دشمنی نظام سعودی با حقوق بشر؛

بازداشت یک فعال شیعه در عربستان

بازداشت یک فعال شیعه در عربستان
جمعه 29 ارديبهشت 1391 - 05:16

شبکه اطلاعات حقوق بشر عربي بازداشت يک فعال حقوقي شيعه در عربستان را محکوم کرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، شبکه اطلاعات حقوق بشر عربی در بیانیه ای اقدام نیروهای امنیتی سعودی در بازداشت "علی عباس الاحمد" برادر "کامل عباس الاحمد" فعال مخالف عربستانی و مدیر مرکز مطالعات خلیج فارس در واشنگتن را محکوم کرد.

نیروهای سعودی اخیرا علی عباس الاحمد را بدون ارایه هرگونه دلیل بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند.

این نخستین بار نیست که وی در عربستان بازداشت می شود، بصورتیکه قبلا نیز نیروهای امنیتی سعودی علی عباس الاحمد را بدون ارایه دلیل و تفهیم اتهام حدود 9 سال بازداشت کرده بودند، وی همچنین به مدت یک سال و نیم از سفر به خارج از عربستان منع شده بود.

علی عباس الاحمد یک فعال شیعه است که در سال 2009 به صراحت مخالفت خود را با اظهارات تکفیری "عادل الکلبانی" خطیب مسجد الحرام ضد شیعیان اعلام کرد.

وی قبلا به همراه گروهی از فعالان عربستانی در بیانیه ای، حاکمان سیاسی سعودی را مسئول ادامه صدور فتواهای تکفیری و تبعیض مذهبی ضد شیعیان و دیگر مذاهب اسلامی به دلیل متفاوت بودن آنها با تفکرات وهابی حاکم، دانسته بود.

باوجود آنکه هنوز هیچ دلیلی برای بازداشت علی عباس الاحمد ارایه نشده، اما منابع عربستانی احتمال می دهند وی به دلیل فعالیتهای برادرش در خارج از این کشور جهت تحت فشار گذاشتن او برای توقف انتقاد از حاکمان سعودی بازداشت شده است.

بازداشت این فعال عربستانی درحالی صورت می گیرد که اقدامات امنیتی رژیم سعودی علیه ساکنان منطقه شیعه نشین الشرقیه، و تحت فشار قرار دادن نویسندگان، فرهیختگان و حقوقدانان برای سرکوب هرگونه مطالبات جهت دمکراسی، و آزادی بیان و اعتقادات و درخواست برای آزادی ده ها هزار نفر از شهروندان بازداشت شده، به شدت افزایش یافته است.

شبکه اطلاعات حقوق بشر عربی در بیانیه خود از ادامه اقدامات امنیتی رژیم سعودی ضد مدافعان حقوق بشر و دمکراسی، و خودداری از هرگونه اصلاح و تغییر در ساختار حکومت نژادپرستانه ضد اقلیت های دینی و زنان، به شدت ابراز انزجار کرد.

در این بیانیه آمده است: عربستان سعودی یکی از سرکوبگرترین دیکتاتورها در دنیا و بزرگترین دشمنان آزادی بیان و اندیشه است؛ بنابراین همه طرفهایی که در منطقه و دنیا به حقوق بشر توجه دارند، باید برای تحت فشار گذاشتن این دیکتاتوری و توقف جنایتهای آن ضد شهروندان عربستانی و یا خارجی ها در این کشور، فورا حرکت کنند، و مانع از ادامه تبدیل این کشور به بزرگترین زندان دنیا شوند.

شبکه اطلاعات حقوق بشر عربی خاطرنشان کرد: کشورهای عربی و غیرعربی باید نظام سعودی را تحت فشار قرار دهند تا پرونده سیاه خود را در زمینه حقوق بشر بهبود بخشد.  



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها