عملیات‌های خطرناک داعش موسوم به «غزوه رمضان» در عراق چگونه شکست خورد؟

عملیات‌های خطرناک داعش موسوم به «غزوه رمضان» در عراق چگونه شکست خورد؟
جمعه 2 خرداد 1399 - 11:19

عناصر تروریستی داعش قصد داشتند در ماه مبارک رمضان سلسله عملیات‌های گسترده‌ای را در مناطق شلوغ شهر بغداد تحت عنوان غزوه رمضان انجام دهند که نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق این عملیات‌ها را ناکام گذاشتند.

العالم - عراق

حملات پیش‌دستانه نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) و ارتش عراق به عناصر تروریستی داعش ادامه دارد و مانع از انجام عملیاتهای خطرناک این گروه شده است.

شبکه خبری «اسکای نیوز» به بررسی این حملات نیروهای عراقی پرداخت و گزارش داد، چنین حملاتی، تحرکات داعش در عراق را فلج کرده و نیروهای امنیتی، با استفاده از اطلاعاتی که به دست آورده‌اند، موفق شدند، عملیاتهای داعش را ناکام بگذارند.

به گزارش این شبکه، بازجویی از فرماندهان و عناصر داعشی که در مناطقی مانند «صلاح الدین»، شمال «الانبار»، جنوب «موصل» و «دیالی» بازداشت شده بودند، باعث گردآوری اطلاعات مهمی شده که منجر به حملات پیش‌دستانه به این گروه شده است.

یکی از مهمترین فرماندهان داعشی که به دام نیروهای عراقی افتاد، «عبدالناصر قرداش» بود. سازمان اطلاعات عراق 31 اردیبهشت ماه گذشته اعلام کرد که قرداش -گزینه احتمالی برای جانشینی ابوبکر بغدادی- سرکرده معدوم گروه تروریستی داعش به دام افتاد.

همین مسئله باعث شد که نیروهای عراقی، «گنجی از اطلاعات» را به دست آورند که در خنثی‌سازی حملات داعش به مواضع و مناطق مختلف عراق، مهمترین نقش را ایفا کرد.

بنا بر این گزارش، یکی از مهمترین موفقیتهایی که نیروهای امنیتی عراق به دست آوردند، خنثی‌سازی عملیاتی بود که عناصر داعش، نام «غزوه رمضان» را برای آن انتخاب کرده بودند.

بر اساس این طرح، عناصر داعش قصد داشتند عملیاتهای متعددی را در داخل بغداد انجام دهند. قرار بود این عملیاتها با استفاده از بسته‌های انفجاری و خودروهای بمب‌گذاری شده در بازارهای شلوغ بغداد انجام بگیرد.

اسکای نیوز ادامه داد، عناصر داعش قصد داشتند از تزلزل سیاسی که طی چند ماه گذشته در عراق به وجود آمده بود و همچنین عقب‌نشینی نیروهای ارتش به داخل شهرها برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا، بهره‌برداری کنند، ولی پاسخ نیروهای عراقی قاطع بود.

به گزارش این شبکه، ارتش عراق عملیاتهای نظامی را در مناطقی کلید زد که از نظر امنیتی، وضعیت سستی داشتند مانند منطقه «مثلث مرگ» در بین استانهای الانبار، صلاح الدین و نینوی.

بنا بر این گزارش، یکی از عملیاتهای موفقیت‌آمیز علیه داعش، عملیات موسوم به «أسود الصحراء» (شیران صحرا) است که در کاهش تحرکات داعش نقش بسزایی داشت.

عملیات اسود الصحراء 15 اردیبهشت ماه گذشته در استان الانبار برای تفتیش چند منطقه و تعقیب بقایای داعش در این مناطق صورت گرفت. این عملیات تحت نظارت فرماندهی عملیات مشترک عراق برای تفتیش مناطق وادی حوران، الحسینیات، الکعره اچ٢، وادی الحلکوم تا مرزهای بین‌المللی آغاز شد و فرماندهی عملیات الانبار و الجزیره و الحشد الشعبی در غرب الانبار و یگان‌هایی از الحشد العشائری در آن مشارکت داشتند.

عملیات اسود الصحراء در نُه محور با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش برای پیگرد بقایای داعش و دستگیری افراد تحت تعقیب صورت گرفت که همه اهداف این عملیات محقق شد.

همزمان با این عملیات، ارتش و الحشد الشعبی عراق در همان روز، عملیات نظامی بزرگی را با نام رمضان دوم علیه بقایای داعش در غرب استان الانبار آغاز کردند. این عملیات در هفت محور مهم انجام شد که در محور نخست آن، فرماندهی عملیات الجزیره با لشکر هفت الحشد الشعبی از ساکنان استان الانبار شرکت داشت.

در محور دوم فرماندهی عملیات الجزیره و البادیه و لشکر هشتم، شرکت داشتند. در محور سوم تیپ‌های ۱۳ و ۱۸ الحشد الشعبی در فرماندهی عملیات الانبار، در محور چهارم تیپ ۱۹ الحشد در فرماندهی عملیات الانبار، در محور پنجم تیپ ۱۷ الحشد در این فرماندهی، در محور ششم، تیپ ۵۳ لشکر نخست الحشد الشعبی و در محور هفتم ارتش عراق به تنهایی شرکت داشت.

الحشدالشعبی پیش از این عملیاتها نیز از اجرای عملیاتی با نام «رمضان ۱» در صحرای غربی الانبار با همکاری ارتش و گارد مرزی عراق برای پاکسازی صحرای عکاشات به سمت مرزهای مشترک عراق با سوریه خبر داده بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها