مهمترین موضوعات مطرح شده در نشست آستانه

چهارشنبه 7 آذر 1397 - 22:48

یازدهمین دوره گفت و گوهای کشورهای ضامن درباره سوریه برای بحث درباره آتش بس در ادلب، کمیته تدوین قانون اساسی و آزادی زندانیان در آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شده است.

العالم – سوریه

وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد که تمام طرفها در نشست شرکت کرده اند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو تلاش مشترکی با ایران و ترکیه درباره اوضاع سوریه بر اساس توافق آستانه مبذول داشته است.

شرکت کنندگان در این نشست که درباره اوضاع و آینده کشور سوریه است، سوریه، ایران، ترکیه و روسیه، هیات گروههای مسلح، سازمان ملل متحد و اردن به عنوان ناظر می باشد.

قبل از نشستهای رسمی دیدارهای دو جانبه و 3 جانبه میان هیاتهای سوریه به ریاست بشار الجعفری، هیات ایران به ریاست حسین جابری انصاری معاون وزیر خارجه ایران درباره جدول فعالیتهای کنفرانس برگزار شد و هیات سوری با همتای روس خود جهت هماهنگی مواضع دیدار نمود.

الکساندر لاورینتیف فرستاده ویژه رییس جمهور روسیه به سوریه و نماینده مسکو در اجلاس گفت که وضع در دمشق تدریجا به طرف ثبات حرکت می نماید به ویژه پس از آنکه نیروهای سوری توانستند تروریستها را در استان سویداء سرکوب نمایند.

وی افزود که عملیات جنگی برای نابودسازی گروههای تروریستی باقیمانده در شرق فرات تا مرزهای عراق گسترش می یابد.

یک منبع هیات روس درباره ادلب گفت که روند تخلیه منطقه خلع سلاح شده در این استان و اطراف آن از تروریستها با دشواری و کندی جریان دارد و تمام مهلتهای درج شده در توافق سوچی تمام شده است.

وی تاکید نمود که مسکو برای چنین عملیاتی برنامه ریزی نمی کند اما با قدرت به هر حمله تروریستها پاسخ می دهد و با ترکیه برای حل این مشکلات با شیوه های مسالمت آمیز همکاری می نماید.

هیات روس تاکید کرد که تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه با دشواری از طرف حکومت و معارضین انجام می شود و فقط 75 درصد اعضای با آن موافقت کرده اند و 15 تا 16 نامزد برای عضویت در کمیته از نمایندگان جامعه مدنی باقی مانده اند.

این هیات تصریح نمود تلاش برای تایید فهرست اعضای کمیته تا پایان سال جاری ادامه دارد.

دمشق تاکید نمود که هرگز مداخله خارجی در کمیته قانون اساسی را نمی پذیرد خصوصا که هدف این اجلاس توقف خونریزی در سوریه است اما تلاش برای تحمیل منویات بیگانه به آن یا تصویب آن بدون موافقت مردم سوریه را نمی پذیرد.

پربیننده ترین خبرها