کمبود آب جان 2 میلیون نفر را در غزه تهدید می‌کند

جمعه 9 خرداد 1393 - 22:40

غزه (العالم) – کارشناسان و مسؤولان سازمانهای بین المللی اعلام کردند که حدود دو میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه در سال 2016 به خاطر کمبود آب با خطر انسانی و زیست محیطی مواجه خواهند شد.

خبرنگار شبکه العالم روز جمعه از غزه گزارش داد، رژیم صهیونیستی در حال سرقت منابع آب زیرزمینی غزه و آلوده سازی بقایای آن است.
این رژیم ضمن تغییر مسیر رود اردن، با حفر دهها چاه عمیق در اطراف کرانه باختری و نوار غزه مانع از رسیدن آب به فلسطینیان شده و مقدار زیادی از این آب را به داخل سرزمین های اشغالی پمپاژ می کند.
"منذر شبلاق" مدیر کل اداره آب شهرداری های ساحلی در غزه به العالم گفت: هم اکنون منابع آب سنتی در نوار غزه مانند باران موسمی وجود دارد اما رژیم صهیونیستی با حفر چاه های غیرقانونی مانع از دستیابی فلسطینیان به تقریبا 20 میلیون متر مکعب آب در سال می شود.
رژیم صهیونیستی همچنین برای کاهش مقدار سهم آب فلسطینیان، مانع از حفر چاه های جدید توسط آنان شده و در مناطقی که منابع آب زیرزمینی جود دارد، شهرک های صهیونیست نشین می سازد.
"مازن البنا" مدیر اداره آب غزه گفت: اشغالگران صهیونیست و شهرک های کرانه باختری این منابع را غارت می کنند تا جایی که سازمانهای حامی حقوق بشر درباره خطر کاهش منابع آب در فلسطین به ویژه غزه هشدار داده اند.
"عدنان ابوحسنه" سخنگوی آنروا در غزه به خبرنگار العالم تأکید کرد: آنروا و تمام کارشناسان می گویند اگر اوضاع همینگونه ادامه یابد در سال 2016 حتی یک قطره آب آشامیدنی سالم در غزه باقی نخواهد ماند، لذا سازمانهای بین المللی، کشورها و مقامهای فلسطینی باید در این زمینه اقدامی انجام دهند چون اوضاع غزه بسیار خطرناک است.
سهم فلسطینیان از آب به جای 150 لیتر استاندارد سازمان بهداشت جهانی فقط 70 لیتر است که آن نیز به نیترات آلوده بوده و یا آلوده به فاضلاب است که برای استفاده انسان مناسب نیست و باعث ابتلای فلسطینیان به ویژه کودکان به بیماریهای مختلف می شود.

پربیننده ترین خبرها