پای مصر به مناقشه صحرای باختری باز شد

پای مصر به مناقشه صحرای باختری باز شد
جمعه 3 بهمن 1393 - 13:50

قاهره در حالی به مناقشه الجزایر و مغرب بر سر صحرای باختری باز شده که دیپلمات‌های مصری نگران پیامدهای موضع‌گیری مصر بر رابطه این کشور با الجزایر هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، مصر به نزاع الجزایر و مغرب در صحرای باختری وارد شده است و دیپلمات‌های کهنه‌کار مصری از عبدالفتاح السیسی می‌خواهند براساس قطعنامه‌های سازمان ملل به صحرای باختری نگاه کند تا روابط این کشور با الجزایر و مغرب تیره نشود.

تلویزیون مغرب در آخرین روز سال 2014 رئیس جمهوری مصر را فاقد مشروعیت و کودتاچی توصیف کرد که همین امر روابط این دو کشور را وارد مرحله دشواری کرد.

مصر نیز برای عبور از این مرحله "سامح شکری" وزیر امور خارجه خود را به رباط پایتخت مغرب فرستاد که محمد ششم پادشاه این کشور از وی به گرمی استقبال کرد و بدین ترتیب روابط دو جانبه پس از حدود 3 هفته به حالت عادی بازگشت.

دولت مصر از طرح مغرب مبنی بر "اعطای خودمختاری به منطقه صحرای باختری تحت حاکمیت مغرب" حمایت می کند و سامح شکری نیز در سفر اخیر خود به رباط گفته بود که قاهره از تمامیت ارضی مغرب حمایت می کند . این دیدگاه مصر با استقبال رسانه های مغربی مواجه شد و روزنامه الخبر الجزایر نیز در اعتراض به مصر نوشت "مصر اختلافاتش با مغرب را کنار می گذارد و از الجزایر روی برمی گرداند".

مغرب سال 1975 پس از خروج نیروهای اسپانیائی از منطقه صحرای باختری اقدام به ملحق کردن این منطقه به خاک خود کرد.

رمضان لعمامره وزیر امور خارجه الجزایر نیز روز سه شنبه تلفنی با وزیر خارجه مصر تماس گرفت و رسانه های این دو کشور اعلام کردند که لعمامره و شکری بر لزوم تلاش سازمان ملل برای حل قضیه صحرای باختری تأکیدکردند.

دستگاه دیپلماسی الجزایر از حمایت مصر از حل قضیه صحرای باختری براساس قطعنامه های سازمان ملل استقبال کرد، زیرا الجزایر مخالف طرح "اعطای خودمختاری به صحرای باختری تحت حاکمیت مغرب" است.

روزنامه الدستور مصر به نقل از مصطفی عبدالعزیز معاون پیشین وزارت امور خارجه این کشور نوشت: روابط مصر با مغرب و الجزایر بسیار مهم است و مصر نباید روابطش را با هیچ یک از این دو کشور به هم بزند، زیرا تعداد زیادی از اتباع مصری در الجزایر زندگی می کنند و مصر توافقنامه واردات گاز با الجزایر را امضاء کرده است و بسیاری از تجار مصری نیز در مغرب سرمایه گذاری کلان کرده اند.  

عزمی خلیفه یکی دیگر از معاونین پیشین وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد: مصر برای حفظ روابط خوب با الجزایر و مغرب تلاش می کند و منظور سامح شکری از گفتن جمله " قاهره از تمامیت ارضی مغرب حمایت می کند" حفظ تمامیت ارضی مغرب در برابر توسعه طلبی اسپانیا بوده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها