واعظی در گفتگو با العالم تشریح کرد؛

محورهای سفر روحانی به سوچی روسیه

محورهای سفر روحانی به سوچی روسیه
دوشنبه 29 آبان 1396 - 18:51

 محمود واعظی، محورهای سفر رییس جمهور به سوچی روسیه را تشریح و نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه را بسیار مهم ارزیابی کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی 

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در گفت و گو با خبرنگار العالم اظهار داشت: سفر روز چهارشنبه رییس جمهور به سوچی روسیه نتیجه یازده ماه مذاکرات بسیار موفق نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در آستانه، پایتخت قزاقستان، است.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد، در این مذاکرات سه کشور توانستند هم آرامش را در سوریه بوجود بیاورند و هم نحوه مبارزه با داعش را با هم هماهنگ کنند.

وی افزود: اکنون که به اتمام دوره عملیات میدانی در سوریه رسیده ایم (شکست گروه های تروریستی) وقت آن است که سوریه سامان پیدا کند.

واعظی گفت: در اجلاس سوچی که درسطح سران انجام می شود و از اهمیت بسیاری برخوردار است، بیانیه ای صادر خواهد شد که مقدمه ای برای برداشتن گام های بعدی برای حل نهایی بحران سوریه خواهد بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ما به دنبال این هستیم که از این مرحله به بعد مردم سوریه بتوانند برای آینده خود تصمیم بگیرند.

پیش از نشست سران، نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه روز یکشنبه (28 آبان ماه) در شهر آنتالیای ترکیه برگزار شد.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه قرار است به عنوان کشورهای ضامن روند صلح در سوریه نشست سه‌جانبه‌ای را روز چهارشنبه اول آذر ماه ( 22 نوامبر) در شهر سوچی روسیه برگزار کنند.

تاکنون هفت دور مذاکرات سوری در آستانه پایتخت قزاقستان با سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه صورت گرفته است.
این مذاکرات از دی ماه سال گذشته آغاز و با تداوم آن صلح و ثبات به مناطق مختلف سوریه راه یافته و با توافق برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در این کشور، روند برقراری صلح سرعت بیشتری یافته است.
دور هفتم مذاکرات صلح سوریه در روز 30 و 31 اکتبر - هشتم و نهم آبان - به میزبانی قزاقستان در شهر آستانه برگزار شد، در این مذاکرات علاوه بر سه کشور ضامن آتش بس شامل ایران، روسیه و ترکیه، نماینده دولت سوریه، مخالفان دولت این کشور و نمایندگان سازمان ملل متحد، آمریکا و اردن نیز به عنوان ناظر حضور داشتند.
در گفت و گوهای آستانه هفت موضوعاتی مانند نادیده گرفتن آتش بس و تلاش برای تقویت آن، کاهش تنش ها به ویژه در ادلب و بررسی پرونده های مربوط به اسیران، زندانیان و آینده روند سیاسی سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

پربیننده ترین خبرها