هدف ائتلاف راهبردی ایران و روسیه چیست؟+ویدیو

سه شنبه 6 آبان 1393 - 21:11

العالم - ناظران و تحلیلگران سیاسی و بین الملل می گویند، همکاری های راهبردی ایران و روسیه برای حل وفصل بحران های منطقه، باعث تحکیم امنیت و ثبات و مبارزه موثر با تروریسم بین المللی می شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، همکاری های راهبردی تهران و مسکو در جنبه های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی بر قرار است و به سبب اختلاف های دو کشور با واشنگتن، ابعاد عمیقتری به خود گرفته است؛ این اختلافات در خصوص حل و فصل پرونده های پیچیده و متعددی بویژه در سایه تحریم های غرب علیه تهران و مسکو به دلیل اقدام واشنگتن در سیاسی کردن برنامه هسته ای ایران و بحران اوکراین است.

مسکو که از حق تهران در برخورداری از انرژی هسته ای برای مقاصد مسالمت آمیز دفاع می کند، بر این باور است که ایران بخشی از راه حل در پرونده های متعددی مانند مساله سوریه، مبارزه با تروریسم بین المللی بویژه در سوریه و عراق است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که حل و فصل بحرانها و مبارزه با خطر تروریسم بین المللی مستلزم یکپارچه کردن تلاشها با مشارکت تمام کشورهای ذیربط است. دعوت نکردن از ایران برای کنفرانس ژنو درباره سوریه و نیز دعوت نکردن از تهران و دمشق برای مشارکت در کنفرانس پاریس برای مبارزه با گروهک تروریستی داعش، مانعی بر سر تلاش ها برای مبارزه با تروریسم در منطقه بود.

ناظران همواره بر این باور هستند که هماهنگی میان تهران و مسکو و هم پیمانان آنها در منطقه با رویکرد حل و فصل بحرانها از جمله مبارزه با داعش، بر اساس قوانین بین المللی و احترام به حاکمیت کشورها، بی شک همکاری با دولت دمشق برای مبارزه با تروریسم را ضرورتی اجتناب ناپذیر کرده است و این امر مانعی برسر اجرای سیاستهای غرب و هم پیمانان منطقه ای آنهاست که منافعشان به ضرر حاکمیت کشورها و ملتهای منطقه است.

"سرکیس شاتوریان" کارشناس مسایل راهبردی گفت: غرب و برخی کشورهای منطقه ای از گروهک تروریستی داعش برای اجرای سیاست ها و منافع خود در سوریه و عراق و تجزیه این کشورها و تسلط بر منابع انرژی آنها سوءاستفاده می کنند. اما مقاومت دولت دمشق و حمایت مسکو و تهران بی شک مانعی در برابر طرحهای غرب است.

برخی کارشناسان همچنین معتقدند که همکاری ایران و روسیه با شرکای خود در منطقه بویژه دولت دمشق در تحکیم امنیت و ثبات در منطقه و جهان نقش دارد، بویژه که به سبب حمایت تسلیحاتی و پشتیبانی غرب و برخی کشورهای منطقه از عناصر مسلح و تندروها، منطقه اینک به کانونی برای انتشار تروریسم بین المللی تبدیل شده است.

عبدالله عیسی خبرنگار العالم در مسکو می گوید: زمانی که مسکو و تهران بر حل و فصل بحرانهای بین المللی بر اساس اصول و قوانین قانون بین الملل توافق دارند، همکاری دو کشور مستحکم تر می شود.
10/28-

پربیننده ترین خبرها