آغاز مذاکرات «دی‌میستورا» با نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در ژنو

آغاز مذاکرات «دی‌میستورا» با نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در ژنو
دوشنبه 19 شهريور 1397 - 16:46

مذاکرات دیپلمات‌های ارشد روسیه، ایران و ترکیه با نماینده سازمان ملل در امور سوریه در خصوص تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو آغاز شده است.

العالم - سوریه

منابع روس اعلام کردند، دیپلمات‌های ارشد روسیه گفت‌وگوهایی را در ژنو با «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل، در خصوص تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه آغاز کرده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، هیأت دیپلماتیک روسیه در این مذاکرات عبارتند از، «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه و «سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه.

بر اساس این گزارش، این مذاکرات دو روزه قرار است در چندین قالب مختلف در ژنو دنبال شود. قرار است نماینده سازمان ملل در روز دوشنبه (امروز) دیداری با نمایندگان سه کشور تضمین‌کننده روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) مذاکراتی را برگزار کند.

دی‌میستورا پیشتر گفته بود که طرف‌های مذاکره قرار است درباره روش‌هایی برای کمک به طرف‌های سوری در سازماندهی فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه صحبت کنند.

بنا بر این گزارش، شرکت‌کنندگان در کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه که در تاریخ 30 ژانویه سال 2018 میلادی در شهر سوچی روسیه برگزار شد، تصمیم گرفتند تا یک کمیته قانون اساسی تشکیل دهند تا روی موضوع تدوین قانون اساسی سوریه به همراه نماینده سازمان ملل کار کند.

فهرست نهایی کاندیداها برای این کمیته، شامل 150 نفر می‌شود که از این تعداد، 100 نفر نمایندگان دولت سوریه و معارضان داخلی این کشور هستند و 50 نفر دیگر نیز نماینده معارضان خارج نشین سوری. بنا بر پیشنهاد نماینده سازمان ملل، این کمیته نمی‌تواند بیش از 50 عضو داشته باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، دی‌میستورا مذاکره با کشورهای تضمین کننده روند آستانه را گامی مهم در تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسئله سوریه می‌داند. پیش از این نیز اعلام شده بود که نمایندگان کشورهای روسیه، ایران و ترکیه مذاکراتی را در تاریخ دهم و یازدهم سپتامبر (19 و 20 شهریورماه) در ژنو با نماینده سازمان ملل برگزار خواهند کرد.

دی‌میستورا قرار است پس از این مذاکرت، گفت‌وگوهایی را نیز با نمایندگان گروه موسوم به «گروه کوچک سوریه» شامل انگلیس، آلمان، اردن، عربستان سعودی، آمریکا و فرانسه و نمایندگان اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب در تاریخ 14 سپتامبر (23 شهریورماه) برگزار کند.

علاوه بر این، نماینده سازمان ملل در امور سوریه قرار است در تاریخ 20 سپتامبر (29 شهریورماه) گزارشی درباره تحولات مرتبط با روند سیاسی سوریه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها