بروجردی: بمباران یمن شبیه تجاوز اسرائیل به غزه است

بروجردی: بمباران یمن شبیه تجاوز اسرائیل به غزه است
يکشنبه 16 فروردين 1394 - 12:19

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بمباران مردم یمن و کشتار زنان و کودکان را به حملات رژیم صهیونیستی به غزه تشبیه کرد.

"علاء الدین بروجردی" روز یکشنبه در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه العالم گفت: یمن کشور ثروتمندی نیست، ولی مردم این کشور شرافتمندانه زندگی می کنند ، این که ما بیاییم بر سر مردم یمن بمب بریزیم و زن و کودک همه را بکشیم، مانند کاری که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داد، این کار به هیج وجه قابل قبول نیست؛ کسانی که این کار رامی کنند به هیچ وجه در برابر افکار عمومی و جامعه جهانی و امت اسلامی پاسخی نخواهند داشت.
بروجردی گفت: ملت یمن، شجاع و سلحشور است و به هیچ وجه با حمله خارج از مرزها چه هوایی و چه زمینی، نمی‌توان اراده این ملت را درهم شکست؛ مانند زمانیکه ابرقدرتی به نام اتحاد جماهیر شوروی تصمیم گرفت به افغانستان حمله کند، از بعد امکانات، شاید تشابه‌هایی میان افغانستان و یمن وجود داشته باشد، سرنوشت شوروی چه شد، یکی از عوامل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همین حمله بود.
* مهاجمان به یمن به شدت پشیمان خواهند شد
بروجردی اظهار داشت: من معتقدم که مردم یمن نیازمند کمک خارجی برای دفاع از سرزمینشان نیستند، و آن قدر شهامت و شجاعت و سلاح دراختیار دارند که از تمامیت ارضی خود دفاع کنند و تردید نباید کرد کسانی که امروز دست به عملیات نظامی می‌زنند، روزی به شدت از کرده خود پیشیمان خواهند شد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بارها مسوولان وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند که بحث یمن کاملا داخلی است و مشکل آنها باید از طریق سیاسی و مذاکره و تفاهم حل شود. ما باید به عنوان جهان اسلام به آنها کمک کنیم تا مشکل خود را حل کنند نه این که از خارج بر سر آنها بمب بریزیم و قطعا این کار باعث خواهد شد که انسجام و اتحاد در داخل یمن بیشتر شود.

بروجردی تأکید کرد: ما به تلاش های سیاسی خود ادامه خواهیم داد و از سایر کشورهای دوست خواهیم خواست که با استفاده از همه امکانات سیاسی و بین المللی خودشان جلو این تجاوز آشکار را بگیرند و از این منظر به ملت مظلوم یمن کمک کنند.
 

* در صورت ادامه جنگ هر احتمالی وجود دارد
بروجردی خاطرنشان کرد: در صورت ادامه جنگ هر احتمالی وجود دارد و اگر عربستان اشتباه دوم خود را مرتکب شود  و بخواهد حتی با استفاده از مزدوران خارجی به یمن از طریق زمینی تجاوز کند یمنی ها ساکت نمی نشینند و سابقه تاریخی نشان داده که آنها به چه میزان توانمند هستند و تا چه اندازه شکنندگی در طرف مقابل وجود دارد و ما باز هم کشور عربستان را به خویشتنداری و جلوگیری از کشتار مردم یمن دعوت می کنیم.
وی افزود: اوباما بعد از قرائت بیانیه جمله‌ای در سخنرانی خود به زبان آورد و گفت ما به این دلیل به جای گزینه نظامی، گزینه سیاسی را برای ایران انتخاب کردیم که در منطقه واقعیت هایی وجود دارد و دیدیم این انتخاب به نفع منطقه و صلح جهانی است. واقعیت این است که ایران نقش سازنده ای در منطقه ایفا می کند و ما به دوستان خود درعراق و سوریه بارها اعلام کرده ایم که برای مبارزه با تروریسم به آنها کمک می کنیم و مشورت می دهیم و تجارب طولانی ما برای آنها بسیار ارزشمند است و نقش جمهوری اسلامی ایران که آثار آن بسیار مشهود است نقشی تاثیر گذار و سازنده است.
* دلیل متهم کردن ایران به دخالت در یمن
بروجردی در پاسخ به اتهامات مستقیم عربستان و هم پیمانان آن به ایران مبنی بر دخالت در امور یمن و تلاش برای سلطه بر یمن از طریق حمایت از جنبش انصارالله گفت: خوشبختانه با یمن مرز مشترک نداریم زیرا اگر مرز مشترک داشتیم این اتهامات خیلی پررنگ تر بود؛ تعداد اعضای سفارت ما هم از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند، یکی از آنان به شهادت رسید ، یکی به اسارت درآمد و حتی در آن مقطع ما به دولت یمن اعلام کردیم که اگر علاقه‌مند نیستید ما حاضریم سفارت خانه خود را در یمن ببندیم.

