روزنامه القدس:

عربستان در کانون طوفان؛ ثبات کجاست؟

عربستان در کانون طوفان؛ ثبات کجاست؟
سه شنبه 10 تير 1393 - 16:52

روزنامه "القدس" می‌نویسد: عربستان امروز شاهد بی‌ثباتی داخلی است و هراس از سرنگونی رژیم‌های همپیمان، سران سعودی را برآن داشته که در امور داخلی کشورهای منطقه مثل عراق، سوریه، بحرین و یمن دخالت کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "علی آل غراش" نویسنده و تحلیلگر عربستانی در مقاله ای که در روزنامه "القدس" چاپ شده است، خواستار خروج نیروهای نظامی کشورش از بحرین، تدوین قانون اساسیِ مطلوب مردم عربستان، برگزاری انتخابات، برقراری آزادی، عدالت و فعالیت آزاد احزاب در این کشور شد.

وی از دولت عربستان خواست نیروهای موسوم به "سپر جزیره" را از بحرین خارج و امور این کشور را به خود بحرینی ها واگذار کند تا آنها راه حل مسالمت آمیز را آنطور که مردم این کشور می خواهند، پیدا کنند.

آل غراش همچنین خواستار گشوده شدن مرحله جدیدی از تعامل مسئولانه مقامات آل سعود با واقعیت های موجود در کشور و دعوت به حل بحران در کشورهای همسایه با گفت وگو و احترام به اراده مردمی و صندوق های رای بدور از اعمال زور و تهدید شد و بر ضرورت این نکته تاکید کرد که خود دولت سعودی نیز این رویکرد را از طریق قانون اساسی و انتخابات مستقیم درپیش گیرد و اصل آزادی و عدالت و تکثرگرایی احزاب را در عربستان اجرا کند.

نویسنده سعودی الاصل در مقاله ای که با عنوان "عربستان در مرکز طوفان، ثبات کجاست؟" در روزنامه "القدس" چاپ شده، می نویسد: عربستان امروز شاهد بی ثباتی داخلی است و این امر مسئولان سعودی را برآن داشته است که حوادث کشورهای دیگرعربی را از بیم سرنگونی رژیم های سیاسی آنها زیر نظر بگیرند و در امور داخلی بحرین، عراق، مصر، سوریه و یمن با صرف میلیاردها دلار و به کار گیری مزدوران – آنگونه که در بحرین شاهد آن هستیم- دخالت کنند.

عربستان "انقلاب معکوس" را علیه جنبش های مردمی که در شماری از کشورهای عربی در سال 2011 میلادی به راه افتاد، رهبری کرد و با انقلابیون و انقلاب های جهان عرب با هدف محافظت از کشورهای پادشاهی هم پیمان خود و جلوگیری از سرنگونی آنها و حمایت از جریان ها، احزاب و گروه ها به ویژه گروه های خدمتگذار به منافع خودش مبارزه کرده است.

این روزنامه با اشاره به نقش مداخله گرانه عربستان سعودی در امور داخلی عراق، به اظهارات نوری مالکی نخست وزیر این کشور و سایر مسئولان ارشد عراقی درباره حمایت عربستان از تروریست های تکفیری و تهدید داعش علیه دولت مرکزی عراق و اعلام جهاد مرجعیت دینی عراق پس از حملات داعش پرداخت.

القدس در ادامه به نقش عربستان در سرنگون کردن حکومت "محمد مرسی" رئیس جمهورمعزول مصر به دست فرمانده ارتش این کشور و تنش سیاسی بین دوحه و ریاض و بی ثباتی در روابط عربستان با ایران اشاره کرد و نوشت: خاندان حاکم در عربستان از هم پیمانان خود به زیان ملت های محروم حمایت می کنند، امری که نتایج منفی فاجعه باری برای ثبات عربستان در آینده خواهد داشت.

نویسنده در پایان سوالاتی درباره نقش عربستان درقبال تحولات سوریه، عراق و بحرین مطرح کرد و نوشت: گروه های تندرو، افراطی و تروریست مورد حمایت آل سعود، بار سنگینی بر دوش عربستان قرار داده اند و اقدامات آنها به حساب عربستان نوشته می شود.

پربیننده ترین خبرها