عناصر ریاض در یمن ... شکاف و فروپاشی + فیلم

پنج‌شنبه 18 تير 1394 - 11:45

سردرگمی رژیم سعودی در یمن تنها در حملات هوایی بی هدف که ثمری جز کشتار غیرنظامیان و ویران شدن این کشور به همراه نداشت، خلاصه نمی شود بلکه این سردرگمی، شبه نظامیان طرفدار ریاض در یمن را نیز در برگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کشتار و ویرانی سرزمین یمن تنها پیامد حاصل از تجاوزگری ارتش سعودی نیست بلکه این تجاوزگری باعث بروز شکاف در درون شبه نظامیان و جریان های طرفدار دولت سعودی در یمن و تسویه حساب بین عبدربه منصور هادی (رییس جمهور مستعفی و فراری یمن) و ژنرال علی محسن الاحمر در یمن شده است. عبدربه منصور هادی و ژنرال علی محسن الاحمر هر دو مورد حمایت حکومت سعودی هستند.

در حمله هوایی جنگنده های سعودی به پایگاه نظامی العبر (مقر لشکر 23 پیاده نظام یمن) نزدیک گذرگاه الودیعه هم مرز با عربستان، بیش از یکصد سرباز و افسر یمنی کشته شدند. این حمله به نوبه خود گواه بروز شکاف بین عبدربه منصور و ژنرال الاحمر به شمار می رود.

لشکر 23 پیاه نظام یمن به فرماندهی عبدالرحمان الحلیلی که از نظامیان بلندپایه یمنی نزدیک به ژنرال علی محسن الاحمر به شمار می رود، در گذشته وفاداری خود را به رژیم سعودی اعلام کرده بود و این لشکر به نقطه شروع شکل گیری به اصطلاح ارتش فدرال به فرماندهی محمد علی المقدشی تبدیل شد که دنباله رو ریاض بود.

عبدربه منصور هادی و ژنرال الاحمر مشاور سابق وی هر دو تحت الحمایه رژیم سعودی هستند و تجاوز جنگنده های عربستانی علیه یمن را مورد تایید قرار داده اند، اما این امر مانع از بروز اختلاف در میان آنها نشده است؛ به ویژه با توجه به اینکه فرماندهان لشکر 23 پیاده نظام از اهالی شمال یمن هستند و همین موضوع در میان ساکنان منطقه العبر و جنوب حساسیت ایجاد کرده است. عبدربه منصور نیز خود از اهالی جنوب یمن است.

پس از تحقق نیافتن وعده های ریاض مبنی بر ارسال کمک های مالی و نظامی به لشکر23 پیاده نظام در نتیجه اختلاس اموال در داخل عربستان، این اختلافات نمایان شد که در نتیجه آن، بسیاری از نیروها و افسران این لشکر منشعب شدند؛ همین امر باعث شد تا مقر این لشکر بنابه درخواست خود عبدربه منصور هادی از سوی جنگنده های سعودی مورد هدف قرار گیرد.

آنچه که روی داد دستکم وضعیت متزلزل اردوگاه ریاض را نشان می دهد و بدین ترتیب، مقامات سعودی با عنوان به اصطلاح بازگرداندن مشروعیت و امید به یمنی ها، وارد محاسبات مشکلی شده اند.

این موضوع همچنین از نبرد تصفیه حسابها و رقابت برای کسب رضایت مقامات سعودی میان عبدربه منصور هادی و علی محسن الاحمر حکایت می کند.
این رویداد در کنار رویدادهای دیگر بیش از پیش سوء استفاده سران تجاوزگر از برخی شخصیت ها و طرفهای یمنی به منظور مشروعیت بخشیدن به تجاوز خود را نمایان کرد؛ هم اکنون کشمکش داخلی در میان برخی شخصیت های وابسته یمنی جهت بهره مند شدن از منافع رژیم سعودی و تحقق بخشیدن به منافع ریاض بالا گرفته است؛ کشمکشی که ملت یمن با پشت سر گذاشتن بیش از صد روز بمباران و کشتار و ویرانی بهای گزاف آن را پرداخته اند.

 

پربیننده ترین خبرها