"این اتهامات درواقع برای توجیه شکست کسانی است که می خواستند و می خواهند سیاست های خود را بر یک ملت زنده انقلابی مانند یمن تحمیل کنند"

بروجردی افزود: این اتهامات درواقع برای توجیه شکست کسانی است که می خواستند و می خواهند سیاست های خود را بر یک ملت زنده انقلابی مانند یمن تحمیل کنند که طبیعتاً خودشان تصمیم می گیرند.
وی خاطرنشان کرد: در یمن یک خیزش مردمی روی داد ، بالاخره همه دنیا از طریق ماهواره دیدند که میلیون ها یمنی در خیابان ها، در صنعا و شهرهای مختلف حضور پیدا کردند، تصمیم گرفتند تا سرنوشت خود را تغییر دهند، بر پای خود بأیستند، خودشان تصمیم بگیرند و مستقل باشند ، خب این چه ربطی به ایران دارد  که اینقدر فرافکنی می شود.
بروجردی گفت: ایران نه با یمن مرز مشترک دارد ، نه حضور فیزیکی دارد، نه ارتباطی دارد ، حوثی ها به ایران علاقه‌‌مند هستند، عراقی هاهم علاقه‌مند هستند ، سوری ها هم علاقه مند و البته ما هم به امت اسلامی علاقه مند هستیم ، این به هیچ وجه نباید بهانه ای برای توجیه دخالت های ظالمانه در کشور مستقلی باشد که درعین حال از حداقل امکانات برخوردار است.
بروجردی تأکید کرد: در همین زمینه هم ما معتقدیم که این تفاهم گرچه نتیجه مذاکرات ما با آمریکایی ها و دیگر کشورهای غربی گروه 5+1 و منهای مسائل سیاسی منطقه و فقط در چارچوب مسایل هسته ای بود ولی بدون تردید تفاهمات و تحولات بعدی آن می تواند در ایجاد صلح و آرامش منطقه تاثیر گذار باشد.

 

* تفاهم هسته ای یک چارچوب است که می‌تواند مبنای مناسبی باشد
بروجردی درپاسخ به سوالی درباره ارزیابی تفاهم میان ایران و گروه 5+1 و اینکه آیا این تفاهم میان ایران و گروه 5+1 خواسته های ایران را برآورده کرد، گفت: من فکر می‌کنم که دو موضوع را باید از یکدیگر جدا کرد؛ آنچه که اتفاق افتاد و تفاهمی که به عنوان چارچوب اولیه و نقشه راه برای وصول به آن تفاهم نهایی که به لحاظ حقوقی الزام آور خواهد بود و طرفین باید آن را اجرا کنند.. این تفاهم یک چارچوب است که به نظر من می‌تواند مبنای مناسبی باشد برای آن موافقت نامه نهایی که برمبنای این تفاهم اولیه انجام خواهد شد و حدودا 3 ماه فرصت داریم.
* مهم این است که آمریکایی‌ها و 5+1 به تعهدات خود عمل کنند
بروجردی خاطرنشان کرد: نکته دوم که به نظرم مهم‌تر از نکته اول است اجرای این تعهدات می باشد؛ به عنوان مثال در همین تفاهم اولیه که در قالب بیانیه منتشر شد در واقع درباره برداشتن تمام تحریم ها اعم از شورای امنیت و آمریکا و اتحادیه اروپا تفاهم شده و درباره آن بحث بسیار طولانی صورت گرفت. ولی ما شاهدیم که پس از اعلام این بیانیه، مطالب دیگری وزیر خارجه آمریکا یا دیگر مقامات این کشور عنوان می کنند که بیشتر به نظر من برای قانع کردن هم پیمانان خودشان است اعم از رژیم صهیونیستی و یا برخی کشورهای منطقه و یا حتی کنگره در داخل خود آمریکا؛ بنابراین مسأله مهم این است که آمریکایی‌ها و همه مجموعه 5+1 به تعهدات خود عمل کنند.
بروجردی درباره اظهارات آمریکایی‌ها پس از تفاهم گفت: من توجه شما را به اظهارات قبلی رییس جمهور آمریکا جلب می کنم که اعلام کرده بود ما اگر می توانستیم که همه پیچ و مهره های تاسیسات هسته ای ایران را بازکنیم و جمع کنیم، حتما این کار را انجام می دادیم ولی نمی توانیم؛ و اوباما در سخنرانی پس از بیانیه نیز صریحا اعلام کرد که در هر صورت ما پذیرفتیم که ایران فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای داشته باشد و برای فتوای حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای احترام قائل هستیم و ما معتقدیم که یک عامل بازدارنده خوبی به طرف عدم حرکت به طرف بعد نظامی فعالیتهای هسته‌ای است.
* تغییر موضع آمریکا با گذشته
وی افزود: در واقع موضع امروز آمریکا پس از این بیانیه کاملا با موضع قبلی متفاوت است. ما عملا از صفر تا صد این دانش را مسلطیم، از استخراج اورانیوم تا ساخت و ساز سانترفیوژها تا غنی سازی و ...ما به لحاظ این که بهانه را از دشمن بگیریم ـ ما آمریکا را امروز هم یک کشور خصم جمهوری اسلامی ایران می دانیم ـ این درواقع نرمش قهرمانانه است که انجام دادیم تا به یک نقطه مشخصی برسیم که محور مهم آن برداشتن تمام تحریمها است؛ و این ادامه راه در بعد صلح امیز است که همیشه وجود داشته.
* رجزخوانی آمریکایی‌ها پس از اعلام تفاهم
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مطالبی که آمریکایی‌ها بعد از این تفاهم و بیانیه اعلام می کنند در واقع بیشتر رجز خوانی است تا هم پیمانان خود را که بارها عدم رضایتشان را از این تفاهم با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بودند، از شدت ناراحتی آنها بکاهند و توجیه شوند و بپذیرند که این توافق، توافق بدی برای آنان نیست.
بروجردی در خصوص ملزم شدن ایران به پایبندی به پروتوکول الحاقی بر اساس توافق با 1+5 اظهار داشت: به خاطر می آورید که حدود ده سال قبل دولت وقت این کار را یک بار انجام داد ، یعنی به صورت داوطلبانه پروتوکل الحاقی را اجرا کرد؛ ما در مجلس هفتم مصوب و دولت را مکلف کردیم؛ چون اعلام کرده بودیم که اگر موضوع هسته ای را از  شورای حکام به شورای امنیت سازمان امنیت منتقل کنند، دولت را ملزم خواهیم کرد که اجرای داوطلبانه پروتوکل الحاقی را متوقف کند؛ آن ها موضوع را به شورای امنیت بردند، به همین دلیل هم کار متوقف شد.
وی ادامه داد: امروز هم طبیعتاً شرط لازم هر بحثی دراین عرصه این است که کلیه شش قطعنامه ظالمانه و غیرقانونی از دید ما که در شورای امنیت تصویب شده، با قطعنامه دیگری ملغی شود و در آن صورت شرایطی ایجاد شد که تازه مجلس باید برای تصمیم گیری بررسی کند ، آنچه دولت درحال حاضر توافق کرده است ، باز همان مورد قبلی است یعنی اجرای داوطلبانه پروتوکل الحاقی، و طبیعتا این اختیار در مجلس وجود دارد که حتی بعد اختیاری آن را متوقف کند، و یا اگر تحولات به گونه ای دیگر رقم خورد  برای بررسی و تصمیم گیری ورود پیدا کند.

پربیننده ترین خبرها