پیروزی های جدید ارتش سوریه در ادلب/ پشت پرده حمله شبانه اشغالگران به سوریه

پیروزی های جدید ارتش سوریه در ادلب/ پشت پرده حمله شبانه اشغالگران به سوریه
دوشنبه 2 دی 1398 - 17:07

ارتش سوریه با اعلام آماده باش و آغاز عملیات ریف ادلب، سنگ بنای نقشه منطقه را از نو بنا نهاد تا با کشیدن خط بطلان بر همه گزینه های سیاسی سست و ناچیزی که پیش پای حکومت سوریه قرار داده شده است ثابت کند که فقط اسحله و آتش می تواند ضامن اجرای توافق سوچی باشد.

العالم - تحلیل روز

بر این اساس ارتش با تثبیت سیطره بر بیش از 25 روستا، عرصه عملیات خود را در حومه شرقی معره النعمان توسعه داده و با در پیش گرفتن برنامه و تاکتیک مشخص، بیشتر از گذشته به جاده بین المللی حماه – حلب نزدیک شده و حمله های خود را بر روی محور شمالی و جنوبی شهرک صرمان – که مرکز دیده بانی ارتش ترکیه در آنجا واقع شده است - متمرکز کرده اند و از آنجا به پیشروی خود به سمت شهرک جرجناز ادامه می دهند؛ آنها اکنون به صد متری این شهرک رسیده و در آستانه ورود به آن قرار گرفته اند.

شهرک جرجناز از مهمترین شهرک های منطقه به حساب می آید و در خط مقدم دفاع از شهر معره النعمان، به عنوان هدف اصلی ارتش سوریه در این عملیات واقع شده است.

منطقه عملیاتی نیز شامل مناطقی است که گروه های تروریستی چون جبهه النصره، "اجناد القوقاز" و گروه موسوم "انصار التوحید"، و نیز گروه های موسوم ارتش ملی وابسته به ترکیه در آنجا سنگر گرفته اند. ارتش سوریه همچنین با پیشروی های برق آسا، نفوذ خود را تا عمق حومه جنوب شرقی ادلب رساند و همه روستاهای منطقه را به سرعت به کنترل خود درآورد. ارتش سوریه در این نبرد ابتکار عمل را به دست گرفته و شمار زیادی از تروریست ها را به هلاکت رساند و با برخورداری از پشتیبانی آتش در حومه ادلب، روستاهای بسیاری از جمله روستای استراتژیک "ام جلال" را به کنترل خود درآورد. این روستا، خط مقدم دفاع از شهر معره النعمان است. پس از آزادی این روستا، روستاهای بسیار دیگری از جمله الصیادی، الرفه، تل دم، الکتیبه المهجوره، برنان، المدیرسه و ام التینه به دست ارتش افتادند. قبل از آن نیز مناطق تل الشیح، تله المحو و روستاهای ربیعه، الخریبه، العجائز، الشعره، الربیعه، مزرعه باسل، ام توینه، فریجه، تل فریجه، سحال، البریصه و ابو جبه پاکسازی شده بودند.

با این پیشروی، ارتش سوریه به فاصله چند صد متری از مرکز دیده بانی ارتش ترکیه در شهرک الصرمان واقع در جنوب شرق معره النعمان رسید و احتمال می رود که این منطقه هم سرنوشتی مشابه مرکز دیده بانی در شهرک مورک واقع در حومه حماه پیدا کند؛ پیشتر، ارتش سوریه مناطق اطراف این مرکز را به کنترل خود درآورد.

اکنون وضعیت منطقه عملیاتی در مقابل پیشروی های ارتش، شبیه دومینو شده است و اکنون منتظر سقوط شهرک جرجناز، به عنوان مهمترین پایگاه جبهه النصره و دیگر روستاهای اطراف بزرگراه بین المللی مثل تل منس هستیم.

سناریوی چند بعدی در عملیات ادلب مبتنی بر حرکت برق آسا همراه با تأمین حاشیه گسترده در مانور است به طوری که فرصت پیش بینی جهت اصلی حمله از تروریست ها گرفته شود. همچنین خطوط دفاعی آنها زیر آتش گسترده و پرحجم قرار گرفته و در هم شکسته شود.

همزمان یگان های زبده ارتش به منظور در هم کوبیدن گروه های مسلح با حرکتی سریع و برق آسا و نقشه دقیق و تنظیم بانک اهداف رزمایش های تهاجمی خود را اجرا می کنند؛ در این حمله ضمن اینکه توان دفاع سازمان یافته از گروه های تروریست گرفته خواهد شد سازمان های جاسوسی حامی آنها نیز قادر به پیش بینی سمت و سوی حمله ارتش نخواهند بود و در نهایت کار به آزادسازی معره النعمان و سپس «سراقب» ختم خواهد شد.

اهمیت نظامی کنترل این منطقه در این است که به یگان های ارتش که در منطقه ابو ظهور و دیگر مناطق مستقر شده اند، فضای امن گسترده ای در اختیار ارتش قرار خواهد داد و آنها را از تیررس تروریست ها دور خواهد کرد و طبعا پشت جبهه امنی را برای نیروهای خط مقدم ایجاد خواهد کرد و به آنها آزادی عمل بیشتری خواهد داد.

نباید فراموش کرد که کنترل دو شهر "معره النعمان" و "سراقب"، به عنوان پشت جبهه شهرها و روستاهای واقع در دو طرف جاده بین المللی حلب – دمشق، فرصت پیشروی ایمن و سریع ارتش به سمت مناطق الزربه، ایکاردا، العیس و خان العسل در حومه جنوب غربی حلب برای آزادسازی جاده بین المللی و اجرای مصوبات سوچی را فراهم می کند.

ناظران بر این عقیده اند که این پیشروی نظامی، نتایج و تأثیرات خود را در سطوح سیاسی هم بر جای خواهد گذاشت و تمام موازنه های منطقه ای و بین المللی را که باعث به بن بست رسیدن راه حل سیاسی در سوریه شده اند، بر هم خواهد زد و پس از پاکسازی منطقه از وجود تروریست ها، همه راه حل ها را به سمت دمشق و آنهم در مسیری که دولت سوریه تعیین خواهد کرد، سوق خواهد داد.

به نظر می رسد که پیروزی های پی در پی ارتش، محاسبات دشمنان سوریه را به هم زده است. به همین دلیل است که در ساعت های گذشته شاهد حمله های علنی رژیم صهیونیستی به سوریه هستیم؛ این رژیم به منظور تقویت روحیه تروریست ها و تغییر روند حوادث، با تجاوز به حریم هوایی لبنان یا از داخل اراضی اشغالی، خاک سوریه را موشک باران کرد؛ هر چند که پدافند هوایی سوریه در مقابل این حمله ایستاد و بسیاری از موشک ها را رهگیری و منهدم کرد.

البته به گواهی ده ها گزارش میدانی و اطلاعاتی درباره میزان ارتباطات تنگاتنگ بین رژیم صهیونیستی و تروریست‌ها، معمولا این رژیم به محض اینکه ابزارهای تروریستی اش در سوریه با شکست رو به رو می شوند دخالت کرده و دست به حمله مستقیم به خاک سوریه می زند.

حسام زيدان - العالم

پربیننده ترین خبرها