فشار آمریکا بر پاکستان برای اجرای FATF

فشار آمریکا بر پاکستان برای اجرای FATF
شنبه 19 مرداد 1398 - 10:20

آمریکایی ها که همواره کم کاری پاکستان در مبارزه با تروریسم را از دلایل نرسیدن به اهداف خود در منطقه می دانند این بار از گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف) به عنوان اهرم فشار علیه اسلام آباد استفاده کرده و مدعی هستند که پاکستان به وعده های خود در این خصوص عمل نمی کند.

العالم - آمریکا

رسانه های پاکستان روز شنبه از سفر اخیر یک هیات آمریکایی متشکل از کارشناسان اقتصادی و مبارزه با تامین مالی تروریسم به اسلام آباد و شهرهای لاهور و کراچی خبر دادند که هدف آن بررسی اقدامات دولت پاکستان برای اجرای دستور العمل ۲۷ ماده ای گروه اف ای تی اف بوده است.

بر پایه گزارش یاد شده، این هیات نسبت به آنچه که کم کاری طرف پاکستانی و تسریع نکردن در اجرای بندهای گروه ویژه اقدام مالی خواند، ابراز نگرانی کرده و از اسلام آباد خواست تا اقدامات ضربتی اف ای تی اف را در بخش های غیر رسمی اقتصاد پاکستان به اجرا درآورد.

منابع آگاه از نشست هیات آمریکایی در اسلام آباد و کراچی به پایگاه خبری روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» گفتند: طرف پاکستانی به آمریکایی ها گفته است که آنان به جای قضاوت و ابراز نظر درخصوص خواسته های اف ای تی اف، بر روی پیشرفت های انجام شده در این خصوص از سوی اسلام آباد طی یکسال گذشته متمرکز شوند.

به گفته منابع پاکستانی، طرف آمریکایی ضمن اذعان به تلاش های دولت اسلام آباد برای ایجاد شفافیت در بخش های مالی و تبادلادت بانکی در عین حال نسبت به برخی ابهامات در بسیاری از بخش های توافق شده با گروه ویژه اقدام مالی ابراز نگرانی کرد.

هیات آمریکایی از دولت پاکستان خواست تا تلاش های هماهنگ تری را برای رفع نقص اجرای گروه اف ای تی اف که باعث شده این کشور سال گذشته وارد فهرست خاکستری این گروه شود، انجام دهد.

فشارهای واشنگتن بر اسلام آباد با استفاده از اهرم اف ای تی اف به همین جا ختم نمی شود بلکه «آلیس ولز» معاون وزیر امور خارجه آمریکا که هفته گذشته به پاکستان سفر کرده بود، طی دیداری با مقامات این کشور مدعی شد که اگر پاکستان به دنبال خروج از فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی است، باید برخورد با گروه های غیرقانونی را تشدید کند.

گروه ویژه اقدام مالی از طریق بخش اختصاصی خود در سازمان درآمدهای فدرال پاکستان درصدد تشدید نظارت بر اقدامات گمرک و سایر نهادهای مبارزه با قاچاق ارز پاکستان و اجرای ساز و کار موثر در نقاط ورود و خروج این کشور برای جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم است.

براساس این گزارش، گروه ویژه اقدام مالی سال گذشته پس از ارزیابی مکانیسم امنیتی و نحوه مقابله با تامین مالی تروریسم در پاکستان تصمیم به قرار دادن این کشور در فهرست خاکستری گرفت و از آن پس اسلام آباد زیر ذره بین این نهاد مالی قرار دارد.

با توجه به منشور گروه ویژه اقدام مالی، هر کشوری برای جلوگیری از قرار گرفتن در فهرست سیاه نیاز به حمایت حداقل ۳ کشور عضو دارد.
در عین حال نشست گروه ویژه اقدام مالی ماه گذشته میلادی در آمریکا برگزار شد و دولت پاکستان توانست با کسب حمایت چند کشور خطر قرار گرفتن در فهرست سیاه را از خود دور کند.

رسانه های پاکستانی گفتند: نشست آتی گروه ویژه اقدام مالی قرار است هفته سوم مهرماه امسال در پاریس برگزار شود که طی آن قرار نگرفتن پاکستان در فهرست سیاه این گروه اعلام خواهد شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها