گسترش سلطه قطر بر قبایل لیبی

گسترش سلطه قطر بر قبایل لیبی
دوشنبه 12 تير 1391 - 18:06

العالم، کانادا- تحليلگر مسائل سياسي ليبي، گفت: شيوخ قبايل و مقامات ارشدي که از رژيم معمر قذافي حمايت مي کردند، اکنون تحت سلطه شوراي همکاري خليج فارس به خصوص قطر قرار دارند.

" اشرف القره بوللي" روز دوشنبه در مصاحبه با شبكه العالم، جدایی طلبان منطقه "برقا" را مسئول حمله مسلحانه به مقر كميسارياي عالي انتخابات ليبي در شهر بنغازي دانست و گفت: این افراد که مدعی هستند برقا به عنوان منطقه سياسي ویژه باید از پيكره ليبي جدا شود، برخی از جوانان فریب خورده را برای حمله به مقر کمیساریا تحریک کردند، زیرا می دانند که انتخابات به وحدت لیبیایی ها منجر خواهد شد.

وی افزود: دخالت هاي خارجي در امور ليبي به حدي رسيده است كه بسياري از مقامات ارشد و شيوخ حامي رژيم قذافي اكنون تحت حمايت شوراي همكاري خليج فارس هستند؛ این افراد به قطر سفر كردند و در يك برنامه تلويزيونی قطر گفتند اگر ليبي از نظر جغرافيايي به قطر نزديك بود، وزير خارجه قطر را به عنوان امير ليبي منصوب مي كردند!.

القره بوللی با اشاره به اینکه مردم ليبي در رژیم گذشته سختي هاي بسياري را متحمل شده اند و اكنون خواستار كشوري كاملا آزاد هستند، از همه مردم و گروه هاي ليبيايي خواست متحد شوند و با کسانی که خواستار تجزیه لیبی هستند، مقابله كنند.

القره بوللي با اشاره به دخالت هاي گسترده قطر در امور ليبي و حمايت اين كشور از تبليغات گسترده انتخاباتي حزب الوطن به رهبري عبدالحكيم بلحاج، گفت: برخي طرف هاي خارجي خواهان تجزيه ليبي و فدرالي شدن اين كشور هستند، و از گروهي مشخص حمايت مي كنند تا كرسي هاي حزب كنگره ملي در ليبي را به دست آورد.

عبدالحكيم بلحاج که پس از سقوط رژیم قذافی فرمانده نظامی طرابلس شد اخیرا از سمت خود استعفا کرد و گفت برای ورود به کنگره ملی لیبی نامزد خواهد شد.

پیش از این برخی از اخبار از حضور وی در مناطق ناآرام سوریه و فرماندهی شورشیان مسلح لیبیایی حکایت داشت؛ در زمان انقلاب مردم لیبی، آمریکا بلحاج را به عضویت در القاعده متهم کرده بود.

02/07 - 15:52



پربیننده ترین خبرها