گزارش یورو نیوز از بحران در اقلیم کردستان عراق

گزارش یورو نیوز از بحران در اقلیم کردستان عراق
دوشنبه 1 آبان 1396 - 16:21

یک رسانه غربی درخواست احزاب کرد عراقی برای کناره گیری «مسعود بارزانی» و همچنین تعویق انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم کردستان را نشانه ای مبنی بر بروز بحران در این منطقه از عراق دانست.

العالم-عراق

یورو نیو در گزارش خود می نویسد: انتخابات پارلمانی و ریاست اقلیم کردستان عراق که قرار بود روز دهم آبان (اول نوامبر) برگزار شود با تصمیم کمیسیون انتخابات این منطقه به تعویق افتاد.

هندرین محمد، از اعضای کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان که پس از برگزاری همه‌پرسی جدایی در ۲۵ سپتامبر، تاریخ انتخابات ریاست اقلیم و پارلمان را مشخص کرده بود به خبرگزاری رویترز گفت که این کمیسیون برای حل این مشکل تاریخ دیگری را در پارلمان مطرح خواهد کرد.

این کمیته دلیل تعویق را امتناع احزاب سیاسی از معرفی نامزد انتخابات اعلام کرده است. مهلت پایانی ثبت نام نامزدها که هفته گذشته بود تا امروز دوشنبه تمدید شده است.

برخی کارشناسان معتقدند که مسعود بارزانی با بحران قدرت روبروست زیرا گروه‌های سیاسی برگزاری همه پرسی را اشتباه محاسباتی او می دانند. آنها می‌گویند که وی دید واقع بینانه‌ای نسبت به قدرت سیاسی و نظامی حکومت اقلیم کردستان نداشته و با برگزاری همه پرسی مشروعیت خود را زیر سوال برده است.در همین حال جنبش گوران (تغییر)، مهمترین حزب اپوزیسیون کردستان عراق روز یکشنبه از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خواست تا از مقام خود کناره گیری کند. جنبش تغییر در بیانیه ای که در وبسایت خود منتشر کرده بارزانی را به ایجاد بحرانی دیگر در کردستان عراق متهم کرده و خواستار برکناری و برقراری «دولت نجات ملی» شده است.

پس از برگزاری همه پرسی جدایی کردستان عراق، حکومت اقلیم با بسته شدن مرزهای هوایی با همسایگانی چون ایران و ترکیه و درگیری میان نیروهای اقلیم و دولت مرکزی عراق در کرکوک روبرو شد.

برخی کارشناسان معتقدند که مسعود بارزانی با بحران قدرت روبروست زیرا گروه‌های سیاسی برگزاری همه پرسی را اشتباه محاسباتی او می دانند. آنها می‌گویند که وی دید واقع بینانه‌ای نسبت به قدرت سیاسی و نظامی حکومت اقلیم کردستان نداشته و با برگزاری همه پرسی مشروعیت خود را زیر سوال برده است.

جنبش گوران یا جنبش تغییربرگزاری همه پرسی جدایی کردستان عراق را در شرایط فعلی اشتباه می‌دانست و رئیس اقلیم را به داشتن انگیزه‌های شخصی برای ماندن در قدرت محکوم می‌کرد.

حزب گوران در سال ۲۰۱۳ با کسب ۲۵ کرسی از ۱۱۱ کرسی در انتخابات سوم پارلمان توانسته بود در دولت ائتلافی کردستان عراق قرار گیرد. اما هفتم اکتبر ۲۰۱۵ با برکناری رئیس پارلمان که عضو حزب گوران بود به همراه نمایندگان و وزیران این حزب، پارلمان این منطقه نیز عملا تعطیل شد.

دلیل حذف نمایندگان و وزرای این جنبش از پارلمان و دولت محلی، مخالفت آنان با تمدید ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم بود. پارلمان کردستان عراق ماه مه ۲۰۱۵ کمیته ای را برای اصلاح قانون اساسی و مشخص کردن دوره‌های ریاست اقلیم تشکیل داد.

با وجود اینکه مخالفان بارزانی تمدید دوره ریاست او را غیر قانونی می‌دانستند اما وی در ماه اوت ۲۰۱۵ با استناد به وضعیت اضطراری مبارزه با داعش ریاست خود را به مدت دو سال تمدید کرد.

در همین زمینه محمود عثمان سیاستمدار برجسته کُرد عراقی، مدیریت بحران بغداد- اربیل، از سویی حیدرالعبادی را به چاقوی نرمی تشبیه کرد که سر می برد، ولی زخمی نمی کند. به گزارش کُردپرس و به نقل از «اسکای پرس»، محمود عثمان در گفتگوی تلفنی گفت: مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، قصد داشت حیدرالعبادی را به رویارویی نظامی و خونریزی بکشاند، تا بغداد را به گفتگو با اربیل در خصوص نتایج همه پرسی وادار نماید؛ ولی العبادی، این طرح او را نقش بر آب کرد.

عثمان در این ارتباط افزود: مردم عراق شاهد انجام اقداماتی آرام از العبادی، بر اساس مواد قانون اساسی و در چارچوب پاسداشت یکپارچکی کشور بودند که با پشتیبانی گسترده ی منطقه ای و بین المللی و پشتیبانی مرجعیت عالی دینی در عراق، که آشکارا مخالفت خود را با همه پرسی اعلام کرده بود، همراه بوده است.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها