آیت‌الله اراکی:

جریان‌های تکفیری، هویت واحد جامعه مسلمین را نشانه گرفته‌اند

جریان‌های تکفیری، هویت واحد جامعه مسلمین را نشانه گرفته‌اند
دوشنبه 29 آذر 1395 - 15:16

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جریان‌های تکفیری هویت واحد جامعه مسلمین را نشانه گرفته‌اند

العالم- ایران

آیت‌الله محسن اراکی در اولین کنفرانس ملی تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که در استانداری مرکزی برگزار شد، پیرامون وحدت و هویت و مبانی وحدت جامعه مسلمین گفت: اگر بتوانیم وحدت هویت را تثبیت کنیم، اختلاف‌ نظرات و دیدگاه‌ها نه تنها صدمه‌ای به پیشرفت جامعه وارد نمی‌کند، بلکه اثر مثبتی در این حوزه بر جای خواهد گذاشت.
وی افزود: اساس آن است که هویت واحدی برای جامعه ببینیم. آنچه که برای جامعه خطرآفرین محسوب می‌شود، این است که در هویت جامعه اسلامی شکاف ایجاد شود که در این صورت اراده جامعه تضعیف خواهد شد. اگر اراده جمعی جامعه دچار تضعیف و چندگانگی و تضاد شده و اراده جمعی چندجهتی شود، آن جامعه ناموفق خواهد بود.
اراکی با طرح این پرسش که وحدت هویت چگونه حاصل می‌شود، بیان کرد: آنچه که جوامع را یکی می‌کند همسویی در پسند و ناپسند، در خواسته‌ها و در عواطف و تمایلات است. اگر جامعه‌ای دارای عواطف یک جهت و همسو باشد، آن جامعه واحد است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه وحدت گرایش‌های عاطفی می‌تواند منشاء تشکیل اراده واحد در جامعه باشد، اظهار کرد: اراده جمعی الزاما توسط همه افراد جامعه شکل نمی‌گیرد بلکه یک نفر اراده جمعی را عملی می‌کند و نماینده جمع است. وقتی جامعه‌ای از نظر عاطفی و محبت یکسو شد، آن جامعه هویت واحدی پیدا می‌کند و اراده واحد را در آن می‌توان شاهد بود.
وی تصریح کرد: در جامعه اسلامی نیز تاکید بر این است که باید جمهوری اسلامی هویت واحد خود را از دست ندهد. به همین روی دوستی با دوستان محمد(ص) و دشمنی با دشمنان ایشان به جامعه هویت محمدی می‌بخشد .
اراکی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود الگوی ما مردان و زنان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است، تنها یک الگوی نظری نیست؛ باید نسبت به این کمال عشق ورزید که این عشق نیز مبتنی بر شناخت است.
وی با اشاره به اینکه هویت محمدی ما را از جهت عاطفی یکسو  و همگرا می‌کند، تاکید کرد: آنچه که ایران را با دیگر کشورهای اسلامی یکی می‌کند، محبت محمد(ص) و آل ایشان است و این همگرایی در عشق و نفرت، هویت واحد ایجاد می‌کند.
اراکی تاکید کرد: جریان‌های تکفیری هویت واحد جامعه مسلمین را نشانه گرفته‌اند. اگر هویت جامعه ما هویت واحدی شد و همسویی عاطفی واحدی در جامعه شکل گرفت، اختلاف نظر در مسائل ضرر و آسیبی به اراده و هویت واحد وارد نمی‌کند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: اگرچه اختلاف نظرات جای بحث دارند و باید نسبت به شیوه‌های درست بحث و بررسی صورت بگیرد، اما این مهم به وحدت و همگرایی عاطفی آسیبی وارد نمی‌کند، به شرطی که مباحث علمی و با انگیزه حقیقت‌یابی باشد، نه ایجاد دشمنی و تفرقه و جنگ. این جنگ موجب شکاف در هویت می‌شود.
وی افزود: حتی گفت‌وگو اگر بر مبنای خصومت و نابود کردن طرف دیگر باشد گفت‌وگو نامیده نمی‌شود و خصمانه است. گفت‌وگویی که هدف مشترک داشته باشد به اختلافات آسیبی وارد نکرده و مثمرثمر خواهد بود.
در این کنفرانس از مقالات برتر تقدیر و از تمبر اولین کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری رونمایی شد.

منبع :ایسنا

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها