واکنش وزارت خارجه به اظهارات ترامپ علیه ایران

واکنش وزارت خارجه به اظهارات ترامپ علیه ایران
دوشنبه 8 خرداد 1396 - 11:45

سخنگوی وزارت خارجه درنشتست هفتگی با خبرنگاران در خصوص اظهارات ترامپ علیه ایران ، مواضع عربستان، بحران سوریه و ... مواضع کشورمان را اعلام کرد.

العالم ـ ایران
بهرام قاسمی در نشست خبری این هفته در خصوص ارتباط با عربستان گفت: ما باید بتوانیم از مواضع به حق ایران به موقع دفاع و سیاست های خود را مطرح کنیم. دراین موارد همواره منویات رهبرمعظم انقلاب مورد توجه ما خواهد بود.

سفر ترامپ به کشور مروج تروریسم
وی در مورد اظهارات اخیر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در مورد ایران تصریح کرد: مواضع نا بجای برخی کشورها علیه ایران فرافکنی است و نشانگر آن است که سفر ترامپ به کشوری که مروج تروریسم است ادعای آنها را باطل می کند و باید پرسید که ایران با آن انتخابات شکوهمند چگونه می تواند مروج تروریسم باشد.

سرنوشت صیادان ربوده شده ایرانی در سومالی
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد 8 صیاد گرفتار در سومالی نیز افزود: تعداد صیادان 37 نفر بوده است که تعدادی فرار کرده و تعدادی آزاد شده اند و تعدادی هم جان خود را از دست داده اند و 8 تن هنوز آنجا هستند. پرونده این موضوع مفتوح است و کانال های مختلف در حال پیگیری هستند. پیچیدگی های این مسیر کار را کمی ناهموار کرده بود اما روند ادامه دارد.
قاسمی ادامه داد، موضوع دوم خبر چند روز پیش بود که لنج دیگری توسط دزدان ربوده شده. هنوز اطلاعات دقیقی نداریم و تصور ما این است که همه افراد ایرانی نیستند.

آمادگی ایران برای اعزام ناظر آتش بس به سوریه 
وی در مورد مذاکرات آستانه نیز افزود: این بحث به طور دایم ادامه دارد و اکنون روی نقاط کاهش تنش مذاکرات متمرکز است. اگر زمینه های لازم اتفاق بیفتد و در صورت تفاهم برای همکاری در اجرای آتش بس آمادگی داریم.
قاسمی گفت: ایران آماده اعزام ناظر برای اجرای آتش بس در سوریه است.

برداشتن تحریم های غیر هسته ای امری شدنی است

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سیاست دولت دوازدهم در حوزه سیاست خارجی درباره برجام تصریح کرد: سیاست ما برداشتن باقی تحریم ها، نگاه کلان به جهان، احترام به همه کشورها و رابطه ای بهتر با اتکا به قدرت دیپلماسی است که با توانمندی لازم انجام خواهد شد. با اتکا به قدرت مردم بسیاری از نشدنی ها شدنی خواهد شد اما هر پروژه ای ناهمواری های خود را دارد لذا بحث برداشته شدن تحریم های غیر هسته ای امری شدنی است.

سیاست های موشکی ایران مستمر و پابرجا خواهد بود

قاسمی در خصوص نحوه تعامل با آمریکا افزود: آنچه برای ما معیار است سیاست های دولت آمریکا است. برای هرگونه اقدام آمادگی لازم داریم. سیاست های ایران در مورد مسایل موشکی بسیار روشن است و مستمر خواهد بود و تحت تاثیر هیچ القائات خارج از کشور نخواهد بود و در جهت حفاظت از کیان کشور است و سیاستی پابرجا و مستمر خواهد بود.

تماس امرای کشورهای خلیج فارس با روحانی پس از اجلاس ریاض
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد تماس امرای برخی کشورهای جنوب خلیج فارس با روحانی و سطح ارتباط ایران با این کشورها گفت: اجلاسی که در ریاض برگزار شد با اهداف خاصی بود اگرچه با ناکامی ها و مشکلاتی همراه بود اما آنچه که مسلم است عربستان این نشست را برگزار کرد و رصدی که ما بر آن داشتیم و تماس های قبل و بعد از اجلاس کشورهای عربی با ما مبنی بر این بود که آن ها با هیچکدام از بیانیه های این اجلاس موافق نیستند و از متن آن ها آگاه نبودند و امضایی نداشتند لذا بیانیه این نشست یکجانبه از سوی عربستان بود.

مسایل قطر با عربستان پس از اجلاس ریاض

وی با عنوان این که سیاست های قدرت های خارجی در منطقه هیچگاه ناشی از ایجاد وحدت و همگرایی نبوده است، افزود: صداهایی که از کشورهای عربی به گوش می رسد حاصل این اجلاس بوده و مسائل قطر از جمله موضوعاتی است که همواره در مورد کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و من نمی خواهم به آن بپردازم.

روابط در حال گسترش ایران با عمان، کویت و قطر

قاسمی تاکید کرد: روابط ما با کشورهای عربی چون عمان، کویت و قطر در حال گسترش بوده و همواره بر اشتراکات تاکید داشته ایم و اختلاف در دیدگاه ها هم طبیعی است. سیاست ایران بسیار مشخص است و ما بر هیچ کشوری سیاستی را دیکته نمی کنیم و امیدواریم مشکلات حل شود و منطقه به ثبات برسد.

شرکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری
وی در مورد آرای خارج از کشور درانتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ایرانیان نشان دادند که چگونه ملتی هستند. ایرانیان خارج از کشور با میزان مشارکت خود این مهم را نشان دادند و در بسیاری کشورها صف های طولانی شکل گرفت. گزارشاتی که وجود داشت افرادی بودند که برای اولین بار بعد از سالها در خارج از کشور در انتخابات شرکت می کردند و شاهد همبستگی بیشتری بین ایرانیان خارج از کشور هستیم .بسیاری از آنها در روز غیر تعطیل خود را به صندوق رای رساندند آن هم با توجه به محدودیت صندوق ها در خارج از کشور ولی رشد چشمگیری را شاهد بودیم و باید این را به فال نیک گرفت.

قاسمی در مورد  برخی اتهامات به دستگاه دیپلماسی کشور نیز گفت: من نمي دانم این شخص که اتهام زده کیست (نبویان) و این مساله به شکل موضوعی خنده دار و عجیب است. آن اظهارات بسیار ناپسند و غلط است و نمي دانم بر کدام اصول دینی و اخلاقی انجام شده. من باور نمی کنم در ایران کسی در این حد سخن غلط را به این شکل بیان کند اینگونه حرف زدن ها در موساد و سیا مطرح می شود .اگر این بحث جدی باشد حتما یک کار قضایی خواهیم کرد و نمی توان به راحتی از آن عبور کرد.
وی در مورد خبری مبنی بر اینکه نیروهای شیعه تحت حمایت ایران از غرب موصل به سوریه هدایت شده اند؛ خاطرنشان کرد: ما به تلاش های خاص خود برای ایجاد فضای مطلوب و رسیدن به آتش بس ادامه خواهیم داد. ما حضور نظامی نداریم و باید منتظر تحولات آینده باشیم .

 منتظر پاسخ ترکیه درخصوص شهادت مرزبانان ایران هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در باره شهادت مرزبانان در مرز ارومیه گفت: منتظر پاسخ ترکیه هستیم و موضوع را با جدیت پیگیری می کنیم.

موضع ایران در باره رژیم صهیونیستی
وی گفت: موضع ایران در باره رژیم صهیونیستی مشخص است. مقاومت و نبرد در این حوزه ادامه دارد. تا اشغالگری هست مبارزه وجود دارد.

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

قاسی درباره احتمال تحریم های جدید امریکا نیز خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد در چارچوب های لازم تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد .

وی درخصوص استفاده عربستان از سلاح های غیر مجاز در درگیری داخلی این کشور گفت که درگیری ها در عربستان موضوعی داخلی مربوط به آنهاست.

مسیر برجام و سیاست خارجی، در دولت جدید ادامه می یابد
قاسمی در خصوص بحث برجام و بررسی آن در مجلس خاطرنشان کرد که هر سه ماه وزارت خارجه گزارشی را در این خصوص به مجلس ارایه می کند.

