سوغات شطرنج بازان برتر جهان از ایران

سوغات شطرنج بازان برتر جهان از ایران
شنبه 7 اسفند 1395 - 14:27

جمعی از دست اندرکاران برگزاری رقابت های شطرنج قهرمانی بانوان جهان در تهران روز شنبه سفر به ایران را خاطره انگیز توصیف و تاکید کردند: ایران میزبان شایسته ای برای این رقابت ها بود.

العالم-ایران
«آناستازیا سوروکینا» سرداور استرالیایی، «آناستازیا کارلوویچ اوکراینی و مدیر رسانه ای فدراسیون بین المللی شطرنج و «میروشنیچنکو اوگنیج» اوکراینی و یکی از مفسران بازی ها  گفتند: میزبانی ایران در این دوره از رقابت ها بسیار خوب بوده است.
«آناستازیا سوروکینا» گفت: برای نخستین بار به ایران آمده ام و تاکنون فرصت نشد تا جاذبه های دیدنی این کشور را ببینم.
وی افزود: محل برگزاری رقابت ها را خیلی زیبا دیدم. دوستان زیادی در ایران دارم و تجربه خوبی در این سفر کسب کرده ام. امیدوارم فرصتی فراهم شود تا به شهر شیراز بروم و از آن لذت ببرم.
او شهر شیراز را به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد، «یکی از معروف ترین شهرهای ایران» دانست.
سرداور استرالیایی مسابقات قهرمانی شطرنج بانوان در ایران همچنین رفتار ایرانیان که با آنها روبرو شده است، را «دوستانه» توصیف کرد و گفت: در مدت حضور در ایران پی بردم که ایرانیان خیلی به یکدیگر کمک می کنند.
سوروکینا غذاهای ایرانی را خیلی خوشمزه توصیف کرد و ارزیابی خود را از وضعیت زنان ایرانی این گونه بیان کرد: من اهمیتی برای اخبار رسانه ای که در مورد ایران بیان می شود، قائل نیستم. من با حجاب زنان که باید در ایران آن را رعایت کنند، مشکلی ندارم.
سرداور استرالیایی رقابت های شطرنج قهرمانی بانوان جهان در ایران در باره ارزیابی سطح بازی ها گفت:‌ وظیفه من ارزیابی مسابقات نیست. من داور بازی ها هستم، بازی هایی که دیده ام با کیفیت بوده است. بازیکنان همگی در سطح بالایی قرار دارند و رقابت های فشرده ای میان آنها وجود دارد.
«آناستازیا کارلوویچ» مدیر رسانه ای فدراسیون بین المللی شطرنج نیز از برنامه ریزی های فدراسیون شطرنج ایران در برگزاری این دوره از رقابت ها تجلیل کرد و گفت: فدراسیون شطرنج ایران تلاش زیادی برای برگزاری مطلوب این مسابقات انجام داده است و مسابقات در فضایی بسیار صمیمی در حال برگزاری است.
وی افزود:‌ در طول مدت برگزاری رقابت ها، مسابقات سخت و فشرده ای در جریان بود و هر دور از رقابت ها بیش از پنج ساعت به درازا کشید. در ابتدا 64 شرکت کننده حضور داشتند که در هر مرحله نیمی از آنها از دور رقابت ها کنار رفتند و اکنون خود را آماده رقابت مرحله نهایی می کنیم. رقابت ها با هیجان و استرس زیادی دنبال می شود و کوچکترین اشتباه یک بازیکن را روانه خانه می کند.
این بانوی اوکراینی گفت: این نخستین تجربه من در سفر به ایران است. در این سفر از مهمان نوازی ایرانیان لذت بردم و امیدوارم بار دیگر فرصت حضور در ایران را پیدا کنم.
کارلوویچ با خنده به خبرنگار ایرنا گفت: تنها مشکل من این است که به دلیل فشردگی مسابقات فرصتی ندارم به شهر بروم و گردش کنم.
وی در باره موضوع حجاب گفت:‌ من نمی دانم رسانه ها در این باره چه می گویند، اما حجاب، سنت و پوشش ایرانی است و باید به آن احترام گذاشت.
مدیر رسانه ای فدراسیون بین المللی شطرنج افزود: شما ممکن است به برخی کشورها بروید که سر کردن روسری در آن ممنوع باشد، این قانون آن کشور است و قانون ایران نیز رعایت حجاب است. ما باید بیاموزیم که به قوانین احترام بگذاریم و من در مدت حضور در ایران هیچ مشکلی با موضوع حجاب نداشته ام.
کارلوویچ گفت: فکر می کنم که همه بازیکنان نیز این موضوع را درک کرده اند و مسابقات با آرامش و در سطح خوبی در حال برگزار است.
«میروشنیچنکو اوگنیج» اوکراینی و یکی از مفسران بازی ها نیز به خبرنگار ایرنا سطح کیفی بازی ها را در حد بالا ندانست، اما گفت: بازیکنان همه تلاش خود را می کنند و بازی خیلی هیجان دارد.
وی گفت: سفر به ایران نخستین سفر من نیست، من در در دسامبر سال 2015 نیز به ایران آمده ام. تاکنون دستکم پنج بار به کشور شما سفر کرده ام. شهرهای تهران و رشت را دیده ام.
این مفسر بازی ها و یکی از مربیان استاد بین المللی سارا سادات خادم الشریعه یکی از سه شطرنج باز نماینده ایران در این دوره از رقابت ها گفت: احساس عجیبی دارم. ایرانیان، مردمان فوق العاده مهربانی هستند. تجربه خوبی از ایران دارم.
استاد بزرگ شطرنج «انا موزیچوک» اوکراینی و یکی از فینالیست های این دوره از رقابت ها نیز در گفت و گوی کوتاهی با خبرنگار ایرنا گفت: برای نخستین بار به ایران سفر کرده ام.
وی افزود: بازیکنان خیلی قوی در این دوره از رقابت ها بوده اند و رقابت های دشواری را انجام داده اند. چون مسابقات قهرمانی جهان است، رقابت ها خیلی هیجان انگیز است.
بانوی شطرنج باز اوکراینی گفت: پس از آنکه تاج قهرمانی جهان را بدست آورم، قصد دارم از اماکن دیدنی ایران بازدید کنم.
چهلمین دوره رقابت های شطرنج قهرمانی زنان جهان در سال 2017 از 22 بهمن ماه با حضور 63 شطرنج باز در تهران آغاز شد و 14اسفند ماه امسال پایان می یابد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها