تراژدی بزرگترین ناآرامی نژادی نیم قرن اخیر در آمریکا

تراژدی بزرگترین ناآرامی نژادی نیم قرن اخیر در آمریکا
دوشنبه 12 خرداد 1399 - 23:32

جرقه بحران شورش و بزرگ ترین ناآرامی های نژادی نیم قرن اخیر در آمریکا با اجرای تکنیک "زانو روی گردن" جورج فلوید جوان سیاه پوست غیر مسلح از سوی یک افسر سفید پوست زده شد که با جمله معروف " نمی توانم نفس بکشم" جلوی چشم مردم آخرین نفس های نصفه و نیمه اش را کشید و تمام.

العالم ـ آمریکا

براساس ویدیو های منتشر از سوی مردم در شکبه های اجتماعی از صحنه قتل جوان سیاه پوست در شهر مینیاپولیس به دست افسر سفید پوست آمریکایی که روز دوشنبه (5 خرداد ماه جاری) اتفاق افتاده است، نشان داده می شود که چگونه دست و پای وی را که برروی زمین درکنار خودروی پلیس مورد هجوم واقع شده، بسته اند و چندین بار به زحمت وبه سختی می گوید که "نمی توانم نفس بکشم" و حالا این جمله به نمادی برای مبارزه با نژادپرستی تبدیل شده و در بسیاری از شعارهای معترضان دیده می شود.

سیاه پوستان با وجودی که چندین دهه از ابطال تفکیک نژادی در ایالات متحده می گذرد اما هنوز هم همواره مورد ظلم و رفتار تبعیض نژادی از سوی نیروهای پلیس واقع می شوند و این خشم خفته از تبعیض نژادی اکنون با جریحه دار شدن افکار عمومی از این واقعه، تقریبا در سراسر آمریکا و جهان به فریاد و اعتراض تبدیل شده است.

در همین خصوص نشریه لوموند فرانسه در واکنش به قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی و گسترش اعتراض‌ها، تکرار خشونت پلیس، تداوم بی‌قانونی، بی‌عدالتی و تبعیض‌نژادی در ایالات متحده را از جمله علل و ریشه­‌های ناآرامی‌های اخیر برشمرد و خاطرنشان کرد، تبعیض و نابرابری در جامعه آمریکایی، حقیقت تلخ و آشکاری است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیگر نمی‌تواند آن را انکار کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در توییتی طعنه آمیز خاطرنشان کرد، تکنیک "زانو روی گردن" چیز تازه‌ای نیست؛ همان فرقه‌ای که اذعان دارند دروغ، فریب و دزدیدن عادت آنهاست، طی دو سال گذشته، این تکنیک را علیه بیش از هشتاد میلیون ایرانی به کار گرفته‌اند و آن را "فشار حداکثری" می نامند. این تکنیک ما را به زانو در نیاورده است و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را نیز شکست نخواهد داد."

خشم فروخفته مردم آمریکا از تبعیض نژادی حالا سرباز کرده و چون شعله های آتش زبانه می کشد و روز به روز بر ابعاد اعتراضات افزوده می شود. بر اساس گزارش مقامات پلیس ایالت آیوا، تیراندازی در شهر داونپورت این ایالت، موجب کشته شدن دو شهروند عادی و زخمی شدن یک افسر پلیس در این شهر شده است. شاهدان می گویند که دو موتور سوار پلیس پس از آنکه مورد پرتاب سنگ و چوب توسط معترضان قرار گرفتند، به سوی معترضان شلیک کرده اند.

علاوه بر خشونت پلیس علیه مردم و معترضان، خبرنگاران نیز در کشور مدعی آزادی بیان و جریان آزاد اطلاعات مورد هجوم و حمله پلیس قرار می گیرند. خبرها حاکی است که پلیس شهر مینیاپولیس عمداً از گاز اشک آور علیه خبرنگاران در تظاهرات و از جمله علیه خبرنگار ریا نوواستی میخاییل تورگیف نیز استفاده کرده است. همچنین دستگیری خبرنگاران CNN هنگام پوشش زنده، بازداشت خبرنگار هافینگتون پست، تیراندازی به سوی دو عکاس رویترز و اختلال در اینترنت و برخورد با فضای مجازی اقداماتی است که این روزها آن روی سکه دموکراسی را در آمریکا بیش از پیش آشکار کرده است.

براساس گزارش های منتشر شده از رسانه ها، اعتراضات به تبعیض نژادی در دستکم 75 شهر آمریکا ادامه دارد و بنابر گفته گزارشگر بی‌بی‌سی، این گسترده‌ترین ناآرامی نژادی در آمریکا از زمان ترور مارتین لوترکینگ رهبر جنبش حقوق مدنی در سال ۱۹۶۸ است.

بر اساس گزارش ها در شیکاگو ساعات کار نیروهای پلیس به دوازده ساعت افزایش یافته است، تا شاید بتوانند از این طریق اوضاع را کنترل کنند.

شهرهای مختلف آمریکا در حالی شاهد صفوف تظاهرکنندگان است که تا چند روز پیش به خاطر قرنطینه کرونا خیابان‌ها خالی بود. پلیس در حالی با معترضان در شهرهای نیویورک، شیکاگو، آتلانتا، فیلادلفیا و لوس‌آنجلس درگیر شده که در این شهرها، مقررات منع رفت و آمد اعلام شده است.

در مینیاپولیس، جایی که جورج فلوید کشته شد، راننده کامیونی که مستفیم به میان جمعیت معترضان هجوم برده بود دستگیر شد. همچنین درگیری معترضان با نیروهای امنیتی مقابل کاخ سفید، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را مجبور کرد به همراه همسر و فرزندش در پناهگاه در زیر زمین کاخ سفید پناه بگیرد.

از سوی دیگر گزارش ها حاکی است که پلیس دختر نیک دبلازیو شهردار نیویورک را که در بین معترضان حضور یافته بود دستگیر کرده است.

گزارش‌ها از حمله پلیس ضد شورش با گلوله لاستیکی و گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و نارنجک بی‌حس‌کننده به معترضان حکایت دارد در عین حال معترضان نیز به خودروهای پلیس و تخریب آنها مبادرت کرده اند.

گفته می شود که در آتلانتا دو پلیس به خاطر استفاده بیش از حد از زور برای دستگیری دو دانش آموز کالج اخراج شده‌اند از سوی دیگر رسانه ها شمار دستگیر شدگان در اعتراضات را تاکنون ۱۴۰۰ نفر اعلام کرده اند.

اوضاع به حدی بحرانی است که ترامپ مستاصل شده و در اقدامی بی سابقه در آمریکا، گروه‌های داخلی ضدفاشیست به نام آنتی‌فا را در خشونت‌ها مقصر دانسته و از قرار دادن نام آنها در فهرست سازمان های تروریستی سخن گفته است. اگر چه پیش از این نیز اوبرایان مشاور امنیت ملی ترامپ در اقدامی فرافکنانه چین، روسیه و ایران را متهم کرد که در ناآرامی‌های این کشور دخالت دارند.

نکته آخر این که نفس های آخر جوان سیاه پوست زیر زانوی افسر پلیس سفید پوست حالا به نقطه آغاز بحرانی فراگیر و در حال گسترش در آمریکا تبدیل شده، بحرانی که ترامپ و سردمداران کاخ سفید را غافلگیر کرده و براساس ارزیابی ها احتمالا سرنوشت انتخابات آتی این کشور را رقم خواهد زد.

نویسنده: احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها