واکنش های منفی به اعلام رسمی انتقال سفارت استرالیا به بیت المقدس

واکنش های منفی به اعلام رسمی انتقال سفارت استرالیا به بیت المقدس
شنبه 24 آذر 1397 - 07:51

نخست وزیر استرالیا سرانجام روزشنبه به رغم مخالفت های گسترده داخلی و خارجی، درتبعیتی کورکورانه از آمریکا اعلام کرد سفارتش را در اراضی اشغالی به بیت المقدس منتقل می کند که بلافاصله با واکنش های تند شخصیت ها و گروههای مختلف سیاسی و اجتماعی روبه رو شد.

العالم ـ اروپا

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا ساعتی قبل در یک کنفرانس مطبوعاتی موضع رسمی دولتش را در مورد انتقال سفارت کانبرا به غرب بیت المقدس اعلام کرد.
استرالیا از معدود کشورهایی است که در پیروی کورکورانه از آمریکا اقدام به تغییر مکان سفارتش در اراضی اشغالی می کند.
موریسون درعین حال گفت که انتقال در شرایط کنونی انجام نمی شود اما دولت و سایر مقام های استرالیا با این اقدام موافق هستند.
نخست وزیر استرالیا مدعی شد: این انتقال زمانی انجام می شود که روند صلح در فلسطین کامل شود.
وی افزود: استرالیا پس از حل و فصل مساله فلسطین با آینده دو کشور و ایجاد کشور فلسطین به پایتختی بیت المقدس شرقی سفارتش را از تل آویو منتقل می کند.
تغییر موضع استرالیا در قبال فلسطین پس از اقدام دولت دونالد ترامپ در این زمینه مطرح شد.
این درحالی است که شخصیت های مختلف سیاسی در داخلی این کشور از جمله بیل شورتن رهبر مخالفان دولت موریسون، این اقدام را یک "عقب ماندگی تحقیرآمیز" برای استرالیا توصیف کرد که در راستای اهداف انتخاباتی در داخل این کشور انجام شده است.
شورتن تاکید کرد: موریسون با این اقدام، منافع ملی استرالیا را قربانی منافع سیاسی حزبی خود کرد.
دولت قانونی فلسطین از کشورهای مسلمان در پی این تغییر موضع آشکار کانبرا خواست تا صادرات استرالیا را بایکوت کنند.
طبق گزارش رسانه های استرالیا، دولت موریسون اعلام کرد که در مرحله کنونی کانبرا یک دفتر تجاری- دفاعی در بیت المقدس ایجاد می کند و به دنبال ایجاد سفارت خانه دراین شهر خواهد بود.
این درحالی است که اقدام آمریکا در انتقال سفارتش به بیت المقدس نه تنها با محکومیت بسیاری از کشورهای جهان بلکه با مخالفت گسترده فلسطینی ها در اراضی اشغالی به ویژه غزه همراه شده است.
این اقدام آمریکا تاکنون سبب کشته و زخمی شدن صدها فلسطینی در اراضی اشغالی که به این انتقال معترض بوده اند، شده است.
طبق گزارش گاردین استرالیا، پس از این اقدام ضد فلسطینی واشنگتن، صهیونیست ها بسیاری از متحدان آمریکا را برای اجرای اقدام مشابه ترغیب کرده یا تحت فشار قرار داده اند.
ایده انتقال سفارت کانبرا به بیت المقدس در اکتبر( مهرماه 97) همزمان با برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان استرالیا در ایالت ونتورث که بیش از 12 درصد آن یهودی هستند، مطرح شد.
موریسون با این اقدام درصدد بود تا آرای این ایالت را به حزب خود اختصاص دهد درصورتی که با پیروزی یک نماینده مستقل، وی در این زمینه با شکست مواجه شد.
اکنون مخالفان موریسون می گویند وی منافع فلسطین را قربانی منافع حزبی خود کرده است.
اعلام نهایی تصمیم موریسون با نخستین واکنش های شدید در داخل این کشور مواجه شده است.
جورج براونینگ رئیس شبکه دفاع از حقوق فلسطینی ها در استرالیا این اقدام دولت اسکات موریسون را یک فاجعه برای این کشور خواند.
بسیاری از مخالفان دولت استرالیا همچنین با سرازیر کردن پیام های خود در شبکه های اجتماعی مختلف، اقدام نخست وزیر را محکوم کردند.
به گزارش ایرنا، صائب عریقات دیپلمات ارشد فلسطینی در صفحه توئیتری خود نوشت: پس از این اعلام از دولت موریسون خواسته بود به قوانین بین الملل و توافقات انجام شده باقی بماند.
حتی زمانی که موریسون دو ماه قبل از احتمال انتقال سفارت استرالیا از تل آویو به بیت المقدس خبر داده بود؛ بسیاری از کشورهای اسلامی با ان مخالفت کردند.
علاوه بر مالزی و اندونزی، نمایندگان سیاسی بیش از 13 کشور مقیم استرالیا از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز نسبت به تصمیم اعلام شده کانبرا برای انتقال سفارت، به طور رسمی اعتراض کرده اند.
ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی و جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی نیز در مهرماه امسال در حاشیه اجلاس آ.سه.آن در نشست های جداگانه با موریسون دیدار و در مورد فلسطین با وی گفت وگو کردند.

پربیننده ترین خبرها