در بلندی‌های قلمون سوریه چه می‌گذرد؟

در بلندی‌های قلمون سوریه چه می‌گذرد؟
شنبه 21 تير 1393 - 21:47

تروریست‌های حاضر در بلندی‌های قلمون اکنون تنها دو گزینه پیشِ رو دارند؛ یکی از این گزینه‌ها تسلیم شدن؛ و دیگری مرگ در دل کوه‌های قلمون است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، یک منبع میدانی که از ابتدای حوادث سوریه، پیگیر تحولات کوههای قلمون بوده، معتقد است که افراد مسلح حاضر  در عمق کوههای قلمون در برابر دو گزینه قرار دارند که یکی از این گزینه ها تسلیم شدن؛ و دیگری مرگ در قلب کوههای امتداد یافته از کوههای النعیمات مقابل منطقه القاع و دشتهای آن تا مرزهای الزبدانی در سوریه است.

برخی منابع آگاه در منطقه البقاع شمالی در گفت وگو با پایگاه خبری المنار اظهار داشتند: افراد مسلح پس از سقوط یبرود، خواهان عقب نشینی از منطقه قاره و البریج در قلمون سوریه به سوی صحرا بودند و بر اساس درخواستی که مطرح کردند ازعزیمت به سوی عربستان سعودی سخن گفتند، اما با درخواست آنان مخالفت شد، زیرا سوریه و هم پیمانان آن معتقدند که افراد مسلح در صدد ورود به مناطق مرکزی سوریه هستند و ارتش و هم پیمانان آن مجبور به مقابله با آنان در شهرهای سوریه خواهند شد، در صورتی که باقی ماندن آنان در ناکجا آباد کوههای قلمون بهترین راه حل برای پایان این درگیری پیرامون دمشق در امتداد جنوب سوریه است.

ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آنان در مرحله آتی خود را برای حمله بزرگی برای اخراج افراد مسلح از تپه هایی که داخل کوههای قلمون که درآن تحصن کرده اند، آماده می کنند و به نظر می رسد، پیش از فصل زمستان، حمله آغاز شود.

ارتش سوریه و هم پیمانان آنان دردوماه گذشته توانستند راههای مواصلاتی  افراد مسلح را از منطقه الزبدانی و سایر کوههای القلمون قطع کنند که این مساله حلقه محاصره حدود چهار هزار و پانصد مسلحی که در اعماق کوهها پراکنده اند را تنگتر کرده و به اختلافات افراد مسلح سوریه و بیگانگان حاضر در الزبدانی دامن زده است، زیرا سوری ها به دنبال آشتی با دولت هستند، در حالی که افراد مسلح خارجی با آشتی مخالفند، بیشتر این پیکارجویان خارجی دارای تابعیت های سعودی، اردنی و دیگر تابعیت های غیرعربی هستند و می پندارند که راهی برای خروج آنان از منطقه  وجود ندارد و هیچ راه حلی برای عقب نشینی وجود ندارد و ظاهرا تصمیم به مقابله گرفته اند.

افراد مسلح از دوری از مناطق شهری و شهرهای القلمون رنج می برند و این مساله، عملیات امدادرسانی و تهیه غذا را برای آنان دشوار؛ و آنان را مجبور به خروج از پناهگاه های خود برای دست یافتن به غذا و سوخت کرده که بدین ترتیب هدف قرار دادن و تضعیف آنان آسانتر و سریعتر شده است.

نیروهای سوری نیز تلاش گروههای مسلح برای فعالیت تحت امر اتاق عملیات یکپارچه و وارد شدن در یک جبهه را زیر نظر دارند، اما اختلاف و پراکندگی جغرافیایی آنان در قالب گروهها در دره ها و غارها و پایگاههای دور از یکدیگر تا حد زیادی طرح های آنان را ناکام گذاشته است.

منابع میدانی معتقدند حمله شدیدی که افراد مسلح از یک ماه پیش آغازکردند، با مقدمات بسیار انجام شده و البته از روشهای بسیار ابتدایی برای اطلاع رسانی استفاده شد و این درگیری با روشن کردن آتش در تپه ای دراعماق کوهها آغاز گردید و دود زیادی به آسمان بلند شد که نشانه ای برای گروههای مسلح و آغاز درگیری ها بود. 

به گفته تحلیلگران، این حمله برای تروریست ها یک فاجعه بود، زیرا طی آن دهها تن از بهترین پیکارجویان خود را طی یک روز کامل از دست دادند و در ابتدا فقط توانستند یکی از مناطق را برای دو ساعت اشغال کنند.

اما طبیعت درگیری و نحوه توزیع نیروهای ارتش و هم پیمانان آنان، ابتکار عمل آنان را برای هرگونه ابتکار تهاجمی ادامه دار سلب کرد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها