رأی‌گیری سنای آمریکا برای قطع حمایت از ائتلاف سعودی

رأی‌گیری سنای آمریکا برای قطع حمایت از ائتلاف سعودی
دوشنبه 19 آذر 1397 - 06:49

سنای آمریکا این هفته برای قطعنامه ای با هدف قطع حمایت از ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان سعودی در جنگ یمن رأی‌گیری می‌کند.

العالم - آمریکا

به گزارش وال استریت ژورنال، قطعنامه پیشنهاد شده، تنها یکی از لوایحی است که علیه ریاض در سنای آمریکا مطرح شده است.
این قطعنامه که به دست سناتور«برنی سندرز» و سناتور«مایک لی» تدوین شده، در صورت تصویب، حمایت آمریکا از جنگ یمن را متوقف می‌کند.
در ابتدای سال جاری میلادی، قطعنامه مشابه دیگری از سوی همین افراد ارائه شده، اما مورد حمایت اعضای سنا قرار نگرفته بود. آن قطعنامه در آن زمان با رأی 55 به 44، از دستور کار سنا خارج شد.
با این وجود، قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه، موجب ریزش شمار حامیان ریاض در کنگره آمریکا شده است.
از جمله این افراد، «لیندسی گراهام» است که در هفته‌های گذشته، بارها مواضع تندی علیه سعودی‌ها اتخاذ کرده است.
وی گفته تا زمانی که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی سر کار باشد، با ریاض قطع همکاری خواهد کرد.
مارکو روبیو، جف فلیک و داین فاینستاین نیز دیگر نمایندگانی هستند که با اعلام موضع علیه عربستان، خواستار جریمه این کشور شده‌اند. آن‌ها همه از اعضای موثر کمیته‌های روابط خارجه و امور قضایی سنای آمریکا هستند.
از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در این ارتباط، لایحه‌ای است که از سوی دو سناتور «باب منندز» و «تاد یانگ» ارائه شده و با توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی، برخی مقام‌های این کشور را هم هدف تحریم قرار می‌دهد.
در قطعنامه دیگری که در همین زمینه پیشنهاد شده، تنها به محکومیت قتل خاشقچی بسنده و اشاره‌ای هم به نقش مستقیم ولیعهد سعودی شده است.
ائتلاف به سرکردگی عربستان از سال 94 با حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی، اقدام به بمباران پیوسته مردم یمن با هدف بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور کرده است. نتیجه این جنگ، هزاران کشته، میلیون‌ها آواره و همه‌گیری بیماری‌های خطرناک بوده است.
دولت آمریکا اما برای حفظ قراردادهای تسلیحاتی هنگفت خود با ریاض و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، چشم خود را به روی این جنایت‌ها بسته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها