ظریف: آن‌ها که با لهجه اروپایی در سوریه سرمی‌برند ایرانی نیستند

ظریف: آن‌ها که با لهجه اروپایی در سوریه سرمی‌برند ایرانی نیستند
چهارشنبه 28 بهمن 1394 - 11:55

وزیر امورخارجه کشورمان با انتقاد از رویکرد غرب نسبت به مقوله حقوق بشر گفت: آن‌ها که در سوریه و عراق با لهجه غلیظ و اصیل اروپایی فریاد می‌زنند و سر می‌برند ایرانی نیستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "محمد جواد ظریف" در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در جمع 71 عضو این کمیته و هم‌چنین تعداد زیادی از دیگر نمایندگان پارلمان اروپا، این نکته را گوشزد کرد که اگر بنا بر شماتت و سرزنش باشد چیزهای بسیاری است که می‌توان درباره رویکرد غرب نسبت به مقوله حقوق بشر مطرح کرد.
وی افزود: آن‌ها که در سوریه و عراق با لهجه غلیظ و اصیل اروپایی فریاد می‌زنند و سر می‌برند ایرانی نیستند، بروید از خودتان سوال کنید که چه کرده‌اید که نسل چندم مهاجران در اروپا چنین به بیراهه رفته‌اند.
ظریف ادامه داد: جز این است که نقض سیستماتیک حقوق بشر و تبعیض نژادی و مذهبی و قومی در جوامع اروپایی منبع بزرگی برای عضوگیری گروه‌های افراطی و تروریستی فراهم آورده است و اکنون این تبعیض‌های فاحش که متاسفانه هنوز هم به اسم غربی کردن مهاجران در حال شکل گرفتن است یکی از دلایل اصلی نضج‌گیری تروریسم و افراطی‌گری در منطقه ما و صدور تروریسم از اروپا به این منطقه شده است.

ظریف در تبیین موضع ایران نسبت به سوریه و یمن با تاکید بر خواست کشورمان مبنی بر حق تعیین سرنوشت مردم سوریه و یمن توسط مردم‌شان، حضور مستشاری ایران در سوریه را بنا به درخواست دولت قانونی این کشور و مطابق با حقوق بین‌الملل دانست و تصریح کرد که کمک ایران به دولت عراق و سوریه با هدف ممانعت از سلطه گروه‌های افراطی و تروریستی هم‌چون داعش، جبهه النصره و القاعده بر بغداد و دمشق صورت می‌گیرد در حالی که برخی کشورهای منطقه متاسفانه این گروه‌های تروریستی را به عنوان متحدان خود و ابزار چانه‌زنی در معادلات منطقه‌یی تقویت می‌کنند.
ظریف با طرح این سوال که چه کسی در منطقه ما مستحق تحریم‌های حقوق بشری است؟ نمایندگان پارلمان اروپا را به تفکر در مورد وضعیت اسفناک یمن و بمباران‌های مداوم مناطق غیرنظامی توسط عربستان فرا خواند.
وی هشدار داد: اصولا در یمن دیگر هدفی برای بمباران باقی نمانده است. یک کارخانه سیمان را پنج بار بمباران کرده‌اند و پس از آن یک کارخانه آرد را هفت بار مورد حملات هوایی خود قرار داده‌اند. مراکز بیمارستانی بارها مورد تعرض قرار گرفته‌اند و اصولا در یمن دیگر هدفی برای بمباران نمانده است به‌جر انسان‌های بیگناه.
ظریف دلیل تشدید تنش‌ها در منطقه و جنگ‌افروزی عربستان و برخی شرکای آن در منطقه را نتیجه اشتباه محاسباتی این کشور در فهم معادلات منطقه‌یی و تلقی حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران به عنوان عامل برهم زننده توازن قوای مد نظر عربستان دانست و تصریح کرد که این رویکرد عربستان که مبتنی بر تقلا برای حذف دیگران از معادلات منطقه‌یی و نادیده گرفتن نقش و منافع مشروع دیگر همسایگان است به هیچ عنوان به نفع و صلاح این کشور و منطقه نخواهد بود.

منبع: ایسنا

8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها