" از بد به بدتر" ... نومیدی، خوانندگان رویترز را به نادیده گرفتن آن وامی دارد

چهارشنبه 30 بهمن 1398 - 21:40

بدون تردید، کلمات و عباراتی یک نفر هنگام مشاجره با فردی دیگر - صرف نظر از اینکه آن فرد در چه سطحی باشد و اخلاقش چگونه باشد – نشان دهنده شخصیت فرد و سطح فرهنگ وی است. درصورتیکه این عبارت ها، متعادل و به جا باشد، این امر دلیل بر متعادل بودن فرد و در صورتی که سخیف و زشت باشد، نشان دهنده شخصیت سطحی و پایین فرد است.

العالم درگوشی

این مساله بسیار ساده را می توان به رسانه ها و خبرگزاری ها و شبکه های ماهواره ای که خبرها و تحلیل های سیاسی را منتشر می کنند، تعمیم داد.

زمانی که خبرها و تحلیل های سیاسی، را از زبان دولت های دیکتاتوری و رژیم های طایفه گرا و گروه های تکفیری و نژادپرست منتشر می کنند، دشنام ها و دروغ هایی را از زبان آن ها می شنویم ، اما آن هایی که معتقدند که تاریخی اصیل و ووجهه و اعتباری در زمینه رسانه دارند، تلاش می کنند تا حداقل مسائلی را رعایت کنند تا اعتبار و وجهه خود را حفظ کنند و به سطح رسانه های بی اعتبار نزول پیدا نکنند.

با وجود پول هایی که کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات - که از سال ها پیش برای تخریب وجهه رسانه ها و روزنامه های اصیل در غرب تلاش می کنند – و با وجود فشارهای آمریکا برای بهره برداری از این ابزارها و نهادها درجهت خدمت رسانی به صهیونیسم جهانی، ولی،

بسیاری از این طرف ها، به سختی تلاش کردند تا حداقل توجه به واقعیت و بی طرفی را رعایت کنند تا به وجهه و اعتبار و سابقه خود ضربه نزنند.

اما متاسفانه برخی از رسانه ها و نهادهای مطبوعاتی اصیل، خود را ارزان فروختند وحتی به آن سطح از بی طرفی و واقعیت پردازی پایبند نماندند.

این وضعیت درباره خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز صدق می کند که صدای شکستن و زمین خوردن آن و تکه تکه شدن آن به گوش می رسد.

با وجود اینکه این سقوط جنجالی رویترز از بیش از ده سال آغاز شده است ، اما صدای زمین خوردن و متلاشی شدن آن، فقط چند سالی است که به گوش می رسد.

این اتفاق پس از آن افتاد که این خبرگزاری، گزارش هایی را از کسانی که آن ها را خبرنگاران خود می نامد، مانند پریسا حافظی و یگانه تربتی و بابک دهقان پیشه منتشر کرد.

رویترز با این اسامی ایرانی خواست که به گزارش هایش اعتبار ببخشد، اما این گزارش ها همه اعتبار آن را نزد مخاطب زیر سوال برد، چرا که این گزارش ها در سطحی پایین و به شکلی عامیانه و کوچه بازاری تنظیم شده بود که حاصلی جز رسوایی برای تهیه کننده و منبع انتشار آن نداشت.

مخاطبان رویترز با گزارش هایی که از نشست های "محرمانه" رهبر انقلاب اسلامی با دو یا سه یا چهار نفر زیر زمین به منظور اتخاذ تصمیماتی درباره حمله به نفت کش یا تاسیسات نفتی وابسته به کشورهای دیگر حکایت داشت، شوکه شدند!

همچنین گزارش های محرمانه رویترز درباره دستورات رهبر انقلاب درباره پایان دادن به اعتراضها علیه افزایش قیمت بنزین که طبق این گزارش ها، این دستورات هم در نشست های محرمانه داده شده بود که حتی افراد نزدیک به منابع تصمیم گیری در ایران از آن بی خبر بودند.

اما جالب این است که رویترز گفته که از این گزارش ها خبر دارد و دروغ بزرگ این بود که در هیچ یک از این گزارش ها که همه آن ها هم موجود است، حتی از یک منبع هم نام برده نشده و همه به نقل از منابع ناشناس تهیه و منتشر شده است.

