المیادین:

اختلاف عربستان و قطر توازن قدرت را در منطقه برهم می‌زند

اختلاف عربستان و قطر توازن قدرت را در منطقه برهم می‌زند
سه شنبه 16 خرداد 1396 - 22:40

شبکه المیادین گزارش کرد: زلزله در شورای همکاری خلیج فارس، نشانه تغییر توازن قدرت در این منطقه است.

العالم - خاورمیانه

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، ساره الحاف گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین گفت: عربستان، امارات و بحرین می گویند به دلایلی که مربوط به امنیت ملی این کشورهاست، روابط خود را با قطر قطع کردند. این سه کشور، دوحه را به میزبانی گروه های تروریستی متهم کردند که هدف آنها ضربه زدن به ثبات منطقه است. عربستان، قطر را به حمایت علنی و پنهانی از ایجاد شکاف داخلی در عربستان و تحریک افکار عمومی ضد دولت این کشور متهم کرد. ریاض علاوه بر متهم کردن دوحه به حمایت از اخوان المسلمین، القاعده و داعش، حتی اتهاماتی را درباره حمایت قطر از فعالیت گروه های تروریستی مورد حمایت ایران در استان قطیف، بحرین و یمن مطرح کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: امارات هم قطر را به حمایت از گروه های تروریستی، تندرو و طایفه گرا متهم کرد. منامه هم دوحه را به ادامه حملات رسانه و تلاش برای برهم زدن ثبات و امنیت بحرین، دخالت در امور داخلی این کشور و حمایت از فعالیت های تروریستی مسلحانه و تامین مالی گروه های مرتبط با ایران متهم کرد. وزارت امور خارجه قطر در بیانیه خود تاکید کرد انگیزه های پنهان برای ضربه زدن به این کشور وجود دارد و آنچه رخ می دهد تلاشی برای اعمال قیمومیت بر قطر و نقض حاکمیت ملی آن است.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: موضع قطر تاکنون خویشتندارانه بوده است و بعضی از ناظران علت آن را غافلگیر شدن قطر و سردرگمی این کشور می دانند. این اختلافات شکافی در بین اعضای شورای همکاری ایجاد کرده است.

زلزله در شورای همکاری در واقع پس لرزه، زلزله ها در کشورهای مختلف عربی مانند سوریه است. توازن قدرت در منطقه پس از نبرد حلب و شکست های پی در پی داعش تغییر کرده و اختلاف بین اعضای شورای همکاری را علنی کرده است. قطع روابط با قطر و تلاش برای منزوی کردن زمینی، هوایی و دریایی این کشور نشان می دهد منطقه خلیج فارس به صحنه جدید کشمکش تبدیل شده است. آیا هدف از متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم برای آن است که بار ویرانی ها در منطقه بر دوش این کشور گذاشته شود؟

پربیننده ترین خبرها