وی گفت: برجام به عنوان یک بحث مهم دردولت مطرح بود ولی به هر حال اگر مجموعه روابط سیاسی را بررسی کنید می بینید که با مجموعه جهان در آمد و شد بودیم و این سیر در دولت جدید حتما ادامه پیدا می کند و ما سیاست خارجی یک بعدی نخواهیم داشت. بحث همسایگی و گسترش مناسبات در دستور کار قرار دارد و قطعا در گذشته هم تنها محدود به برجام نبودیم و سایر روابط از اولویت برخوردار هستند و یک عامل فضای عامل دیگری نخواهد شد و این یک اصل اساسی است.

تغییرات اساسی در وزارت خارجه مطرح نیست

قاسمی درباره تغییر در ساختار وزارت خارجه نیز افزود: دستگاه دیپلماسی یک دستگاهی نیست که بتواند در یک شکل و قالب خاص متوقف بماند و بسیاری مسایل آنی و لحظه ای است. این که وزارت خارجه همواره می تواند در درونش بحث بهتر شدن را داشته باشد یک حالت تمایز نسبت به سایر وزارتخانه هاست .اما آنچه که در این خصوص از یک نماینده مطرح می شود تا حدی با کار حرفه ای وزارت خارجه منافات داشت. صحبت از دو میز اقتصادی را متوجه نشدم و با آن نماینده صحبت شده و ایشان این نکته را تکذیب کرد .
وی تاکید کرد: تغییرات اساسی در وزارت خارجه مطرح نیست.

عملیات ترکیه علیه پ ک ک درخاک ایران، خبرسازی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره عملیات ترکیه علیه پ ک ک و برخی فضاسازی علیه ایران نیز خاطرنشان کرد: ما در خاک خودمان هیچ گروه خشن و تروریستی نداریم و شدیدا خبرسازی ها را تکذیب و فکر می کنم این یک فضاسازی است.

 حوادث بحرین تلخ و ناقض حقوق بشر است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مسایل اخیر در خصوص آیت الله شیخ عیسی قاسم در بحرین گفت: ما در روابط با همسایگان از اصل عدم مداخله پیروی می کنیم ولی آنچه در بحرین شاهد بودیم تلخ و نقض حقوق بشر است. این اقدامات پس از اجلاس اخیر شدت گرفت و قابل تامل است و باید آنهایی که مدافع ارزش های دیگری هستند توجه کنند در چه مسیری قدم برمی دارند. آنچه در بحرین اتفاق می افتد اتفاقات ناگواری است که محکوم است و توصیه ما خویشتنداری و دست کشیدن از مزاحمت برای شهروندان است. سرکوب نهایتا تا یک ظرف زمانی مشخص دوام می آورد و بالاخره فوران خواهد کرد و جز توصیه چاره ای نداریم .

قرارداد میلیاردی عربستان با آمریکا/ با پول نمی توان امنیت خرید
قاسمی درخصوص هدف عربستان از انعقاد قراردادهای چندصد میلیاردی با آمریکا افزود: اجلاس ریاض، ناتو، جی 7 و وضعیتی که یک کشور خاص در مجموعه اینها ایفا می کند قابل تفسیر است. عربستان نیازمند است و فکر می کند با سلاح و پول می تواند امنیت خریداری کند. از سوی دیگر کشور دیگر که همه چیز را فدای پول می کند فروش سلاح بهترین راه هست و در بیان هم اعلام کردند. به عبارت بهتر یعنی چند هزار نفر کشته شوند تا برای چند جوان در نقطه دیگر اشتغال ایجاد کنند. با سلاح نمی توان به اهداف رسید. نمونه بارز آن ناتوانی این کشور در مبارزه با یمن است.

وی درباره تغییرات در دستگاه دیپلماسی در دولت دوازدهم : سیاست خارجی در دولت جدید باید ادامه سیاست های قبل باشد که با درایت و هوشمندی آنها را به سامان برسانیم. بحث منطقه و همسایگان در اولویت است. دوستان ما در کمیته های مختلف در حال تدوین راهبردهای مدنظر هستند و بعد از تصویب می توانیم آن را اجرا کنیم .

قاسمی با بیان این که انتخابات در صحت کامل انجام شده است، خبر تغییر نتیجه آرای برخی از صندوق های رای خارج از کشور را تکذیب کرد.

تصمیمی برای دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا وجود ندارد
وی در مورد دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا گفت: چنین تصمیمی وجود ندارد اما در عرصه دیپلماسی همواره احتمال وقوع اموری غیر قابل پیش بینی وجود دارد.

پربیننده ترین خبرها