آخرین گزارش های صادره از طرف اسامی ایرانی یاد شده که آخرین اعتبار رویترز را برای همیشه به گور بردند، گزارشی از بابک دهقان پیشه با عنوان " از بد به بدتر" ... نومیدی بسیاری از ایرانی ها را به نادیده گرفتن انتخابات وا می دارد است.

گزاف نگفته ایم ، اگر بگوییم که خبرگزاری های سعودی و اماراتی و بحرینی قبل از انتشار این گزارش، هزار بار درباره آن فکر کرده اند.

این یک رسوایی به معنای واقعی کلمه است. دهقان پیشه که در امریکا یعنی زادگاه مادرش زندگی می کند، و تابعیت آمریکایی دارد و کینه زیادی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد و در نبرد راست گرایان صهیونیست آمریکایی علیه ایران، مشارکتی فعال داشته است.

این دهقان پیشه که مخاطب می تواند به گزارش وی در رویترز که 18 فوریه جاری منتشر شده است، مراجعه کند، تلاشی مذبوحانه برای ترسیم تصویری از ملت ایران وانتخابات ایران که جز در مخیله و گمان وی است، به کار می گیرد.

دهقان پیشه در این گزارش با وجود طولانی بودن آن، به شکل قابل توجه تلاش می کند تا این مساله را القا کند که ایرانی ها در انتخابات پارلمانی که روز جمعه آتی برگزار خواهد شد، شرکت نخواهند کرد و میزان مشارکت مردم دراین انتخابات، در مقایسه با دوره های قبلی، بسیار ضعیف تر خواهد بود. بدون اینکه در گفته های خود به نظرسنجی از یک موسسه ای خاص استناد کند.

مساله قابل توجه این است که در گزارش بلندبالای دهقان پیشه که به نقل از اسامی و شهروندان ایرانی نقل شده است که نمی دانیم واقعی هستند یا فرضی، آمده است که هیچ یک از ایرانی ها در انتخابات پارلمانی شرکت نخواهند کرد!

جالب این است که دهقان پیشه، حتی نگفته که از 80 میلیون ایرانی ، یک نفر بگوید خواهان شرکت در انتخابات است.

مساله جالب دیگر این است که وی از میان 80 میلیون ایرانی، حتی از یک نفر که حتی بگوید " مجبور است در انتخابات شرکت کند" نام نبرده ، بلکه می گوید که همه مردم ایران در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

ما دراین جا، به نوبه خود از همه عوامل و پرسنل رویترز، می خواهیم که با دقت گزارش دهقان پیشه را بخوانند و به " نابغه بودن" خبرنگارشان توجه کنندو به این مساله فکر کنند که آیا آن چه را که دراین گزارش آمده است، می پذیرند؟!

سردبیر و مسئولی که اجازه انتشار این گزارش را داده است، کجاست؟

آیا به ذهنش نرسیده است که حداقل اعلام کند که یک شهروند ایرانی خواهان شرکت در انتخابات است، نه به خاطر واقعی بودن گزارش، بلکه برای حفظ وجهه و اعتبار رویترز که به دلیل گزارش های امثال دهقان پیشه و پریسا حافظی و یگانه تربتی در پایین ترین سطح از اعتبار خود نزد ایرانی ها قرار گرفته است.

روایان گزارش های مربوط به اتاق های دربسته و نشست های زیرزمینی و تشکیل دولت های عربی با تماس تلفنی از تهران و دیگر گزارش های بی ارزش و مضحک که نه فقط مخاطب ایرانی بلکه حتی مخاطب عرب و مسلمان را ناامید می کند وآن ها را بر آن می دارند تا به طور کامل رویترز را کنار بگذارند.

در پایان، و به خاطر اینکه انصاف را درباره افرادی مانند دهقان پیشه و حافظی و تربتی و نیز رویترز رعایت کنیم، باید به مسئولان رویترز و افرادی که نگران وجهه و اعتبار این خبرگزاری هستند، بگوییم که منتظر روز پس از انتخابات مجلس در ایران باشند، یعنی روز شنبه آینده ، آن روز می توانند درباره تصویری که امثال دهقان پیشه نتوانستند برای مخاطبان رویترز درباره ایران ترسیم کنند، قضاوت کنند.

محمد سعید - العالم

پربیننده ترین خبرها