نیروهای خلیفه حفتر مجوز صادرات نفت لیبی را صادر می کنند

نیروهای خلیفه حفتر مجوز صادرات نفت لیبی را صادر می کنند
پنج‌شنبه 25 دی 1399 - 11:03

نیروهای تحت فرمان خلیفه حفتر اعلام کردند که مجوز صادرات مجدد نفت لیبی را با توجه به شرایط شهروندان این کشور صادر می کنند.

العالم - لیبی

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری «الخلیج الجدید»، «احمد المسماری» سخنگوی این نیروها روز گذشته گفت که دادستان نظامی در چارچوب کمیته ۵ + ۵ با ارسال بیانیه ای اعلام کرد که کلیه مفاد آتش بس دائمی در حال اجراست و تولید و صادرات مجدد نفت با در نظر گرفتن شرایط همه شهروندان و نیز بازگشایی خطوط هوایی در غرب ، شرق و جنوب از سر گرفته می شود.

به دنبال بسته شدن مهمترین بنادر نفتی لیبی در شرق این کشور از سوی نیروهای تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بیش از نیمی از صادرات نفت لیبی متوقف شد، این اقدام بحران اقتصادی سنگینی را برای این کشور که به درآمد نفت متکی است به دنبال داشت.

المسماری همچنین در اجرای بیانیه کمیته نظامی ۵ + ۵ از آغاز تبادل اسرا با نیروهای دولت الوفاق در طرابلس خبر داد.

امضای توافق آتش‌بس دائم دوم آبان در مقر سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس و با حضور «استفانی ویلیامیز» معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی و شماری از نمایندگان سیاسی کشورهای اعضا برگزار شد.

این توافق پس از آن اعلام شد که سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که طرفین درگیر در لیبی به چند توافق مهم دست پیدا کرده‌اند که یکی از آنها بازگشایی مسیرهای زمینی و هوایی بود.

این توافق درحالی میان طرفین درگیر در لیبی صورت گرفت که این کشور پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» در مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد.

با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی تشکیل شد که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخت و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد. شبه نظامیان ژنرال خلیفه حفتر که توسط امارات متحده عربی، عربستان سعودی، روسیه، مصر و اردن حمایت می‌شوند، از ۱۲ دسامبر ۲۰۱۹ بارها به منظور به تصرف درآوردن طرابلس از شرق لیبی به این شهر حمله کردند.

هر چند طرفین در مذاکرات در سطح نظامی و سیاسی برای دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز به پیشرفت هایی دست یافته اند، اما شبه نظامیان تحت فرمان حفتر هر از چند گاهی این توافق را نقض می کنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها