مردم انگلیس تظاهرات گسترده ای ضدنژادپرستی برپاکردند

مردم انگلیس تظاهرات گسترده ای ضدنژادپرستی برپاکردند
شنبه 26 اسفند 1396 - 18:26

 هزاران تن از مردم انگلیس روز شنبه در آستانه سالروز مبارزه با نژاد پرستی، علیه سیاست های ضدمهاجرتی دولت محافظه کار «ترزا می» و خیزش جریانات نژادپرستانه و اسلام هراسانه، در خیابان های لندن راهپیمایی کردند.

العالم - انگلیس

در این حرکت اعتراضی که از مقابل ساختمان بنگاه خبری 'بی بی سی' در قلب لندن شروع و تا ساختمان نخست وزیری و پارلمان انگلیس ادامه داشت، شرکت کنندگان شعارهایی علیه سیاست های ضدمهاجرتی دولت این کشور سر دادند. 

آنها علاوه بر شعارهایی همچون «واضح و روشن اعلام می کنیم، از مهاجران استقبال می کنیم»، «نه به اسلام هراسی، نه به نژاد پرستی» و «ترزا می، شرمت باد»، خواستار مقابله با سیاست های تبعیض آمیز علیه اقلیت های قومی و مذهبی شدند. 

تظاهرکنندگان همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن عبارت هایی همچون 'دست از آزار زنان مسلمان بردارید'، 'مهاجران خوشامدند'، 'در مقابل نژادپرستی و اسلام هراسی می ایستیم'، 'جان سیاه پوستان، ارزشمند است' و 'برگزیت و ترامپ، زنگ خطر را به صدا درآورده اند' نوشته شده بود. 

دیانا آبوت وزیر کشور دولت در سایه حزب کارگر انگلیس و شماری از کنشگران مدنی، در پایان این حرکت اعتراضی، علیه سیاست های تبعیض آمیز دولت 'می' و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که منجر به خیزش جریانات دست راستی شده است، سخنانی بیان داشتند. سخنرانان افزایش جرایم ناشی از تنفر علیه اقلیت های قومی، به ویژه مسلمانان را ناشی از پیامدهای منفی سیاست های ضدمهاجرتی دولت می خواندند.

یک گروه ناشناس اخیرا نامه هایی در انگلیس توزیع کرده که بر اساس آن سوم آوریل (14 فروردین ماه) را روز مجازات مسلمانان خوانده و افراد را به اقدامات خشن علیه باورمندان این دین دعوت می کند. طبق این نامه هر اقدام خشن علیه مسلمانان شامل مواردی همچون فحاشی، کشیدن روسری از سر بانوان مسلمان، اسیدپاشی، حمله با چاقو و بمب‌گذاری در مساجد امتیازبندی شده و از 10 تا 1000 امتیاز برخوردار است.

تاکنون پنج نماینده مسلمان پارلمان انگلیس، این نامه را دریافت کرده که به دنبال آن پلیس لندن وارد عمل شده است. نهادهای اسلامی و حقوق بشری انگلیس به طور مرتب درباره افزایش جرائم مرتبط با تنفر علیه مسلمانان هشدار می دهند، اما کارشناسان معتقدند مادامی‌که دولت انگلیس واکنش قاطعی به این وضع نشان ندهد، این روند متوقف نخواهد شد.

تظاهرات امروز که به طور هم زمان در چندین شهر دیگر انگلیس برگزار شد، با سازماندهی کارزار موسوم به 'ایستادگی در مقابل نژادپرستی' و حمایت نهادهای حقوق بشری همچون جامعه سیاه پوستان انگلیس، جامعه دانشجویان و شماری از نهادهای اسلامی این کشور برگزار گردید.

روز 21 مارس (اول فروردین ماه) از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز مقابله با نژادپرستی انتخاب شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها