در گفت‌وگو با العالم

کارشناس لبنانی: بایدن باید با رویکرد جدیدی میراث بد ترامپ را اصلاح کند

کارشناس لبنانی: بایدن باید با رویکرد جدیدی میراث بد ترامپ را اصلاح کند
پنج‌شنبه 2 بهمن 1399 - 20:35

یک پژوهشگر و کارشناس لبنانی مسایل آمریکا و اروپا، جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا را وارث میراث بدی دانست که دونالد ترامپ برای جامعه آمریکا به جای گذاشته است. وی بازگشت به دوران اوباما یا پیش از آن را بعید دانست و تاکید کرد که بایدن باید روابطی را که ترامپ خراب کرده، با رویکردی جدید بازسازی کند.

العالم-آمریکا

«عیسی الایوبی» کارشناس لبنانی مسایل آمریکا و اروپا در گفت‌وگو با ویژه برنامه «مع الحدث» شبکه العالم با موضوع «سیاست آمریکا بعد از پایان ترامپ» گفت: «اگر بایدن می خواهد پیروز میدان شود باید این زخم بزرگ را درمان کند».

وی با اشاره به سخنرانی بایدن در مراسم تحلیفش افزود: «بنابراین عمده اظهارات بایدن در سخنرانی دیروزش در مراسم تحلیف، روی مسایل داخلی و ارزش های آمریکایی، دموکراسی و وحدت آمریکایی ها متمرکز بود».

الایوبی تصریح کرد: «لمروز شرایط جهان بسیار پیچیده است، این وضعیت ساخته دست ترامپ و سیاست های خصمانه او با همه دنیا است، به‌طوری‌که هیچ دوست و متحدی به جز اسرائیل و برخی دولت های عربی سازش کار، برای ایالات متحده باقی نمانده است. این درحالی است که دولت های خاورمیانه هیچ وزنی در سیاست های بین المللی ندارند».

کارشنا لبنانی مسایل اروپا و آمریکا افزود: ترامپ اروپا، روسیه و چین را از دست داد. بایدن نمی تواند به دوران اوباما یا پیش از آن بازگردد و باید با رویکرد جدیدی این روابط را بازسازی کند. اروپا منتظر ترمیم شکافی است که ترامپ آن را ایجاد کرده است.

به عقیده این کارشناس لبنانی، پرونده هایی هستند که بایدن نمی تواند آنها را ببندد و در عوض، مسائلی هستند که می تواند آنها را به صورت ریشه ای تغییر دهد.

وی در مورد موضوع فلسطین گفت: «بایدن و اطرافیانش اعلام کردند صرفنظر از اینکه قدس پایتخت اسرائیل باشد یا خیر، از راهکار دو دولتی حمایت کردند، و بازگشت به مذاکرات فلسطینی-اسرائیلی به وضوح توسط بایدن و تیم او تایید می شود».

او در مورد پرونده یمن گفت: «بایدن از ابتدا از تحولات رخ داده در یمن راضی نبود. او باید در موضع آمریکا در قبال جنگ یمن تجدیدنظر کند».

الایوبی درمورد مسئله ایران گفت: «با وجود اینکه بایدن شرط موشک های‌بالستیک را به مذاکرات افزوده –که واضح است برای افکار عمومی داخلی آمریکا بوده- کارشناسان اروپایی معتقدند که بایدن دوباره به 5+1 خواهد پیوست تا تغییراتی جزئی در برجام ایجاد کند. مذاکرات با ایران طولانی خواهد بود اما نحوه تعامل با ایران تغییر خواهد کرد».

وی به این موضوع اشاره کرد که «روش بایدن و سیاست های کلی او با ترامپ بسیار متفاوت است. اما این تغییرات ریشه‌ای نه فقط از رئیس جمهور جدید، بلکه از دولت سایه امریکا نشأت می گیرد. باید توجه کرد که آنچه تغییر خواهد کرد، شیوه رسیدگی به پرونده ها و نه اهداف و منافع ایالات متحده است».

الایوبی درمورد اروپا تاکید کرد که «بایدن به روابط حسنه و اتحاد با اروپا –بخصوص پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا- باز خواهد گشت».

وی درمورد روابط آمریکا با روسیه گفت: «بحث طولانی و پرونده های پیچیده‌ای در این خصوص وجود دارد که مهم ترین آنها پرونده سوریه است و هرگونه روابط حسنه آمریکا با روسیه لزوما از رهگذر دمشق خواهد بود».

پربیننده ترین خبرها