المیادین:

ایران در اختلاف عربستان و امارات با قطر نقشی ندارد

ایران در اختلاف عربستان و امارات با قطر نقشی ندارد
سه شنبه 16 خرداد 1396 - 22:52

شبکه المیادین گزارش کرد: بر خلاف آنچه رسانه های سعودی و اماراتی تبلیغ می کنند، ایران عامل جدی در اختلافات بین این دو کشور و قطر نیست.

العالم - خاورمیانه

محمد محسن گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین گفت: به جز آنچه در رسانه های سعودی و اماراتی مطرح می شود، هیچ نشانه ای وجود ندارد که ثابت کند ایران بخش اساسی مشکل بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس است. قطر روابط کاملا عادی با ایران دارد. این در حالی است که روابط دو کشور را در صحنه های بحرانی منطقه می توان خونبار و بسیار اختلافی توصیف کرد. متحدان تهران مانند ارتش سوریه، حزب الله در سوریه با کسانی مانند جبهه النصره می جنگند که دوحه از آنها حمایت می کند. در عراق هیچ توافقی بین ایران و قطر وجود ندارد. رسانه های قطری، متحدان تهران از جمله حزب الله و بسیج مردمی را شبه نظامی توصیف می کنند. این رسانه ها تا مدتی قبل به طور کامل از تفسیری که عربستان از جنگ در یمن ارائه می کند، پیروی می کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: از نظر اقتصادی هم حجم تبادل تجاری ایران و امارات در سال گذشته به حدود شانزده میلیارد دلار رسید، در حالی که تبادل تجاری تهران و قطر از یک میلیارد دلار فراتر نمی رود. بنابراین مشکل اصلی ایران نیست و موضع محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که خواستار گفتگو بین اعضای شورای همکاری برای حل بحران شد، این مسئله را ثابت می کند. موضع ترکیه هم که خواستار گفتگو بین اعضای شورای همکاری شد، راه را به روی هر نوع گمانه زنی درباره جانبداری ترکیه از قطر، بست. پس از سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاض، عربستان از اعضای شورای همکاری می خواهد سیاست های مورد نظر آن را بدون هیچ بحثی بپذیرند. حمایت از سازش فلسطین- اسرائیل که در پشت پرده پیگیری می شود، مستلزم خشکاندن منابع گروه هایی مانندجنبش حماس است که احتمالا با این سازش مخالفت خواهند کرد. به همین علت، قطر زیر فشار قرار گرفت تا حمایت سیاسی و مالی از جنبش حماس را متوقف کند. این در حالی است که این حمایت ها فراتر از خط قرمزهای اسرائیل نبود.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: در اینجا دشمنی سرسختانه بین امارات و جماعت اخوان المسلمین به عنوان تفسیر اقدامات گسترده ضد قطر مطرح می شود. این کشمکش داخلی در شورای همکاری، سوالاتی را درباره آینده اوضاع یمن و سوریه مطرح می کند؟ گروه های مخالف سوری که از حمایت های مالی قطر یا عربستان برخوردار هستند، چه موضعی اتخاذ خواهند کرد؟ در یمن، با اینکه قطر نقش زیادی در ائتلاف سعودی ندارد، اما به نظر می رسد با ادامه اختلافات بین ریاض و ابوظبی در این باره، ائتلاف سعودی در حال فروپاشی است.

پربیننده ترین خبرها