گفت‌وگوی 2 ساعته هیأت‌های ایران و آمریکا در وین

گفت‌وگوی 2 ساعته هیأت‌های ایران و آمریکا در وین
سه شنبه 5 ارديبهشت 1396 - 21:49

هیأت‌های ایران و آمریکا شرکت کننده در هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین عصر امروز (سه‌شنبه) به صورت دوجانبه و در حدود 2 ساعت به گفت‌وگو نشستند.

العالم - ایران

هیأت‌های ایران و آمریکا شرکت کننده در هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام عصر امروز (سه‌شنبه) به صورت دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگوها در حدود 2 ساعت به طول انجامید.

این نخستین دیدار دوجانبه هیأت ایرانی با هیأت آمریکایی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ بود.

عراقچی پیش از این نشست حرکت‌ها و اظهارات اخیر مقامات آمریکایی را خلاف برجام و روح و متن آن خوانده بود. وی همچنین اخیر در اظهاراتی عنوان کرده بود که در این نشست تمامی موارد بدعهدی، تعلل و مقابله جویی دولت آمریکا نسبت به برجام را مطرح و پیگیری خواهد کرد.

به گزارش فارس، در این مدت ادعاهایی از سوی برخی مقامات آمریکایی از جمله تیلرسون درباره برجام مطرح شد. تیلرسون در 31 فروردین در اظهاراتی عنوان کرد که  «برجام در دستیابی به هدف یک ایران غیرهسته ای ناکام می‌ماند؛ برجام تنها هدف آنها را برای اتمی شدن به تاخیر می‌اندازد»، که در پی آن محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به این اتهامات بی پایه و اساس رکس تیلرسون عنوان کرد: اتهامات نخ نمای آمریکا نمی‌تواند اعتراف آن کشور به اجرای تعهدات برجامی توسط ایران را بپوشاند. آمریکا موظف است که مسیر خود را تغییر داده و به تعهدات خود عمل کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز پس از آن در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا برجام را توافقی فاجعه‌بار خواند که آمریکا نباید قبول می‌کرد و در ادامه مدعی شد که ایران به روح برجام پایبند نبوده است. این اظهارات ترامپ واکنش ظریف را در پی داشت.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین در اظهاراتی پس از ادعای اخیر گروهک تروریستی منافقین مبنی بر وجود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در تاسیسات پارچین به مقامات آمریکایی توصیه کرد که در دام آدرس‌های غلط و پرونده سازی‌های گمراه کننده‌ای که از سوی تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای آنها برای ترویج ایران هراسی انجام می شود، نیفتند.

وی گفت: این مسیری است که دولت‌های گذشته آمریکا به کرات آزموده و هر بار سرشان به سنگ خورده است.

معاون وزیر خارجه همچنین عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران بهانه جویی برای عدم اجرای تعهدات برجامی را از سوی هیچ یک از طرف‌های برجام و به ویژه دولت آمریکا، نخواهد پذیرفت و در جریان کمیسیون مشترک ایران و کشورهای 1+5 تمامی موارد بدعهدی، تعلل و مقابله جویی دولت آمریکا نسبت به برجام را مطرح و پیگیری خواهد کرد.

هیأت ایرانی به سرپرستی سید عباس عراقچی همچنین پیش از این رایزنی‌ دوجانبه‌ای نیز با هیأت انگلیسی داشت. تیم ایرانی طی دیروز و امروز رایزنی‌های جداگانه‌ای نیز با هیأت‌های روسیه، چین، اتحادیه اروپا و فرانسه داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها