در گفتگو با العالم مطرح شد؛

تشریح آخرین وضعیت مرزهای کشور/جزئیات حادثه برای شماری از اتباع افغانستانی

تشریح آخرین وضعیت مرزهای کشور/جزئیات حادثه برای شماری از اتباع افغانستانی
يکشنبه 12 مرداد 1399 - 22:46

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه باید مرزهای خود را هوشمند کنیم گفت: یکی از اولویت های ما توانمند سازی لازم در مرزها است تا بتوانیم با اقدامات تروریستی و کالاهای قاچاق و ممنوعه نیز به طور موثر و قوی مقابله کنیم.

العالم _ ایران / سیاسی

سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم، پیرامون آخرین وضعیت مرزهای کشور گفت: بعد از قضیه کرونا مرزهای زمینی دریایی هوایی جمهوری اسلامی ایران قدری دچار مشکل و تردد ها بسیار محدود شد، تردد مسافرین به حداقل ممکن رسید. در رابطه با تردد خودروها هم محدودیت هایی ایجاد شد اما از طریق رایزنی که با مرزبانان مقابل انجام گرفت سبب شد رفت و آمدها کمی روان تر شود و به این دلیل که کشورهای همسایه ما نیازمند اقلامی بودند که بایستی از طریق کشور ما به انها تحویل داده می شد و ما نیز بعضا به اقلامی نیازمند بودیم هماهنگی هایی با مرزبانی کشورها به ویژه در حوزه عراق ، افغانستان ، پاکستان و سایر کشورها انجام شد تا مرزها با رعایت پروتکل های بهداشتی روال عادی بگیرند و گندزدایی در دستور کار قرار گرفت و با رعایت همین موارد در حال حاضر ترددها تا حدودی روان شده است.

وی با بیان اینکه این هماهنگی ها به صورت تدریجی میان ایران و کشورهای همسایه صورت گرفته، افزود: درحوزه خودرویی و تردد کامیون ها روند رفت و آمد با رعایت پروتکل های بهداشتی در مرزها تسهیل شده است و در حال حاضر هماهنگی ها وجود دارد.

سردار گودرزی به مسئله تردد مسافرین هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه قدری محدودیت قایل هستیم؛ با کشور عراق در بحث گذرهای مرزی مشکل خاصی وجود ندارد، با جمهوری آذربایجان رفت و آمد انجام می گیرد البته قدری محدود، در مورد کشورهای افغانستان و پاکستان، روزانه تعداد محدودی از مرز پاکستان عبور و مرور می کنند این هماهنگی ها در سطح مرزبانان دو کشور در حال انجام است که تعداد بیشتری بتوانند رفت و آمد کنند. البته آنها تعداد محدودی از ما پذیرش دارند یعنی پاکستانی هایی که در ایران بودند و در حال برگشت به کشورشان هستند محدود است اما در مرز مشترک با افغانستان بعد از اینکه ویروس کرونا شیوع پیدا کرد افرادی (شهروندان افغان) که در ایران بودند بیشتر خارج شدند و رفت و امدشان تسهیل شده و هیچ محدودیتی وجود نداشت و وارد کشور خودشان می شدند. استراتژی و راهبرد جمهوری اسلامی ارتباط دو سویه و هم جانبه با کشورهای همسایه است و مشکل خاصی در حوزه مرزبانی وجود ندارد.

فرمانده مرزبانی ناجا ادامه داد: در اسفند ماه سال گذشته با مرز ترکمنستان رفت و آمد به صفر رسید البته بعد از اینکه هردوکشور دستور العمل های بهداشتی را ابلاغ کردند وضعیت به روال قبل بازگشت و این همکاری مرزبانی ادامه دارد و روزانه هزاران دستگاه خودرو از هر مرز ما عبور می کند و روال عادی است و درک مشترکی بین مرزبانان ما و کشورهای مقابل وجود دارد و راهبرد ایران این است که در مواقع سختی به کمک دیگران بشتابد.

سردار احمدعلی گودرزی گفت: دوربین ها روزانه در حال رصد هستند اگر پایش تصویری مرزهای طویل کشورمان را ملاحظه کنید می بینید که خوشبختانه کاملا به روال عادی روزانه هزاران دستگاه خودرو از مرزهای ما عبور می کند و درک مشترکی بین مرزبانان کشورما با مرزبانان کشورهای دیگر وجود دارد و تامین نیازمندی همسایگان در شرایط سخت جزو راهبرد نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: همان طوری که در داخل مواسات و همدلی داشتیم، در بعضی کشورها مانند کشورهای دوست و برادر افغانستان و عراق، در این مدت ما کمک هایی به مرزنشینان این دو کشور داشتیم هم در بحث بیماری کرونا که به صورت رایگان درمان صورت گرفت و اقلامی که مرز نشینان خودمان نیاز داشتند در طرح های مواسات و همدلی به کشورهای عراق و افغانستان هم کمک رسانی شد.

فرمانده مرزبانی ناجا اظهار کرد: کشور ما هم مانند جهان به دلیل بروز کرونا برای مرزهای هوایی محدودیت هایی قائل شد اما در حال حاضر با هماهنگی که با کشورهایی که با آنها رفت و آمد هوایی داریم انجام شد، این رفت و آمد هوایی تسریع شد و در صورتی که همسایگان و کشورهای دیگر قصد ورود به ایران از حیث هوایی را دارند اگر این آمادگی در کشورهای مقصد وجود داشته باشد، در جمهوری اسلامی هم با رعایت پروتکل های بهداشتی جهانی این امکان فراهم است.

سردار گودرزی افزود: در حوزه دریایی هم هماهنگی با رعایت پروتکل ها و محدودیت ها وجود دارد اخیرا با بعضی از مرزبانانی که در دریا با ما همجوار هستند جلساتی را برگزار کردیم و امیداریم هر چه سریع تر این ظرفیت ایجاد شود به دلیل علقه مردم که به حاشیه خلیج فارس و دریای خزر رفت آمد دارند در صورتی که این هماهنگی ها توسط وزارت امور خارجه و سایر دستگاه های ذیربط در این زمینه فراهم شود، مرزبانی جمهوری اسلامی در گذرها و اسکله های مرزی که برای رفت و آمد تجار و مسافر لازم است، آمادگی صد در صد وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا پروتکل های بهداشتی است که قابل قبول همه کشورهاست و این پروتکل ها توسط وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی ایران و کشورهای دیگر به مرزبانان ابلاغ شده است و با حساسیت توسط هر دو کشور در حال اجراست تا باعث انتقال ویروس به دیگران نشود. پروتکل های بهداشتی قابل قبول برای هر دو کشور که اطمینان بخش برای مسافرین و رانندگان و خلبانان و ملوانان باشد و همه کسانی که به صورت هوایی و دریایی در رفت وآمد هستند، می باشد.

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: پروتکل های بهداشتی در همه کشورهای جهان رعایت می شود و با توجه به اطلاع رسانی خوب و سریع رسانه ها ، این حساسیت در مردم دنیا هم ایجاد شد و پروتکل ها را به خوبی رعایت می کنند (در اینجا از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و همه کسانی که به مردم در مورد بیماری آگاهی می دهند تشکر می کنیم ) .

سردار گودرزی فرمانده مرزبانی ناجا در باره برخی از ناامنی هایی که هراز گاهی در برخی مناطق مرزی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد، مرزهای کشورهای دنیا و البته کشور ما هم متاثر از این وضعیت است که بعضا مورد تاخت و تاز عواملی هستند که خلاف قوانین جاری کشور اقدام می کنند. در جنوب شرق کشور کسانی هستند که اقدامات تروریستی انجام می دهند. نظام مقدس اسلامی از اول انقلاب تا امروز قربانی تروریسم بوده است از رییس جمهور وقت ما تا مردم عادی به دست تروریست ها به شهادت رسیده اند.

فرمانده مرزبانی ناجا افزود: ما ساز وکاری را با کشورهای دوست و همسایه همچون پاکستان و افغانستان فراهم کرده ایم تا بتوانیم جلوی اقدامات تروریستی را که گرفتاری برای مردم عادی و منطقه ایجاد می کنند، بگیریم. این همکاری ها منجر به امنیت پایدار در جنوب شرق کشور شده است اما در شمال غرب کشور هم متاسفانه گروه هایی هستند که در داخل کشورهای همجوار حضور دارند. اخیرا یک همانگی عملیاتی مناسبی انجام گرفته به طوری که هر اتفاقی در کشورهای همجوار مثل ترکیه و عراق می افتد ارتباط های جانبی و هماهنگی های بسیار خوبی بین مرزبانان برقرار می شود.

وی ادامه داد: کشور ترکیه نیز برای مبارزه با تروریسم در نهایت تعامل با ما قرار دارد در همین ارتباط به پنج پاسگاه مرزی ما برق داده است. هماهنگی ترکیه در سطح مرزبانان کشورمان در پاسگاه ها، مقرها و یگان های تکاوری که برای مقابله با اقدامات تروریستی حضور دارند، در سطح خوبی قرار دارد.

سردار گودرزی گفت: درحال حاضر درسایه همکاری مرز نشینان و همکاری کشورهای همسایه، وضعیت نسبت به گذشته بسیار تغییرات خوبی کرده هرچند که هر از گاهی افراد معاند درگیری هایی با مرزبانان ایجاد می کنند که نمونه بارز آن در مرز ترکیه است که طی چند روز گذشته سه نفر از مرزبانان غیور کشورمان در مصاف با گروهک های تروریستی به شهادت رسیدند.

وی افزود: اخیرا در مرزهای کشورمان در کردستان عراق و ترکیه هماهنگی های بسیار خوبی انجام گرفته که در سایه این هماهنگی مرزهای ما وضعیت مناسب تری دارند البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم که باید مرزهای خود را هوشمند کنیم که یکی از اولویت های ما توانمند سازی لازم در مرزها است تا بتوانیم با اقدامات تروریستی و کالاهای قاچاق وممنوعه نیز به طور موثر و قوی مقابله کنیم.

فرمانده مرزبانی ناجا خاطرنشان کرد: در سال 1397 در ترکیه جلسه ای بین وزارت کشور و مرزبانان ایران با ترکیه اتفاق افتاد که این هماهنگی باعث شده مرزهای شمال غرب ما از ثبات بیشتری برخوردار شود. در سایه این همکاری ها، این آمادگی وجود دارد که به محض این که کشورهای همسایه اعلام کنند که درگیری با گروه های معاند در داخل کشورشان دارند ما نیز مرزها را مسدود کنیم و در این زمینه هماهنگی لازم به عمل آید. در مجموع ما معاهدات مرزی و توافقنامه های زیادی از دیرباز با کشورهای همسایه داریم که مواقع ضرور اجرایی می شود که با اجرای آنها امنیت بیش از گذشته به مرزهای ما باز می گردد.

سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی ناجا در خصوص حادثه برای شماری از اتباع افغانستانی گفت: پس از شیوع ویروس کرونا، بخش‌هایی که برادران و خواهران افغانستانی قصد بازگشت به سرزمین خود را داشتند در محل‌هایی قرنطینه می‌شدند و آنها را تحویل مرزبان کشور افغانستان می‌دادیم از سوی دیگر بر اساس عملکرد ابلاغ شده، بنا شد از ورود برادران و خواهران افغانستانی به ایران جلوگیری شود و آنها را از محل قرنطینه به کشور خود ارجاع داده شود، متأسفانه در تاریخ 12 اردیبهشت تعدادی از برادران و خواهران افغانستانی قصد ورود به کشور را داشتند که آنها را به کشور خود عودت دادیم، در این روز خاص دبی آب در هریرود 103 متر مکعب در ثانیه بوده است، چهار، پنج جنازه در قسمت افغانستان پیدا شد که البته بر اساس پروتکل‌های مرزی سال 1335 اگر اتفاقی در حاشیه مرز ایران و افغانستان رخ داد مرزبان کشور حادثه دیده موظف است صحنه را حفظ کند تا مرزبان کشور مقابل برای بررسی به منطقه حادثه مراجعت کند که البته متأسفانه بدون اینکه به ما اطلاع بدهند، صحنه را به هم زدند و جنازه‌ها را به هرات منتقل کردند و مدعی شدند که این افراد ضرب و شتم شدند که البته تحت هیچ شرایطی این موضوع ثابت نشد، گروه حقیقت یاب افغانستان نیز در تاریخ 20 اردیبهشت و با بررسی منطقه ادعایی که اعلام شده بود مرزبان‌های ایرانی برادران و خواهران افغانستانی را از رود منتقل کردند، این موضوع را امتحان کردند و یک نفر در شرایطی که دبی آب بیش از دو برابر روز حادثه بود به راحتی از رودخانه عبور کرد.

وی یادآور شد: مرزبانی ایران پنج بار به مرزبانی افغانستان نامه نوشت و در مورد موضوعاتی که در فضای مجازی در حال پخش بود سوال پرسید و اعلام کرد در این خصوص به مرزبانی ایران اطلاعی داده نشده است؛ با این وجود برادران افغانستانی 54 پاسگاه مرزی خود را را ترک کردند، که البته این پاسگاه ها را نیز جمهوری اسلامی ایران در خاک افغانستان تاسیس کرده است.

فرمانده مرزبانی ناجا یادآور شد: ما بیش از 40 سال است که از برادران و خواهران خود در افغانستان پذیرایی کردیم و با آنها هیچ مشکلی در داخل کشور نداریم و با مستندات خودمان اثبات کردیم که هیچ قصوری از سوی ما رخ نداده است.

سردار گودرزی در خصوص انتقال اتباع پاکستانی به کشورشان از مرز میرجاوه گفت: در مرز میرجاوه خودروهای دو کشور در حال عبور هستند اما در برخی موارد با مشکل روبرو هستیم چندین بار کتباً به مرزبان کشور مقابل نامه نوشتیم، متاسفانه یا بی دقتی کردند یا حضور پیدا نکردند و تعدادی محدودی از اتباع پاکستانی که در خاک ما حضور دارند با میل و رغبت خودشون قصد ورود به پاکستان را دارند ولی با مشکلاتی روبرو هستند البته روزانه تعدادی محدودی را پذیرفته اند و به کشورشان باز گشتند اما تردد خودرویی و نفری در سایر گذرهای مرزی با پاکستان انجام نمی گیرد، اما اخیرا با هماهنگی که صورت گرفته تردد کامیون ها با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال انجام هستند.

فرمانده مرزبانی ناجا در پایان با اشاره به اقدامات مرزبان کشور در ایام کرونایی و حضور آنها در رزمایش کمک مؤمنانه گفت: ما اولویت‌های خود را با نفس ولایت تنظیم می‌کنیم، هرزمان فرمانده کل قوا امری داشته باشند به عنوان یک فرمان برای نیروهای مسلح لازم‌الاجراست و نیاز به دستورالعمل نیست، لذا از آنجایی که فرمودند مواسات و همدلی مؤمنانه را انجام دهید، مرزبانان غیور کشورمان به صورت داوطلبانه از حقوق و مزایای خودشان اعتبارات و اقلام خوراکی و بهداشتی مورد نیاز مرزنشینان را انجام دادند و البته به صورت ویژه‌تر هم این موضوع را انجام دادند با توجه حسن هم‌جواری با کشورهای همسایه به نقاط مرزی آن کشورها از جمله افغانستان با هماهنگی انجام شده اقلام بهداشتی و خوراکی مورد نیاز آنها را ارسال شد و همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته، آمبولانس‌های مرزبانی در خاک افغانستان حاضر شدند و شماری از بیماران مرزی افغانستانی را به بیمارستان‌های شهر مشهد منقل کردند و در قسمتی از عراق هم این موضوع اتفاق افتاد، البته به جز بیماران کرونایی سایر بیماران را هم به همین صورت به کشور منتقل شدند، در یک نمونه نوجوان افغانستانی که بیش از 70 درصد دچار سوختگی شده بود در بیمارستان‌های ما درمان شد و پس از درمان به کشور خود بازگشت.

پربیننده ترین خبرها