علل ریشه دار بودن تروریسم در عربستان چیست؟

علل ریشه دار بودن تروریسم در عربستان چیست؟
جمعه 14 شهريور 1393 - 20:09

عناصر سعودی با خروج از عربستان در مناطق مختلف خاورمیانه از جمله عراق و سوریه و یمن به قتل و کشتار و عملیات انتحاری دست می زنند که باید علل ظهور این تروریست ها و ریشه های فکری آنها را در داخل جامعه عربستان جستجو کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اتباع سعودی رتبه دوم را در زمینه بیشترین اتباع خارجی عضو گروههای تروریستی در سوریه تشکیل می دهند. براساس مرکز تحقیقاتی "بوی"، ارقام تهیه شده براساس آمارهای رسمی کشورها نشان می دهد بیشترین شمار تروریست های سفر کرده به سوریه به ترتیب از کشورهای تونس و عربستان و مغرب هستند به گونه ای که سه هزار نفر از تونس، 2500 نفر از عربستان و 1500 نفر از مغرب بوده اند.

در پی افزایش باورنکردنی شبه نظامیان سعودی که خود را در یمن، عراق و سوریه منفجر می کنند؛ عربستان سعودی مبارزه با "گروه های گمراه" را آغاز کرده اند.

وزارت کشورعربستان اوائل هفته جاری از بازداشت دستکم 90 مظنون به برنامه ریزی برای عملیات تروریستی در داخل و خارج از این کشور خبر داد و در روزهای بعد، از شناسایی افراد جدیدی خبر رسید که به گروه های انتحاری در اماکن پر تنش منطقه پیوسته اند.

"عبدالعزیز خمیس" پژوهشگر و فعال حقوقی سعودی مقیم لندن در گفت وگو با شبکه "دویچه وله" درباره علل ظهور تفکرهای افراطی و شکل گیری عناصر تروریست سعودی گفت: عربستان از وجود تندروهایی که در تعداد بسیار زیاد در میان جوانان حضور دارند، رنج می برد و در این میان، بسیاری از شیوخ سعودی افکار تندروها را تبلیغ می کنند و در میان جامعه سعودی رواج می دهند.

عربستان سعودی که در طول سه سال اخیر از گروههای مسلح به زعم خود "میانه رو" در سوریه نظیر "ارتش آزاد" و "جبهه اسلامی" آشکارا و رسمی حمایت سیاسی، تسلیحاتی، نظامی و رسانه ای کرده است، امروز با پدیده داعش روبرو است که به گفته ناظران، حمایت عربستان از گروههای مسلح در سه سال اخیر باعث ظهور همین داعش شده است.

برخی دیگر از ناظران نیز بر این باورند که حتی خود داعش دست پرونده عربستان و سازمانهای اطلاعاتی عربی و غربی است.

عبدالعزیز خمیس با اشاره به گسترش اشغالگری های داعش در عراق و تسلط آن ها بر مناطق راهبردی این کشور، به وحشت کشورهای منطقه از این گروه معتقد است: بیم آن می رود که عناصر این گروه، از مناطقی که در عراق به دست آورده اند، برای حمله به عربستان استفاده کنند.

خمیس، داعش را روی دیگر القاعده می داند که دنباله رو همان اندیشه ها و تندروی هاست و تنها فرق این گروه با القاعده، اعلام خلافت است.

ناظران بر این باورند که مبارزه با این گروه، باید از طریق ریشه کن کردن منابع مالی آن صورت گیرد. الخمیس تاکید کرد که در عربستان و شماری از کشورهای عرب خلیج فارس، طرف هایی وجود دارند که حمایت مالی از این گروه را به عهده دارند.

عبدالعزیز خمیس با بیان این که اقدامات محدودی نظیر مبارزه با گروه های گمراه، به جایی نخواهد رسید، اذعان کرد که تفکر و ادبیات سلفی تندرو در بخش های مختلف جامعه سعودی، نظیر دانشگاه ها و پژوهشکده ها نفوذ کرده است، بنابراین مشکل اصلی این است که این گونه برنامه ها، به مثابه مبارزه با اشخاص است؛ نه مبارزه با اندیشه های افراط گرایی.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها