روش تشخیص شیر سالم از تقلبی

روش تشخیص شیر سالم از تقلبی
يکشنبه 10 ارديبهشت 1396 - 00:19

کارخانجات ساخت شیر انواع افزودنی ها و مواد شیمیایی را به این محصول و سایر محصولات لبنی اضافه می کنند که از جمله این مواد افزودنی میتوان به آب، نشاسته، پارافین، انواع روغن هاي حیوانی اشاره کرد که با آزمایش هایي ساده و در عین حال دقیق می توان به وجود آنها پی برد.

العالم - گوناگون

همان طور که میدانید انواع و اقسام شیر در سوپرمارکت ها یافت می‌شوند که تعداد زیادی از آنها ناخالصی هاي بسیاری در خود دارند. شیر برای سلامت بدن بسیار ضروری است؛ اما نوشیدن شیر فاسد یا آلوده میتواند باعث مریضی‌هاي خطرناکی شود. روشهای تشخیص شیر سالم در این جا معرفی شده هست.

کارشناسان حوزه بهداشت هشدار میدهند در تکنیک هاي شناسایی سلامت شیر به علت بهره گیری ازاسید تنها افراد متخصص در محیط آزمایشگاهی به انجام اینکار بپردازند زیرا بهره گیری از وسایل  آزمایشگاهی در محیط منزل کار بسیار خطرناکی محسوب میشود.

کارخانجات ساخت شیر انواع افزودنی ها و مواد شیمیایی را به این محصول و سایر محصولات لبنی اضافه می کنند که از جمله این مواد افزودنی میتوان به آب، نشاسته ، پارافین، انواع روغن هاي حیوانی اشاره کرد که با آزمایش هایي ساده و در عین حال دقیق می توان به وجود آنها پی برد.

تست وجود آب در شیر
یک قطره شیر را روی یک سطح صیقلی و شفاف که حالت مورب و اریب دارد بریزید. حرکت قطره شیر را بررسی کنید، شیر حقیقی از خود ردی به جای نمی‌گذارد اما شیر تقلبی که به آن آب اضافه شده هست یک خط سفید کمرنگ از خود باقی میگذارد.

وجود نشاسته در شیر
یک قطره محلول ید که برای ضد عفونی کردن نیز به کار میرود  به مقداری شیر اضافه کنید. چنانچه پس از اضافه کردن رنگ شیر آبی شد نشان دهنده  وجود نشاسته در آن هست.
 

ماده روغنی به نام Vanaspati
این ماده شبیه به روغن پالم هست و برای تشخیص آن در شیر تنها کافی هست در محیط آزمایشگاهی و با رعایت تمامی موارد احتیاطی حدود ۳ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به همان میزان اسید هیدروکلریک به آن اضافه کنید. اگر پس از ۵۵ دقیقه رنگ محلول قرمز شد نشان دهنده وجود Vanaspatii در شیر هست.

مواد شوینده و انواع پاک‌کننده ها در شیر
برای تشخیص مواد شوینده در شیر حدود ۵ میلی لیتر آب را به همان میزان شیر اضافه کنید و برای مدت ۵ دقیقه آن را هم بزنید. اگر روی شیر کف ایجاد شود، این بدان معنا هست که شیر حاوی مواد  شوینده هست.

فرمالین در شیر
برای شناسایی این ماده نیز حدود ۱۰ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به آن اسید سولفوریک غلیظ در محیط ایمن آزمایشگاه و با رعایت کلیه موارد ایمنی اضافه کنید.توجه کنید در این حالت  نباید لوله آزمایش تکان بخورد، چنانچه در محل تقاطع شیر و اسید سولفوریک رنگ محلول بنفش شد نشان دهنده وجود فرمالین در شیر هست.

از طریق روشهایی نسبتاً نمونه می توان وجود تقلب و مواد افزودنی غیرمجاز را در پنیر، کره و کشک نیز شناسایی کرد.کارشناسان پیشنهاد می کنند برای پیشگیري از ابتلا به انواع مریضی ها از جمله تب  مالت یا سایر مشکلات گوارشی افراد حتما از شیرهای سالم و استاندارد بهره گیری کنند یا حداقل شیر را بجوشانند هرچند که جوشاندن شیر تمامی میکروب هاي آن را از بین نمیبرد.


منبع : shahrematlab

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها