پشت پرده نبرد "جسرالشغور" در سوریه

پشت پرده نبرد
دوشنبه 7 ارديبهشت 1394 - 11:26

گروه‌های تروریستی به تازگی با حمایت 3 کشور نبرد سنگینی را در شهر "جسرالشغور" سوریه آغاز کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "السفیر" روز دوشنبه در مطلبی درباره تحولات اخیر سوریه و حمله گسترده تروریستها به شهر جسرالشغور، نوشت:
تا پیش از حمله به شهر "جسرالشغور" در حومه ادلب؛ چهار مسیر متفاوت، بحران و جنگ سوریه را در برگرفته بود، اما پس از آنکه "جسرالشغور" هدف تجاوز "جبهه النصره" و دیگر گروه‌های مسلح به نیابت از ائتلاف ترکیه‌ای - سلفی قرار گرفت، پنجمین مسیر در جنگ سوریه گشوده شود؛ مسیری که همه راه‌های دیگر را تهدید می کند، وتلاشهای "استفان دی میستورا" نماینده سازمان ملل متحد و گفتگوهای ژنو را ناکام می گذارد.
حمله به "جسرالشغور" توسط همان گروه‌هایی انجام می‌شود که سال قبل سازمان اطلاعات ترکیه از آنها برای عملیات "کسب" جهت نفوذ به ساحل سوریه استفاده کرد، ولی در نهایت ناکام ماند.
این حمله به نوعی تبلور ائتلاف قطر، ترکیه و عربستان در شمال سوریه در اتاق عملیات "انتاکیه" است.
پس از ناکامی پیشروی‌ها در جنوب، همه گروه‌های اخوانی یا سلفی و سران جنگ، به این توافق رسیده‌اند که عملیات نظامی را در شمال سوریه گسترش دهند تا چندین شهر شمالی شامل ادلب و جسرالشغور و حومه لاذقیه و حلب را تحت کنترل درآورند.
سعودی‌ها، ترکیه‌ای‌ها و قطری‌ها در همین راستا به شهر ادلب حمله کرده و با تصمیم عربستان سعودی گذرگاه "نصیب" در مرز اردن و سوریه را ساقط کردند. هرچند که این گذرگاه اهمیتی راهبردی ندارد و فقط هدف از آن افزایش ضربه های معنوی به سوری‌ها بود.
منابعی در گروه مخالفان سوریه می‌گویند که آماده سازی شرایط برای تجاوز به شمال سوریه از مارس گذشته و بعد از بازسازی ساختار اتاق عملیات انتاکیه آغاز، و آخرین گامها نیز در جریان سفر جانشین ولیعهد عربستان به آنکارا برداشته شد.
یک مسؤول سوری معارض که فعالیتهای این عملیات نظامی را پیگیری می کند، می گوید که بیش از 20 افسر اطلاعاتی سعودی محمد بن نایف را در این سفر همراهی، و عملیات را با سرویس اطلاعاتی ترکیه هماهنگی کردند. اما موضوع انتخاب گروه هایی که قرار بود این عملیات را انجام دهند باعث بروز اختلاف با اطلاعات آمریکا و در نهایت استعفای "میخائیل ناگاتا" فرمانده سابق عملیات ویژه در فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا شد. این فرمانده سابق ارتش آمریکا، مسؤول نظارت بر آموزش عناصر مسلح بود.
مسؤولان ترکیه‌ای و سعودی به این ژنرال سابق آمریکایی اطلاع دادند که تصمیم دارند به گروه هایی مانند النصره و چچنی های وابسته به اطلاعات ترکیه تکیه کنند که در جنگ کارایی بیشتری دارند؛ زیرا ایجاد گروه‌های جنگجوی جدید که تجربه کافی ندارند، بی فایده است.
البته احتمالا به دلیل ترس ترکیه، قطر و عربستان سعودی از تأثیر معکوس فشار بر النصره برای لغو بیعت خود با القاعده، آنان درخواست آمریکا در این زمینه را نادیده گرفتند؛ زیرا آنان نگران بودند که این امر موجب شود دوباره اختلافات داخلی بروز کند و عناصر جبهه النصره به سوی داعش کشیده شوند.
در همین راستا، عناصر مسلح علاوه بر سلاح‌هایی که قبلا در اختیار آنها گذاشته شده بود، با سرمایه گذاری عربستان، به مقادیر بسیاری موشک‌های ضد تانک آمریکایی "تاو" دست یافتند.

پربیننده ترین خبرها