر شده است.

حجار تاكيد كرد: درصورتي كه كشورهاي حامی تروریسم به حمایت خود از تروریست ها ادامه دهند، همه سوري ها براي سركوب تروريسم متحد خواهند شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه ضمن اعلام مخالفت درباره مذاكره با تروريست ها نیز گفت: فقط باید با ارتش سوريه پاسخ تروریست ها را داد.

حجار در ادامه خواستار پیگرد و بازخواست عاملان جنايت هاي تروریستی و وحشيانه در سوريه و حاميان مالي آنها شد.

 

ائتلاف مخالفان حتی یک طرح سیاسی ارائه نکرد

نامزد انتخابات رياست جمهوري سوريه درباره گفتگو با مخالفان اعم از معارضان داخل يا مخالفان خارج نشين نیز گفت: در صورتي كه قرار باشد گفت وگويي با ائتلاف مخالفان سوري صورت گيرد، اين مذاكره بايد با طرف تشكيل دهنده اين ائتلاف، يعني آمريكا صورت گيرد.

حجار مخالفت خود را با گفت وگو با ائتلاف مخالفان سوري به نيابت از آمريكا اعلام و تصريح كرد: آن ها حتي یک برنامه سياسي مطرح نكردند، چراکه با رژيم صهیونیستی پيمان صلح منعقد کرده اند و از آن شرم دارند؛ ائتلاف مخالفان روابط  خود با مقاومت، با ايران و با حکومت سوريه را قطع كرده و طبق خواسته اربابانشان در عربستان و قطر و كشورهاي مرتجع  عرب در چارچوب طرح آمريكایی - صهيونيستي حركت مي كنند.

وي اظهار داشت: مخالفان به مكاني ديگر (غير از سوريه) رفتند تا قدرت را بین خود تقسيم كنند، همان طور كه در لبنان اتفاق افتاد كه اين خيانت ملي بود و در سوريه مساله اي به عنوان خيانت ملي قابل قبول نيست.

حجار همچنین از گروه هاي سياسي كه مايل به ادامه بحران سوريه براي تحقق منافع حزبي تنگ نظرانه خود بوده و خود را مخالفان ملي معرفي کرده و با آمريكا هماهنگ هستند، انتقاد و رويكرد آنان را محكوم كرد.

اين شخصيت سوري در قسمتی دیگر از سخنان خود با بيان اينكه طرح او براي نامزد شدن براي انتخابات رياست جمهوري سوريه، طرح مردمي بوده، گفت: نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه بايد سياسي و مردمي باشد، نه حزبي.

قطع رابطه با طرح آمریکایی-صهیونیستی؛ تنها چارۀ ملت های عرب

وي تاكيد كرد كه در تبليغات انتخاباتي خود به ترويج قطع كامل ارتباط با طرح آمريكا و رژيم صهيونيستي مبتني بر تك قطبي بودن تاكيد کرده و اين راهكار، راه حل حقیقی ملت هاي عربي است.

نامزد انتخابات رياست جمهوري سوريه همچنین بر لزوم برقراري روابط در سطح عالي با جنبش هاي آزاديبخش ملي به عنوان يك ضرورت سياسي تصریح كرد و گفت: سوريه در زمينه روابط با جنبش هاي آزاديبخش ملي در جهان پيشينيه تاريخي دارد و صرف نظر از مواضع دولت ها در قبال اين جنبش ها، روابط مستحكمي با اين جنبش ها داشته است.

وي خاطرنشان كرد: درصورت تحقق بندهاي اول و دوم برنامه انتخاباتي وي، زمينه براي رسيدن به بند هفتم كه خواهان ناكام گذاشتن طرح هاي امپرياليستي آمريكا و رژيم صهيونيستي در جهان مي شود، فراهم مي شود.

حجار گفت كه هيچ كشور يا گروه سياسي در منطقه يا جهان به تنهايي نمي تواند در مقابل طرح آمريكايي - صهيونيستي بايستد، زيرا اين طرح ، طرحي فراگير و بسيار گسترده در سطح جهان است.

اسرائیل غده سرطانی است

به گفته حجار، مصلحت ملت سوریه در نابودی غده سرطانی رژیم صهیونیستی است، چون هدف صهیونیسم انهدام منطقه و تبدیل آن به کشورهای کوچک درگیر با یکدیگر است که رویدادهای سوریه و لیبی بهترین دلیل برای این مدعاست.

وی با تاکید بر اینکه سوریه در طول تاریخ، پرچمدار جنبش آزادیبخش ملی عربی بوده، افزود: خطیرترین مساله فراروی جنبش مزبور، مساله فلسطین است که مساله اصلی ملت های عربی می باشد و به نظر من به عنوان یک شهروند سوری، قدس مانند حلب و لاذقیه و مانند حیفاست، لذا هرگز ایجاد یک سایکس پیکوی دیگر را نمی پذیرم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری سوریه با اشاره به پایمردی حزب الله لبنان در مقاومت ضدصهیونیستی، آن را نشانه عدم پشتیبانی عربی از مقاومت اسلامی لبنان دانست و گفت: در فلسطین قضیه فرق دارد و در گذشته مقاومت شامل جبهه مردمی، جبهه دمکراتیک، فتح و سایر سازمانهای فلسطینی بود که برای آزادی فلسطین جنگیدند اما این گروه ها به خاطر مسائل تاریخی، ذاتی و منطقه ای از این مسیر دست برداشته و فقط اندکی از آنان در صحنه مقاومت باقی ماندند.

وی ضرورت احیای جنبش آزادیبخش عربی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: خون، ویرانی و تخریب در سوریه بهای حمایت سوریه از مساله فلسطین و مقاومت، دشمنی با رژیم صهیونیستی و ایستادن در برابر طرحهای آمریکایی - صهیونیستی است.

حجار با اشاره به عدم امکان امتیازدهی به صهیونیست ها و آمریکایی ها در سوریه، گفت: امتیازدهی به آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه توهم است، چون خشمگین ساختن این دو بسیار کم هزینه تر از جلب رضایتشان است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه طرف های مداخله کننده در جنگ سوریه، رژیم های دست نشانده و مزدور آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند، ضرورت وحدت عربی را مورد تاکید قرار داد.

پربیننده ترین خبرها