ائتلاف صدر از گشایش در گره پرونده انتخاب نخست‌وزیر خبر داد

ائتلاف صدر از گشایش در گره پرونده انتخاب نخست‌وزیر خبر داد
يکشنبه 8 دی 1398 - 14:17

ائتلاف 'سائرون' عراق از گشایش قریب‌الوقوع در گره پرونده انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور و معرفی نامزدی مستقل برای تصدی این پست خبر داد.

العالم - عراق

«امجد العقابی» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق از گشایش قریب‌الوقوع در بحران انتخاب نخست‌‌وزیر جایگزین «عادل عبدالمهدی» خبر داد.

وی در یک اظهارنظر رسانه‌ای گفت: فراکسیون البناء قصد دارد نام یک شخصیت مستقل و غیر حزبی را برای تصدی پست نخست‌وزیری معرفی کند و به زودی در نشست با «برهم صالح» رئیس‌جمهور، نام او را طرح خواهد کرد تا رئیس‌جمهور وی را به پارلمان معرفی کند.

این در حالی است که «حامد الموسوی» نماینده فراکسیون البناء، دیروز گفت که این ائتلاف همچنان بر نامزدی «اسعد العیدانی» استاندار بصره برای تصدی نخست‌وزیری اصرار دارد و شخص دیگری مد نظر این ائتلاف نیست.

وی در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» تصریح کرد: رئیس‌جمهور اعتراف کرد که فراکسیون البناء، فراکسیون بزرگتر پارلمان است و طی نامه به پارلمان این امر را تایید کرده است و قانون اساسی نیز وی را ملزم می‌کند که نامزد فراکسیون بزرگتر را مامور تشکیل کابینه کند. اما او رد کرد و قانون اساسی را نقض کرد. لذا البناء نیز نامزد دیگری را معرفی نخواهد کرد.

وی از تلاش برخی گروه‌های سیاسی برای دستیابی به توافق درباره معرفی نامزد جدیدی برای نخست‌وزیری خبر داد و گفت که هنوز هیچ توافقی در این‌باره حاصل نشده و همچنان نام اسعدالعیدانی برای تصدی این پست مطرح است.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، اواخر ماه نوامبر پس از دو ماه اعتراضات خیابانی، ناچار به استعفا شد و دولت عراق اکنون به دولت پیشبرد امور تبدیل شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها