گام‌های مستحکم برای جلوگیری از دخالت خارجی در منطقه

گام‌های مستحکم برای جلوگیری از دخالت خارجی در منطقه
دوشنبه 7 آبان 1397 - 18:48

ششمین نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان فردا سه‌شنبه (هشتم آبان) 30 اکتبر در استانبول برگزار می‌شود.

العالم- ایران/ سیاسی 

محمد جواد ظریف  وزیر خارجه ایران صبح امروز برای شرکت در ششمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان عازم استانبول شد.

ششمین نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان فردا سه‌شنبه (هشتم آبان) 30 اکتبر در استانبول برگزار می‌شود.

گام های  مستحکم سه کشور برای ثبات منطقه

 27 فروردین ماه 1390 در شهر ارومیه اولین گام برای برگزاری این اجلاس سه جانبه برداشته شد.

روسای جمهور ایران اسلامی، ترکیه و آذربایجان در سال 1389 درباره برگزاری نشست 3جانبه در سطح وزرای خارجه توافق کردند و نشست مقدماتی وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در سال 1389 حاشیه اجلاس اکو در استانبول برگزار شد.

در پایان نخستین اجلاس سه جانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان، بیانیه‌ای در هشت بند صادر شد و به امضا طرفین رسید. در این بیانیه، وزرای امور خارجه سه کشور بر ضرورت تلاش‌های مشترک برای مبارزه موثر با تروریسم، جنایات سازمان یافته فراملی، قاچاق مواد مخدر و تأکید و طرفین توافق کردند کمیته سه جانبه‌ای با حضور مقامات کنسولی سه کشور برای بررسی راه‌های تسهیل و گسترش مراودات مردمی و ... تشکیل شود.

دومین نشست وزرای خارجه نیز با حضور علی‌اکبر صالحی، احمد داود اوغلو و المار محمد یاروف وزرای خارجه وقت ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در اسفند ماه 1390 در نخجوان برگزار شد. وزرا در این اجلاس سه جانبه درباره راه‌های گسترش همکاری‌های، انرژی، حمل و نقل، تجارت، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند.سومین نشست سه جانبه وزرا نیز اسفند 1392 در وان ترکیه برگزار شد.

 چهارمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه به ریاست محمدجواد ظریف، المار محمدیاروف و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه سه کشور 17 فروردین 1395 در شهر رامسر برگزار شد و هدف از برگزاری این نشست تقویت و گسترش مناسبات سه کشور از طریق اجرای پروژه‌های سه جانبه و بررسی تحولات منطقه‌ای عنوان شد.

 پنجمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان 29 آذر ماه 1396 با حضور محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و المار محمد یاروف در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در بدو ورود به استانبول به منظور شرکت در ششمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان گفت: بیش از شش سال است همکاری سه جانبه با دو کشور همسایه داریم و این بار ششمین نشست مشترک سه جانبه را برگزار خواهیم کرد هدف ای نجلسه گسترش همکاری‌های اقتصادی و همفکری بین سه کشور است و فردا انشاءالله با وزرای خارجه از فرصت برای گفتگو با مقامات ترکیه درباره مسائل مورد نظر دو کشور به خصوص مسائل منطقه‌ای استفاده خواهیم کرد.

رفتار برخی کشورها در منطقه نیازمند برخورد جدی جامعه بین‌الملل

وزیر خارجه ایران گفت:  متاسفانه در منطقه ما روش‌ها و انتخاب‌های غلط آنچنان فراگیر شده که برخی‌ رژیم‌ها مثل رژیم صهیونیستی و رژیم کنونی در عربستان اعتراف می‌کنند هر جنایتی را می‌توانند بدون نگرانی از عواقب آن انجام دهند. 

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، خاطرنشان کرد: 70 سال است رژیم صهیونیستی اقدام به جنایت علیه مردم فلسطین می‌کند و به خاطر حمایت گسترده آمریکا از عواقب این جنایات تا حد زیادی مصونیت داشته است. سعودی‌ها از ابتدا از صدام حمایت کردند، بعد از طالبان از داعش حمایت کردند و الان هم در یک جنگ خانمانسوز در یمن اقدام به کشتار مردم می‌کنند و متاسفانه هیچ برخورد جدی بین‌المللی نشده، نخست‌وزیر یک کشور را زندانی کردند و هیچ برخوردی نشد.

ظریف ادامه داد: این روش برخورد که منافع کوتاه مدت فردی را بر امنیت منطقه‌ای و حقوق انسان‌ها بر جلوگیری از جنایات جنگی ترجیح می‌دهد باعث شده که منطقه ما در دهه‌های گذشته روی آرامش نبیند.

ثبات منطقه بدون دخالت خارجی

نشست سه جانبه ایران، ترکیه و جمهوری اذربایجان نشان میدهد همکاری‌های منطقه‌ای بدون دخالت بازیگران فرامنطقه‌ای بهتر می‌تواند به حل مسائل در نقاط مختلف جهان بینجامد.

همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی کشورهای منطقه می‌تواند منتهی به تقویت صلح و ثبات شود.   نمونه  این همکاری‌ها، نشست‌های سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای نجات سوریه بود که شاهد نتایج مثبت ان در جهت مبارزه با تروریسم و امنیت در منطقه هستیم اما بازیگران فرامنطقه‌ای که منافع خود را در ایجاد چالش میان کشورهای منطقه می‌بینند، به هر روشی سعی دارند مانع از تداوم همکاری‌های مشترک شوند. آنها  با وسوسه ریاض و برخی دیگر کشورها سعی کرده‌اند نوعی اختلاف مصنوعی در منطقه حاکم کرده و به پشتوانه آن به دخالت‌های بیشتر بپردازند.

این درحالیست که اگر همه کشورها انگیزه لازم را برای حفظ همکاری‌ها داشته باشند، در بلندمدت خواهند توانست به ثبات بیشتر منطقه کمک کرده و باعث شوند راه نفوذ دخالت های خارجی در این منطقه بسته شود.

فاطمه نوروزی

پربیننده ترین خبرها