مناطق آزاد کویت در کنار ایران و عراق

مناطق آزاد کویت در کنار ایران و عراق
پنج‌شنبه 26 آذر 1394 - 20:55

به دنبال کاهش درآمد کشورهای عضو اوپک به علت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، دولت کویت درصدد است در پنج جزیره نزدیک به سواحل ایران و عراق، منطقه آزاد تجاری ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دولت کویت اعلام کرد؛ در پنج جزیره نزدیک به خطوط ساحلی ایران و عراق منطقه آزاد تجاری ایجاد خواهد کرد و بخش خصوصی امکان سرمایه گذاری گسترده در این پروژه را خواهند داشت.
خبرگزاری دولتی کویت در این باره نوشت: تصمیم مذکور، چهارشنبه شب در نشست شورای عالی برنامه ریزی کویت گرفته شد.
هند الصبیح وزیر برنامه ریزی کویت در این باره گفت: در این پروژه از بخش های خصوصی داخلی، منطقه ای و بین المللی برای تأمین مالی و اداره این منطقه دعوت خواهد شد و این منطقه پس از اتمام، به دروازه ای اقتصادی برای کشورهای حاشیه شمالی خلیج فارس تبدیل خواهد شد.
این پروژه در حالی اجرا خواهد شد که درآمد نفتی اوپک که بیش از 90 درصد درآمد این کشور را تشکیل می دهد به طور چشمگیری کاهش یافته است.
جزیره بوبیان، بزرگترین جزیره کویت که یک بندر بارگیری چند میلیارد دلاری را در آن احداث شده، بخشی از این پروژه است و نخستین فاز این بندر قرار است به زودی عملیاتی شود.
این جزایر در منطقه ای به وسعت چند هزار کیلومتر مربع و در مجاورت پروژه شهر ابریشم واقع شده اند که قرار است کویت احداث کند.
از سوی دیگر، پارلمان کویت ماه فوریه گذشته (بهمن 93) طرح توسعه پنج ساله ای را تصویب کرد که هزینه ای معادل 112 میلیار دلار را دربر خواهد داشت.
کویت ماه گذشته میلادی نیز قراردادهایی به ارزش 13 میلیارد دلار را با شرکت های خارجی برای احداث پالایشگاهی منعقد کرد که روزانه 615 هزار بشکه نفت تولید خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها